Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: دولت برای این که سیاست گذاری موفقی داشته باشد باید بتواند دولت ملی را بر اساس هویت گذاری ملی برنامه ریزی کند.

دکتر حمید احمدی افزود: بین دولت ملی و هویت ملی در علوم اجتماعی و علوم سیاسی منازعاتی وجود دارد و حال آن که بین دولت و ملت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات ما ناشی از این است که در سیاست گذاری هویتی بر امت گرا بودن تاکید کرده ایم.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که اگر دولت خوب عمل کند ملت سود خواهد برد اظهار کرد: اگر دولت بخواهد سیاست گذاری موفقی داشته باشد باید به خواسته های ملت توجه داشته باشد و ادبیات ما در این موضوع بسیار قوی عمل کرده است.

همزیستی حکومت و دولت

یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از شروع انقلاب و با تصویب قانون اساسی شکل گرفت.

دکتر مجید وحید افزود: قانون گذاران می‌خواستند در همان ابتدای انقلاب قانون اساسی را سریع در معرض رفراندوم قرار دهند و این قانون اساسی با تمام ویژگیهای خود برای قامت امام خمینی (ره) برازنده بود.

وی ادامه داد: در سال ۶۸ نیز تغییراتی در قانون اساسی شکل گرفت و با حذف پست نخست وزیری  وظیفه ریاست جمهوری متناسب با شخصیت پر نفوذ مرحوم هاشمی رفسنجانی تغییر یافت.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات شکل گرفته اختلاف های بین رییس حکومت و رییس دولت است که شبیه این اختلاف نیز در حکومت فرانسه دیده شد که با بازنگری قانون این مشکل کم شد.

وحید افزود: از سوی دیگر اختلاف مواضع بین دولت و مجلس نیز باعث چالش هایی شده است که این همزیستی نیز با اختلاف هایی همراه بوده است.

وی ادامه داد: در تجربه شکل گرفته در فرانسه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با هم رخ می دهد تا رییس جمهوری اکثریت مجلس را نیز در اختیار داشته باشد و ما نیز باید به دنبال راهکارهایی برای کمتر کردن این اختلاف باشیم.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بازنگری در قانون اساسی و ایجاد ساختار نظام پارلمانی  از راههای کمتر کردن چالش بین رییس دولت و رییس حکومت است.

وحید افزود: تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند باعث همزیستی مناسب بین رییس جمهوری و مجلس شود.

سومین همایش ملی دولت پژوهی با عنوان "چه باید کرد؟ راهبردهایی برای فردای ایران" هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.

برچسب‌ها مشهد شبکه های مجازی رشته علوم سیاسی قانون دانشگاه فردوسی مشهد عضو هیات علمی همایش دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد شبکه های مجازی رشته علوم سیاسی مشهد شبکه های مجازی رشته علوم سیاسی قانون دانشگاه فردوسی مشهد عضو هیات علمی همایش دانشگاه تهران اخبار کنکور گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران قانون اساسی هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۴۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه در خانه اندیشمندان علوم انسانی نقد و بررسی می‌شود.

این نشست با حضور داریوش رحمانیان، مقصود فراستخواه، آرش حیدری و سمیه توحیدلو برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷/۳۰ به صورت حضوری در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی است.

این نشست به همت انجمن جامعه شناسی ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6091620 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود