Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زانیار نقشبندی در پنل تخصصی آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان، دستاوردها و دورنمای آن، از سلسله نشست‌های دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در کردستان و انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» که در سالن اندیشه پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: زبان کردی یکی از گروه‌های خانوادگی بسیار متنوع است و فعالیت‌های گروه کردی و زبان کردی می‌تواند در جهت منافع ملی بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هر کدام از زبان‌ها و گویش‌های محلی از پشتوانه خاصی برخوردارند اظهار کرد: مطالعه زبان هند و اروپایی نشان داده هر کدام از این شاخه‌ها تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر هم داشته است.

نقشبندی یادآور شد: مطالعه زبان کردی بهترین فرصت برای بررسی‌های علمی متنوع است.

وی افزود: اصطلاحات زبان کردی از زبان فارسی بیشتر است و از نقطه نظر علمی مطالعه زبان کردی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، زبان کردی پیوندی بسیار نزدیک با زندگی روزمره ما دارد و این زبان با تمام لایه‌های زندگی ما عجین شده است.

وی تاکید کرد: زبان کردی یک سوژه کامل برای مطالعه علمی است و اگر رشته زبان کردی سال‌ها پیش در دانشگاه مورد توجه قرار می‌گرفت امروز دستاوردهای بیشتری در اختیار داشتیم.

نقشبندی ادامه داد: مطالعات نشان داده است، بعد از رساله‌های علمی فارسی بیشترین تعداد تحقیقات مربوط به زبان کردی است.

وی خاطرنشان کرد: زبان کردی یک موضوع تعریف شده برای مطالعات دقیق علمی و یکی از دستاوردهای درجه یک بوده و رشته خبری زبان کردی برند بسیار بزرگی برای این زبان است و می‌تواند بخوبی خود را نشان دهد.

نقشبندی ضمن مهم برشمردن نوع آموزش زبان کردی افزود: با بهره‌گیری از منبع بسیار غنی زبان کردی می‌توان آثار علمی بسیار ارزشمندی تولید کرد.

به گفته وی، تولید تحلیل‌های علمی در دانشگاه آکادمیک ایران می‌توان زبان کردی را به یک برند درجه یک در حوزه‌های مختلف بدل کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سرفصل‌های دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است افزود: امید است برنامه کارشناسی ارشد در دانشگاه اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آموزش زبان کردی در دانشگاه کردستان سال ۹۴ در سنندج آغاز بکار کرد، هم اکنون ۲ دوره از دانشجویان فارغ‌التحصیل شده‌اند.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: زبان کردستان دانشگاه برند زبان کردی یک مطالعه زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۴۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است

معاون امورمجلس رییس جمهور گفت: برخی به دنبال ایجاد دلهره در دل ایرانیان خارج از کشور هستند در حالی که هم اکنون بهترین فرصت برای برگشت ایرانیان و زندگی و سرمایه گذاری  آنان در ایران فراهم است.

 سیدمحمد حسینی روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس در پاسخ به پرسش ایرنا در این باره افزود: قوانین متفرقه و پراکنده ای برای ایرنیان خارج از کشور وجود دارد که دولت در حال متمرکز کردن این قوانین است.

وی تاکید کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز فعال تر از گذشته در حال کار در این حوزه است و رییس جمهور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

حسینی توضیح داد: مسائل و ابهاماتی درباره این افراد وجود دارد که از جمله آنها می توان به تابعیت کودکان ایرانیانی که در خارج از کشور به دنیا می آیند اشاره کرد که این مباحث در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح شده است که به صحن دولت می آید و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی یادآور شد: برای هنرمندان و فعالان فرهنگی خارج از کشور نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است و زمینه برای بازگشت و کار آنان وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • افتتاح نمایشگاه فرصت‌های متنوع یادگیری در هفته گرامیداشت مقام معلم
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • احیای کامل پیر امریک اوبامیانگ و رویای قهرمانی در لیگ اروپا
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد