Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:45:28 GMT

فعالیت‌ کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد تقویت شود

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۷۵۵۵

فعالیت‌ کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد تقویت شود

حجت‌الاسلام مطهری از بی‌برنامگی‌ در حوزه توزیع بودجه‌های فرهنگی و کاهش چنین بودجه‌هایی در سطح کشور انتقاد کرد و گفت: فعالیت‌ کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد تقویت شود.

حجت الاسلام «سید رضا مطهری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه تعریف بودجه برای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بسیار ضروری است از بی‌برنامگی در حوزه توزیع بودجه‌های فرهنگی و کاهش چنین بودجه‌هایی در کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی مساجد در حوزه توزیع بودجه‌های فرهنگی مظلوم واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید از ظرفیت مساجد و کانون‌های مساجد در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن بهره برد عنوان کرد: از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا کانون‌های فرهنگی ما فعالیت بسیار کمی داشته و مردم در مساجد حضور کمتری دارند در حالی‌که ترددها در سایر حوزه‌های شهری و اماکن همچنان بدون توقف انجام می‌شود.

 

مطهری با بیان اینکه در گذشته وقتی مشکلی حادث می‌شد مردم به مساجد پناه می‌آوردند از برخی سیاست‌های مسئولان دولتی در بحث مدیریت تجمعات و ترددها انتقاد کرد و افزود: بنیان خانواده و استحکام آن به ارتقاء معنویت بر می‌گردد و کانون‌های مساجد در برنامه‌هایی که تدارک می‌بینند به خوبی به این عرصه ورود می‌کنند.

 

* کانون‌های مساجد تأثیر بسزایی در هدایت‌گری نوجوانان دارند

وی با بیان اینکه به جهت وجود مساجد و فعالیت خوب کانون‌های مساجد به ویژه برای نوجوانان امکان اتصال به معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) برای این قشر از جامعه فراهم می‌شود افزود: کانون‌های فرهنگی مساجد تأثیر واقعا مهم و به‌سزایی در هدایت‌گری نوجوانان بر عهده دارند و فعالیت‌های چشمگیری را انجام می‌دهند.

 

کارشناس امور مساجد تبلیغات استان گیلان فعال و پیشرو بودن کانون‌های فرهنگی هنری برخی از مساجد استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در چنین مساجدی مشاهده می‌کنیم که افراد در سنین مختلف حضور به هم می‌رسانند و این حضور پرشور مردم و نمازگزاران یک طراوات و نشاط خاصی را ایجاد می‌کند.

 

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه فضای مساجدی که فاقد کانون‌های هستند از حیث سطح کیفی برنامه‌های و سایر موارد مانند مساجد فعال نیست یادآور شد: باید بر روی حضور نسل جوان و نوجوان و جهت زمینه‌سازی برای سوق دادن این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه به سمت مساجد برنامه‌ریزی شود که کانون‌های مساجد در این امر رسالتی خطیر بر عهده دارند.

 

*انتقاد از موازی کاری در عرصه فرهنگ

مطهری مسجد را بهترین پایگاه برای ارتقاء معنویت خواند و در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در گرایش خانواده‌ها نوجوان و جوانان به شرکت در برنامه‌های مساجد موثر است هم ابراز داشت: متاسفانه امروزه ما چالش‌های زیادی داریم و موازی‌کاری در عرصه فرهنگ زیاد شده است و یقینا بدون برنامه‌ریزی چنین اموری محقق نمی‌شود.

 

وی اتحاد و انسجام به ویژه در حوزه مسائل فرهنگی را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: به علت همین عدم انسجام می‌بینیم توزیع بودجه‌های اختصاص یافته در حوزه فرهنگی به خوبی انجام نمی‌شود و متعاقبا هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد و کار خود را به درستی انجام دهد.

 

کارشناس امور مساجد تبلیغات گیلان با تاکید بر اینکه انجام کارهای فرهنگی هزینه‌بردار است اذعان کرد: وقتی بودجه‌های فرهنگی به جاهای دیگری تخصیص پیدا می‌کند یک مجموعه هم نمی‌تواند به درستی برنامه‌های فرهنگی خود را طرح‌ریزی و پیاده کند و به اهداف و چشم‌اندازهای خود برسد.

 

*باید فعالیت‌های فرهنگی مساجد و کانون‌ها تقویت شود

این کارشناس مسائل مذهبی هجمه‌های مستمر دشمن علیه اسلام، انقلاب و نسل‌های جدید را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه جهت مقابله با این هجمه‌ها باید امورات فرهنگی مساجد و کانون‌ها تقویت شود افزود: تخصیص بودجه فرهنگی به مساجد، کانون‌های مساجد و امور فرهنگی بهترین راهی است که می‌توان در برابر نقشه‌های مخرب دشمن ایستادگی کرد.

 

مطهری هزاران فیلم و سریال هالیوودی و انواع و اقسام بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارها که علیه اسلام به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال ساخت و انتشار است را متذکر شد و گفت: دشمن همواره درصدد شبه‌افکنی و حرکات مخرب اینچنینی است تا نسل نوجوان و جوان را از حرکت در مسیر اسلام و انقلاب دور کند.

 

وی با بیان اینکه دشمن در عرصه فرهنگی جنگ تمام عیاری را آغاز کرده و در این راه هزینه‌های گزافی را هم اختصاص می‌دهد تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه هزینه‌های فرهنگی ما ارتقاء پیدا کند در حال تقلیل یافتن است و این موضوع با توجه به تحرک‌های خزنده و سریع دشمن بدون شک برای ما تبعات منفی بسیار زیادی را به دنبال دارد.

 

* لزوم اختصاص بودجه‌های فرهنگی به کانون های مساجد

کارشناس امور مساجد تبلیغات استان گیلان نگاه ویژه به کانون‌های مساجد و اختصاص بودجه‌های فرهنگی بیشتر را لازم و ضروری دانست و گفت: باید برای نسل جوان و نوجوان برنامه دقیق و مدونی داشته باشیم و این امر بسیار مهم با دست خالی امکان‌پذیر نیست.

 

مطهری با بیان اینکه سفرهای اردویی، زیارتی ویژه نوجوانان و جوانان توسط کانون‌های فرهنگی مساجد از جمله برنامه‌های بسیار مؤثری بود که تا پیش از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا انجام می‌شد افزود: چنین برنامه‌هایی روی نسل جوان ما اثرگذاری بالایی دارد از طرفی کانون‌های مساجد ما در امر برنامه‌های آموزشی هم می‌توانند ورود کنند.

 

وی قرار دادن چند مسجد استان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح برنامه‌های آموزشی، ورزشی و برگزاری انواع کلاس‌ها را هم امری که می‌تواند بسیار راهگشا باشد دانست و گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد اجرایی کردن چنین طرح‌هایی است.

 

مطهری نگاه و توجه هرچه بیشتر مسئولان به بودجه فرهنگی را خواستار شد و با اشاره به اینکه وضعیت موجود در این حوزه به هیچ وجه مورد رضایت نیست خاطرنشان کرد: باید بخشی از بودجه فرهنگی به مساجد اختصاص یابد، زیرا مساجد به عنوان پایگاه عظیم ترویج فرهنگ اسلامی در برنامه‌ریزی فرهنگی، غریب و مظلوم واقع شده‌اند.


 

پایان پیام/165

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان ایران قوی بودجه فرهنگی فرهنگی مساجد بودجه های فرهنگی کانون های مساجد فرهنگی هنری توزیع بودجه برنامه ریزی کانون ها تقویت شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۷۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

رئیس ستاد ملی دهه کرامت گفت: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود