Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:01:46 GMT

کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل کرده‌اند!

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۶۲۷۷

کرج را به جنگلی از سیمان و آهن تبدیل کرده‌اند!

ایسنا/البرز یک پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه متاسفانه نگاهی گذرا به شهر کرج، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می‌کشد، گفت: کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده‌ای کلنگی وکوچه‌ها را  به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب کرده است.

محمد امین ابراهیم زاده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد:  از دیرباز معماری حاکم بر محیط عمومی نقشی بی بدیل در فضای بصری شهرها داشته‌اند تا جایی که برخی روانشناسان، معماری شهری را عاملی برای انرژی فردی و ذهنی شهروندان می‌دانند و انواع معماری را نیز با تحلیل‌های روان شناختی مفید یا غیر مفید برای روحیه شهروند دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم زاده افزود: درصنعت معماری و ساختمان چند متغیر حائز اهمیت است. تولید کننده، مصرف کننده، بازار و نهادهای نظارتی؛ متاسفانه صنعت ساختمان که بزرگترین بخش فعالیت اقتصادی درداخل کشور است روزگار خوبی ندارد و از رونق قدیم خود افتاده است. وضعیت ساختمان درکرج از لحاظ فنی و منظر و نما وکیفیت  در وضعیت اسفباری است. مدیریت غیرعلمی شهر و عملکرد نامناسب نهادهای نظارتی بر مدیریت شهری، هزینه شهرداری‌ها را به صورت غیرقابل تصوری افزایش داده است. ولی هزینه اداره گران شهر با افزایش مالیات‌ها به تولید کنندگان تحمیل شده و برخی از آنها نیز به دو شیوه آن را به مصرف کننده که قربانی اصلی این چرخه معیوب است تحمیل می‌کنند:گرانی و افت کیفیت. و صنعت ساختمان را به رکود کشانده است .

این دانشجوی دکتری عمران ادامه داد: بنابراین تجدید نظر جدی در بخش ساختمان توسط سازندگان و شهرداری ضرورت دارد. تولید کنندگان باید با استفاده از تکنولوژی و دانش روز هزینه‌های ساخت را کاهش دهند. در مصرف انرژی در مراحل  ساخت و بهره برداری صرفه جویی کنند. وضعیت اقلیمی و زیست محیطی در ساخت و ساز را مراعات کنند. پروسه طولانی ساخت را کاهش دهند. به سایر نیروهای تولیدی مانند کارگران توجه کنند و نسبت به بیمه آنان اقدام کنند. معیارهای نظارتی را بپذیرند و بنایی بسازند که امنیت و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورند و شهر و نمای آن تجلی روح معنوی و ملی ایران و یا حتی عناصر معماری کرج و مناطق جنوبی استان البرز باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاهی گذرا به شهر، جنگلی از رویش هندسی سیمان و آهن را به رخ می‌کشد. عناصر زیبای معماری ایرانی و اسلامی که احترام جهانیان را برانگیخته جلوه‌ای در شهرما ندارد. شهرکرج شهری برای ساختمان هاست نه برای شهروندان، درگذشته بلدیه یا شهرداری هویت شهر بوده امروزه شهرداری‌های کرج و حتی ساختمان‌هایی که نماد شهر هستند مثل تالارشهیدان نژاد فلاح با کامپوزیت و بسیار زننده نما می‌شوند. استفاده از سنگ‌های تیره و یا نماهای بی هویتی که ناشیانه از عناصر غربی و یا شرقی ترکیب شده‌اند جلوه بدی به شهر داده است.کیفیت پایین بناها شهر را به پدیده‌ای کلنگی وکوچه‌ها را  به کارگاه دائمی تبدیل و آسایش شهروندان را سلب کرده است.

ابراهیم زاده تصریح کرد: سازندگان ساختمان باید افق دیدشان رو به آینده باشد، استان البرز و شهرکرج نیاز به بناهای جدید با کارکردهای جدید دارد تا بتواند جذب گردشگر نماید. اوقات فراغت شهروندان را مدنظر قرار دهند و سازه ترکیبی از کالبد و روح باشد و معماری درکنارمهندسی قرارگیرد. ماهیت ساختمان در حال تغییر است توجه صرف به کارکرد اعتبار خود را از دست می‌دهد و زیبایی، فرهنگ و هویت درکنارکارکرد اعتبار ویژه‌ای می‌یابد.

این پژوهشگر مدیریت شهری اضافه کرد: در نقطه مقابل شورا و شهرداری موظف هستند با شفاف سازی قوانین، سرعت در صدور مجوزها و اجرای عادلانه قوانین و وحدت رویه در تغییر کاربری‌ها وکمسیون ماده صد و نظارت، جلوی رانت را گرفته تا سازندگان و تولید کنندگان واقعی به فعالیت بپردازند و دست سودجویان و رانت خواران از این صنعت کوتاه شود. تا در آینده اگربنایی در این شهرساخته شد سازنده آن با دقت به فضای معماری اصیل ایرانی و اسلامی آن توجه کرده  و مردم خیره زیبایی  بی بدیل آن شوند .

وی در پایان گفت: امید است شهر کرج که تاریخ آن با قدمت است از معماری اصیل ایرانی بیشتر بهره مند گردد تا به الگویی برای تمام شهرهای کشور تبدیل شود و پیشنهاد می‌گردد شورای اسلامی شهر کرج با وضع قوانین جدیدی سازندگان را به اجرای معماری اصولی و زیبای ایرانی - اسلامی ملزم کند تا به شهری زیباتر و مفیدتر برای شهروندان مان تبدیل شود .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۶۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسن فرخ، رییس شورای اسلامی شهر محمدیه با اعلام اینکه همدلی و انسجام در شهر محمدیه دستاورد های مهمی به ارمغان داشته است، تصریح کرد: براساس اعلام استانداری قزوین، شورای اسلامی شهر محمدیه علاوه بر کسب عنوان برتر در این استان، به عنوان برگزیده شهرستان‌های البرز نیز دست یافت.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در کنار فعالیت های عمرانی ، خدماتی و فرهنگی توجه ویژه به امور اجتماعی و رفاهی شهر و شهروندان داشته است افزود: متاسفانه در بخش حمل و نقل کاستی های از قبل وجود داشت و همین موضوع باعث ایجاد نارضایتی عموم مردم در این حوزه شده بود.

فرخ یاد آورشد: با نگاه خوب و دلسوزانه شهردار محمدیه به حوزه حمل ‌و نقل خوشبختانه این بخش را در راستای ایجاد آسایش و رفاه حال شهروندان در الویت اصلی قرار داد و با یک برنامه ریزی دقیق و انتخاب مدیر با تجربه گام های موثری در جهت رضایتمندی شهروندان برداشته شد که گام اول رایگان کردن ناوگان اتوبوسرانی بود که مورد استقبال بی نظیر مردم قرار گرفت که خوشبختانه همین موضوع نقش بسزایی در انتخاب شورای برتر استان داشت.

وی همدلی و همبستگی بین اعضای مدیریت شهری را از عوامل مهم کسب این عنوان‌ها برشمرد و افزود: پاسخگویی و شفاف‌سازی عملکرد در حوزه مدیریت شهری وظیفه هر یک از اعضای شورای اسلامی شهر است.

رییس شورای اسلامی شهر محمدیه به تلاش اعضای شورای اسلامی در دوره ششم اشاره کرد و گفت: برگزاری بیش از یکصد و نود جلسه و حضور منسجم اعضای شورا در جلسات جهت حل مشکلات شهروندان طی این دوره از شورای اسلامی شهر در محمدیه بی نظیر بوده که ثبت شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901713

دیگر خبرها

  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • استفاده از «گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی
  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروندان هدیه می‌دهد
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تبدیل به پادگان نظامی شد؛ ترامپ خوشحال شد
  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟