Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@00:38:35 GMT

اشتغال دانشجویان از طریق توانمندسازی مهارتی

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۷۲۱۷

اشتغال دانشجویان از طریق توانمندسازی مهارتی

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان را از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان میسر دانست.‌

به گزارش خبرگزاری شیستان به نقل از وزارت علوم، «محمد سعید سیف»، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در هفدهمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که به صورت مجازی در محل این وزارت برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت اظهار داشت: پایش طرح تحول در بهمن ماه ۱۳۹۹ صورت پذیرفت و تاکنون ۷۱ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی کشور گزارش خود را ارسال کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی طرح تحول را زمینه‌ساز انسجام بین همکاری‌های دانشگاه با جامعه و صنعت دانست و ابراز امیدواری کرد: اثربخشی دانشگاه‌ها و فعالیت‌های مشترک با جامعه و صنعت افزایش یابد.

به گفته مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است.

وی ادامه داد: اهداف کلان این طرح شامل افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت، هم راستایی برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با نیازها و اولویت‌های کشور، هم‌افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه‌های اجرایی جهت شناسایی و رفع نیازها و چالشها، ساماندهی و ایجاد ساختارهای توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری، اجرای ۲۵ درصد پروژه‌های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه و مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی در رفع نیازهای صنعت و جامعه است.

سیف تدوین مأموریت‌های ملّی، منطقه‌ای و استانی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی بر اساس توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی، تدوین و تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز جهت بهبود و توسعۀ همکاری مشترک دستگاه‌های اجرایی دولتی مختلف با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، تدوین و اجرای سازوکارها و روش‌های نوین در شیوه همکاری میان دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی با جامعه و صنعت، توسعه و اجرای گسترده و هدفمند طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، افزایش تأثیر فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور در استخدام، ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی، اختصاص مشوق‌های مناسب برای اعضای هیئت علمی فعال در حل چالش‌های ملّی، منطقه‌ای و استانی، توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان و دانش‌آموختگان بر اساس نیازهای بازار کار در سطح ملّی، منطقه‌ای و استانی با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و ساماندهی و افزایش کیفیت و بهره‌وری دوره‌های کارآموزی دانشجویان را از جمله اقدامات ستاد وزارتخانه در اجرای این طرح برشمرد.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، سازماندهی و شبکه‌سازی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری به منظور رفع نیازهای کشور را ضروری دانست و افزود: در این راستا مراکز علمی هر استان همکاری مؤثر و دانشگاه معین استان نیز در تشکیل آن می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

سیف با اشاره به اهداف برگزاری دوره‌های کارآموزی، خاطرنشان کرد: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان، آشنایی با شرایط بازار و مهارت‌های مورد نیاز برای حضور در بازار کار، تقویت مهارت‌های نرم و سخت در دانشجویان با هدف افزایش خودباوری و اعتماد به نفس جهت ورود به بازار کار و اشتغال مهارت‌های ارتباطی حرفه‌ای، فنی، حقوقی و مالی مورد نیاز به کارآموزان از اهداف برگزاری این دوره‌ها است.

وی بیان کرد: به عنوان راهنمایی و توصیه باید شیوه‌نامه‌ای به منظور ساماندهی و بهبود برگزاری دوره‌های کارآموزی تدوین شود و در این راستا از تجربه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور بهره گیریم تا بتوانیم شاخص‌های دوره‌های کارآموزی مطلوب را کسب کنیم.

گفتنی است، در ادامه این نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهادات و نقطه نظرات خود را برای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ ارائه کردند.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: اشتغال دانشگاه دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی دوره های کارآموزی مورد نیاز طرح تحول دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اقدام کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، گفت: کمیته امداد نهاد پیشران در حوزه اشتغال در کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدجواد ایروانی، شب گذشته در مراسم افتتاح زائرسرای شماره 2 کرامت ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد، گفت: کمیته امدادامام خمینی ره بدون شک یکی از بزرگترین نهادهای خیریه‌ مردمی در جهان است و وسعت و گستردگی خدمات، آن را از همه نهادهای دیگر متمایز می‌کند.

وی افزود: کمیته امداد نشان‌دهنده نیات خیر و ظرفیت‌های دولتی است که در جهت توانمندسازی محرومان بسیج شده است.

ایروانی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، تاکید کرد: این روش‌ها و سازو کارها بسیار ارزشمند و باید الگوگیری شود.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه گسترش عدالت، ذات جمهوری اسلامی است، افزود: ایجاد صندوق امداد ولایت با یک طهارت مالی بالا، تاسیس صندوق ضمانت اشتغال، جذب گروه‌های جهادی برای خدمت به محرومان و ایجاد راهبران شغلی از دستاوردهای بزرگ کمیته امداد است.

وی تصریح کرد: کمیته امداد نزد مردم سرمایه اجتماعی بالایی دارد و یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور، ایجاد کسب و کارهای کوچک و عرضه محصولات تولیدی و زنجیره‌سازی کسب و کارهای آنهاست.

ایروانی خاطر نشان کرد : امیدواریم با فراهم کردن زمینه اشتغال، چرخه فقر را در کشور بشکنیم و با کمک مردم، دولت و سایر نهادها، خدمات بیشتری به این جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند
  • توانمندسازی مددجویان راهبرد اصلی کمیته امداد است
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است