Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@08:30:07 GMT

انتخاب شریک زندگی به سبک شهید همت

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۲۵۵۴

انتخاب شریک زندگی به سبک شهید همت

خانواده به عنوان مهم‎ترین رکن جامعه، محلی برای رشد صفات و فضایل معرفتی و اخلاقی و پلکانی برای رسیدن به بالاترین درجات معنوی در پرتو آموزه‏ ‎های دینی است تا جایی که می ‎توان گفت خداوند متعال قانون حریم خانواده را از سایر قوانین حریم ‎ها و ساحت‎های اجتماعی مجزا کرده و به آن ارتقا بخشیده است؛ طوری که افراد به واسطه عمل به آموزه‎ های دینی خیلی راحت‎ تر به قله ‎های معرفتی دست می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ از قدیم الایام تعبیری که در مورد ازدواج و انتخاب همسر به کار برده می شده،انتخاب شریک زندگی بوده است.همسر یعنی کسی که شریک انسان در بالا و پایین ها و تلخی و شیرینی های زندگی باشد.

اساسا بر خلاف تفکر غربی که قائل به زندگی انفرادی است و حتی بعد از ازدواج هم هر یک بر منافع شخصی خود تاکید می کند،در تفکر اسلامی همه توصیه ها متوجه همگرایی و وحدت است و زوجین قرار است با ازدواج در سایه مودت و رحمت الهی یک روح در دو کالبد باشند و هر یک دست یاری به سوی آن دیگری دراز می کند و مشکلات او را مشکلات خود می داند و منافع خود را از آنِ دیگری می داند.

خانواده به عنوان مهم‎ترین رکن جامعه، محلی برای رشد صفات و فضایل معرفتی و اخلاقی و پلکانی برای رسیدن به بالاترین درجات معنوی در پرتو آموزه‏ ‎های دینی است تا جایی که می ‎توان گفت خداوند متعال قانون حریم خانواده را از سایر قوانین حریم ‎ها و ساحت‎های اجتماعی مجزا کرده و به آن ارتقا بخشیده است؛ طوری که افراد به واسطه عمل به آموزه‎ های دینی خیلی راحت‎ تر به قله ‎های معرفتی دست می‌یابند.

کمک به شریک زندگی در محیط خانه ثواب و پاداش عجیبی دارد تا جایی که امام صادق علیه السلام فرمود: زنی که یک ظرف آب دست شوهرش بدهد ـ ظرف آب از باب مثال و به عنوان نشانه‌ای که حواس من به تو هست ـ از عبادت یک سال که روزها روزه و شب‌ها شب‌زنده‌دار باشد، بهتر است.

مکمل این موضوع را نیز در روایات داریم؛ روزی امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشغول پاک کردن عدس بود، حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها نیز مشغول کار بود، پیغمبر اکرم(ص) وارد شد، وقتی حضرت این صحنه را دید بسیار خوشحال شد و فرمود: اگر مردی یک ساعت در خدمت خانواده باشد برای او از عبادت یک سال که روزهایش را روزه و شب‌هایش شب‌زنده‌دار باشد بهتر است، و بعد فرمود: خدمت به همسر، کفاره و جبران گناهان کبیره است و غضب خدای متعال را رفع می‌کند.

بنابراین در یک کلمه باید گفت که زن و شوهر باید حامی یکدیگر باشند. البته حمایت انواع مختلفی دارد و حمایت اجتماعی، عاطفی، جسمی، روحی و مالی را در بر می‌گیرد، لذا ضروری است که زوجین جسمی و روحی از همدیگر حمایت کنند. حمایت به این معناست که زوجین برای انجام کارهای متفاوت در زندگی مشترک با مشورت همسر اقدام کنند تا بار مسئولیت بر روی دوش یکی از زوج‌ها نباشد و از پرتوقعی و ایجاد خستگی روانی همسران جلوگیری کند.

حمایت یعنی اینکه هر کدام از زوج‌ها عامل ناخشنودی همسرشان نباشند و با تدبیر در شرایط استرس‌زا از همسر پشتیبانی کنند. به جای انتقاد کردن پیشنهاد دهنده، حامی و تشویق کننده همسر باشند و این اتفاق باعث افزایش اعتماد در زندگی می‌شود. در اولویت‌بندی نیاز به حمایت معمولا خانم‌ها بیشتر به حمایت عاطفی همسرشان نیاز دارند و آقایان بیشتر نیاز به احترام و قدردانی را احساس می‌کنند.

بنابراین نقش حمایتگری در زندگی مشترک یک نقش دوسویه است و هر کدام از زوجین باید خود را ملتزم به انجامش بداند. البته بیان این نکته مهم و اساسی لازم است که برای انتخاب اینچنین فردی که قرار است شریک زندگی ما باشد و در پستی و بلندی های زندگی مشترک،پشت ما را خالی نکند،باید از ابتدایی که پا در مسیر انتخابش می گذاریم حواسمان به این موضوع باشد و شاید نیاز باشد که زمان مناسب تر و حوصله بیشتری صرف کنیم.

از جمله افرادی که در زندگی هدفمند خود به دنبال چنین شریکی برای رسیدن به اهدافش تلاش کرد و به فرد مورد نظرش رسید، شهید محمد ابراهیم همت بود. پدرش نقل می کند:

به ابراهیم گفتیم: نمی خواهی ازدواج کنی؟ گفت چرا؟ هر کس بخواهد با من ازدواج کند یک شرط دارد و آن این است که بتواند پشت یک ماشین با من زندگی کند. من جلو می نشینم و او همان پشت همراه من زندگی کند. ما خیلی تعجب کردیم.

گفتیم شاید خانه ندارد به همین خاطر چنین شرطی را می گذارد. برایش خانه ساختیم. گفتیم. این هم خانه. زنت اینجا بماند تو هر کجایی می خواهی برو و هر وقت دلت خواست برگرد.

زیر بار نمی رفت. می گفت: زنی را می خواهم که شریک و همدمم باشد و هر کجا رفتم دنبالم بیاید. پس از مدتی خبر داد که فرد مورد نظرش را یافته.

گفتم: قبول کرد با تو پشت ماشین زندگی کند؟ خندید و گفت: تا هر کجای دنیا هم بروم با من می آید.

*میثم یاسا- کارشناس خانواده و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شریک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۲۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

به گزارش جماران؛ متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، موجب تاثر و اندوه خاطر شد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان که تا آخر عمر با صبوری و اخلاص آرمان‌های والای همسر شهیدش را پاس داشت، علو درجات و همجواری با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • نشانه‌های آمادگی برای ازدواج در دختران
  • تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • اخاذی با مهریه سنگین!
  • ۱۴ سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود