Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، وقتی سری به بازار چادر مشکی می‌زنیم و جنس‌های مختلف را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حدود ۸۰ درصد از پارچه‌های چادری موجود در بازار، خارجی است و به عبارتی پارچه‌های ژاپنی و کره‌ای بازار را قبضه کرده اند.

از سوی دیگر تمایل مشتری هم به خرید چادر مشکی خارجی بیشتر است و باوجود قیمت بالای جنس خارجی، بیشتر خانم‌ها ترجیح می‌دهند چادری را بخرند که رنگ باکیفیت و جنس مرغوب داشته باشد و بعد از گذشت چند ماه مجبور به خرید دوباره چادر نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال این جاست که کشور ما تا چه اندازه در زمینه تولید این محصول تلاش کرده و اگر اقدامی در این حوزه شده چقدر موفق بوده؟ آیا چادر مشکی قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی در بازار وجود دارد که نیاز مردم کشور را تامین کند یا بازهم دست‌های پشت پرده جلوی تولید این محصول در کشور را گرفته اند تا همانند بسیاری از تولیدات دیگر محتاج اجناس وارداتی باشیم؟

هم اکنون دو کارخانه تولید چادر مشکی در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه مشغول فعالیت هستند و به تازگی سومین کارخانه تولید چادر مشکی هم در شهرستان خوانسار اصفهان به عنوان اولین کارخانه بخش خصوصی تولید چادر مشکی کشور، کار خود را پس از هشت سال تعطیلی از سر گرفته است.

از تصمیم برای تولید چادر مشکلی در سال ۸۳ تا ورشکستگی در سال ۹۱

محمد شفیعی مدیرعامل کارخانه تولید چادر مشکی نای زرین خوانسار گفت: این شرکت در سال ۱۳۷۰ برای بافت انواع پارچه به بهره برداری رسید و از سال ۱۳۸۳ هم برای تولید چادر مشکی اقدام کردیم.

او ادامه داد: سال ۱۳۸۴ ساختمان جدید کارخانه به منظور راه اندازی خط تولید چادر مشکی احداث و ماشین آلات تخصصی خریداری و وارد کشور شد، حدود یک سال در حوزه نصب و انتقال فناوری و دانش فنی ماشین آلات تلاش کردیم و در نهایت اواخر سال ۱۳۸۵ موفق به تولید چادر مشکی شدیم.

مدیرعامل کارخانه افزود: تا سال ۱۳۸۷ تولید بسیار خوبی داشتیم و فروش محصولات هم رو به افزایش بود، چادر مشکی کرپ این کارخانه توان رقابت با نمونه مشابه کره‌ای را داشت و روز به روز تولیدات ما با کیفیت‌تر و گسترده‌تر می‌شد تا اینکه تولیدات ما به صورت گسترده‌ای رسانه‌ای شد و این اتفاق بازتاب بسیار بدی برای ما داشت.

شفیعی بیان کرد: ظرف کمتر از ۲۰ روز از رسانه‌ای شدن تولید چادر مشکی در کارخانه نای زرین خوانسار، تعرفه ورود چادر مشکی از ۷۲ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافت و چون ما مواد اولیه را آن زمان با تعرفه ۲۵ تا ۳۲ درصد وارد کرده بودیم، دیگر نتوانستیم با اجناس وارداتی رقابت کنیم.

او گفت: از هر دستگاهی که کمک خواستیم متاسفانه با ما همکاری نشد و در نهایت از تولید چادر مشکی خارج شدیم و چندی بعد به دلیل بلوکه شدن پول‌های کارخانه برای واردات مواد اولیه، دیگر نتوانستیم در هیچ حوزه‌ای تولید داشته باشیم و بهمن سال ۹۱، ۱۳ تمام بخش‌های کارخانه تعطیل شد.

تامین ۴۰ درصد نیاز کشور به چادر مشکی

مدیرعامل کارخانه چادر مشکی خوانسار ادامه داد: در سال جهش تولید تصمیم گرفتیم بار دیگر قدم در این عرصه بگذاریم و با برطرف کردن مشکلات و استفاده از مواد اولیه تولید شده در کشور توانستیم با همکاری بانک عامل دوباره مجموعه را راه اندازی کنیم.

شفیعی گفت: با لطف مدیران شهرستان و کمک بسیج اصناف در مدت ۵ ماه کارخانه را آماده بهره برداری و در کنار چادر مشکی خط تولید سایر محصولاتمان را هم راه اندازی کردیم.

او ادامه داد: ما اولین کارخانه تولید چادر مشکی در بخش خصوصی هستیم و پارچه چادر مشکی کلاسیک تولید می‌کنیم، دو کارخانه دیگر در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه فعال هستند و ما در کنار هم ۳۵ تا ۴۰ درصد از نیاز کشور به چادر مشکی را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل کارخانه گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نیرو داریم و تا پایان سال این اشتغال به ۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

تولید انواع چادر‌های ساده و گلدار در کارخانه نای زرین

شفیعی گفت: این کارخانه تولیدکننده انواع پارچه‌های مانتویی، لباس مردانه و انواع روسری هم هست، اما تولید خاص ما، چادر مشکی است که از بافندگی تا رنگرزی را انجام می‌دهیم و توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داریم با این تفاوت که قیمت تمام شده ما ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

او اظهار کرد: تولید سالیانه ما حدود ۵ میلیون مترمربع چادر مشکی است که می‌تواند تا ۱۰ میلیون متر مربع افزایش یابد و به تنهایی ۱۰ درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل کارخانه از آغاز تولید چادر مشکی گلدار هم خبر داد و گفت: یکی دیگر از تولیدات ما، چادر ساده ضد آب است که کیفیت بسیار بالایی دارد.

چادر بانوی ایرانی با فناوری ایرانی

فرخ پی مدیر شرکت نای زرین گفت: در حوزه تولید چادر مشکی دو موضوع مهم وجود دارد یکی نخ که ماده اولیه چادر است و دیگر دانش فنی رنگرزی.

او افزود: پیش از این، تمام مواد اولیه وارداتی بود، اما اکنون ۹۵ درصد مواد اولیه چادر مشکی در پتروشیمی‌های کشور تولید می‌شود و در این حوزه حتی صادرات هم می‌توانیم داشته باشیم.

مدیر شرکت گفت: مسئله حساس دیگر در زمینه تولید چادر مشکی دانش فنی رنگرزی است که سه شرکت دانش بنیان در کشور به آن دست یافته اند.

فرخ پی گفت: تمام مراحل رنگرزی را در کارخانه خودمان انجام می‌دهیم و کیفیت رنگ این چادر قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی است.

مشکلاتی که اگر از سر راهمان برداشته شود، کیفیت تولید بالا می‌رود

میرزایی مدیر مالی کارخانه گفت: یک سری مشکلات زیرساختی در حوزه تامین انرژی داریم، با راه اندازی کارخانه امتیاز انرژی مورد نیاز را تهیه کردیم، اما هنوز اجرایی نشده و از مسئولان درخواست داریم تا در این حوزه به ما کمک کنند تا بتوانیم قبل از عید امتیاز آب و گاز را بگیریم.

او ادامه داد: بحث دیگر، اعتماد به تولید ملی است، از مردم، سازمان‌ها و ادارات می‌خواهیم به ما اعتماد و از ما خرید کنند، چون این امر کمک می‌کند تا در بازار شناخته شویم، بحث بازاریابی و تقاضای فروش به شدت برای برپا بودن و استمرار فعالیت کارخانه مهم است.

مدیر مالی کارخانه افزود: چادر مشکی نوعی کالای راهبردی به حساب می‌آید و بخش اعظمی از این محصول وارداتی است.

میرزایی ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم این خواسته را داشته باشیم که جلوی واردات گرفته شود، اما درخواست می‌کنیم از ما حمایت شود تا توان خود را افزایش دهیم و کیفیت محصولات را به مرور تا جایی بالا ببریم که بتوانیم تمام نیاز بازار را در دست بگیریم و با قیمت رقابتی و کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی محصولمان را عرضه کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارخانه نساجی چادر مشکی کارخانه تولید چادر مشکی مدیرعامل کارخانه چادر مشکی مشابه خارجی راه اندازی مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۵۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

وزیر کشور گفت: از ابتدای دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی تعداد ۳۰۸ کارخانه راکد به چرخه تولید بازگشتند و این اقدام استاندار برای حمایت از تولید تا پایان دولت، توسط ایشان باید پیگیری و ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، احمد وحیدی امروز_ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ طی بازدید از یکی از کارخانه‌های احیا شده در مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی در حوزه احیای بنگاه‌های اقتصادی راکد عملکرد خوبی داشته است.

وزیر کشور با اشاره به آمار این کارخانه‌ها افزود: از ابتدای دولت در استان خراسان رضوی تعداد ۳۰۸ کارخانه راکد به چرخه تولید بازگشتند و احیا شدند.

وی عنوان کرد: این بنگاه‌های اقتصادی در حوزه صنعت «صنوف تولیدی و واحدهای تولیدی»، معدن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی بودند که به چرخه تولید برگشتند.

وحیدی خطاب به نماینده عالی دولت در خراسان رضوی تاکید کرد: جای دارد استاندار خراسان رضوی با همین رویه و روش که منجر به احیای واحدهای تولیدی شد، حمایت خود را از کارخانه‌ها تا پایان دولت ادامه دهد.

وزیر کشور در پایان تصریح کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، همه ما باید دست به دست هم دهیم تا کارنامه‌ای ماندگار از این عرصه به یادگار بگذاریم.

کد خبر 747939

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • ۲۰۰ تاجر آفریقایی برای توسعه تجارت شناسایی شد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی