Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کارشناس امور اقتصادی گفت: وصول ارز‌هایی که ما در کشور‌های مختلف داریم و به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده است، کمک خوبی به افزایش عرضه ارز در کشور و کاهش قیمت آن خواهد کرد. به گزارش پول نیوز، برجسته‌ترین رفتار دونالد ترامپ پس از در دست گرفتن مقام ریاست‌جمهوری آمریکا خروج از برجام یا همان توافق هسته‌ای بین ایران با گروه ۱+۵ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار تازه وارد کاخ سفید نه تنها ایران بلکه به مذاق اروپایی‌ها هم خوش نیامد و رئیس وقت اتحادیه اروپا واکنش تندی نسبت به آن نشان داد، اما یک قسمت از نتیجه سخت این تصمیم برای ایران مسدود شدن غیرقانونی ۷ میلیارد دلار پول ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی بود.

البته کره جنوبی تنها کشوری نبود که قسمتی از پول‌های حاصل از فروش نفت ایران را بلوکه کرد چین، عراق، عمان و ژاپن نیز با وجود اینکه رابطه تجاری قوی با ایران داشتند و حتی برخی از این کشور‌ها نسبت به دیگری دوست‌تر هم بودند، اما در برابر فشار ترامپ تسلیم شدند. برهمین اساس عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ضمن آنکه سفر‌های فراوانی به عراق، عمان، کره جنوبی و چین در این خصوص داشته، بار‌ها احتمال اتخاذ اقدامات فراقانونی برای دسترسی به پول‌های مسدود شده را مورد تاکید قرار داده است.

او در پاسخ مکتوب به بلومبرگ در این‌باره گفته است: «ناراحت‌کننده است که ببینیم بانک‌های کشور کره به راحتی تعهدات خود و توافق‌های مالی بین‌المللی را نادیده می‌گیرند و تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاسی شوند و از تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه امریکا تبعیت کنند.».

اما فشار‌های همه جانبه ایران به کره جنوبی در نهایت به نتیجه رسید و پس از دیدار رئیس کل بانک مرکزی با سفیر این کشور این خبر منتشر شد که در گام اول در حد یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران توسط دولت کره جنوبی آزاد خواهد شد. بدون شک جدی شدن موضوع آزادسازی دارایی‌های ایران در سئول، بیانگر دور جدید دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی است، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور انتشار خبر مورد اشاره این سوال را به وجود آورد که آیا در چند ماه آینده وضعیت ایران از نظر دسترسی به منابع خارجی ارزی بهتر خواهد شد و اساسا شرایط اقتصادی رو به بهبودی گام برمی‌دارد؟   غلامرضا مصباحی مقدم، کارشناس امور اقتصادی گفت: وصول ارز‌هایی که ما در کشور‌های مختلف داریم و به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده است، کمک خوبی به افزایش عرضه ارز در کشور و کاهش قیمت آن خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: کاهش قیمت ارز بر دیگر کالا‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود و لااقل جلوی افزایش‌های بی‌رویه قیمت‌ها در شرایط حاضر که با آن مواجه هستیم، گرفته خواهد شد.

این کارشناس امور اقتصادی در خصوص جبران کسری بودجه سال آینده از این طریق اظهار داشت: موضوع فوق به جبران کسری بودجه ارتباطی ندارد، زیرا چنین نخواهد شد که دولت مابه‌التفاوت جدیدی به دست آورد، اما سبب می‌شود که درآمد‌ها از یک راه واقعی افزایش یابد که در بودجه قابل استفاده خواهد بود.

عضو سابق شورای پول و اعتبار درباره بهبود روابط بانک مرکزی با دیگر بانک‌های دنیا ابراز کرد: مشکل انتقال ارز از کشور‌های دیگر به ایران معلول تحریم‌های آمریکا است، چنانچه در این مشکل تغییری به وجود آید، طبعا انتقال ارز هم صورت خواهد گرفت.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سیستم بانکی شبکه بانکی بانک مرکزی تحریم های آمریکا نرخ ارز بانک مرکزی کره جنوبی خواهد شد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟

با هماهنگی صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت امور خارجه سفیران کشورهای مختلف از جمله برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آمادگی خود را برای حضور در نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در جزیره قشم اعلام کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، هماهنگی و مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین، هند، عمان، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر برای حضور سفرا و شرکت های فعال آنها در این رویداد صورت گرفته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه، بخش ویژه ای به عنوان پاویون بین‌الملل پیش‌بینی شده است که سفیران کشورهای مختلف و هیات همراه در آن مستقر خواهند شد.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل نقشی اثربخش در توسعه همکاری‌های تجاری در سطح بین‌الملل ایفا کند و شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه جلسات مذاکره با نمایندگان کشورهای مختلف را حول محورهای درخواستی خود برگزار نمایند.

بنا بر این گزارش، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با هدف بررسی فرصتها، چالش‌ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک دی
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی