Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:22:03 GMT

تعامل پاکستان با آمریکا زیرسایه جنگ سرد پکن-واشنگتن

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۸۵۲۴

تعامل پاکستان با آمریکا زیرسایه جنگ سرد پکن-واشنگتن

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دولتمردان پاکستانی همواره از تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین ابراز نگرانی کرده و حتی پس از پایان ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن، پیشنهاد میانجیگری بین این دو قدرت را مطرح کرده اند.

پاکستان که از یک سو چین را به عنوان همسایه قدرتمند و شریک اول اقتصادی خود دارد، از طرف دیگر مجبور به تعامل با آمریکا برای تامین دیگر منافع اقتصادی، امنیتی و حتی نظامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت افغانستان نیز باعث شده تا اسلام‌آباد مراقب هرگونه تنش در تعامل با واشنگتن و یا حتی جنگ سرد آمریکا با چین به عنوان شریک راهبردی پاکستان باشد.

منابع خبری پاکستان اعلام کردند که این کشور نگاه ترمیم به روابط با آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن دارد اما این تلاش مربوط به مشارکت در بحث امنیت ملی و یا همکاری‌های دفاعی نمی‌شود. به نظر می‌رسد طرف پاکستانی برای ترغیب دولت جدید آمریکا به مشارکت به جای رقابت، طرح ملحق کردن واشنگتن به پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به (سیپک) را دنبال می‌کند، طرحی که واشنگتن همواره طی سال‌های اخیر ساز مخالف با آن را زده و مدعی سوء استفاده پکن از اسلام‌آباد است.

تارنمای روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان در این خصوص نوشت: کمیته بلندپایه‌ای از سوی دولت این کشور متشکل از ۱۴ وزیر تشکیل شده و قرار است هفته جاری با دستور کار تعامل مجدد با دولت جدید آمریکا برای احیای مشارکت اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری تشکیل جلسه بدهد.

براساس این گزارش، کمیته بلندپایه پاکستان این هفته در وزارت امور خارجه تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد طیف گسترده‌ای از پیشنهادهای اقتصادی و تجاری برای برقراری مجدد تعامل نزدیک با ایالات متحده بحث و گفت وگو کند. طبق اطلاعات منابع رسمی، مسائل مربوط به امنیت ملی و همکاری دفاعی روی میز نیست و این نشان می‌دهد که اسلام‌آباد دیگر تمایلی به وابستگی دفاعی و امنیتی در روابط با واشنگتن ندارد و فراتر از نگاه آمریکا، خواهان گشایش روزنه‌های جدید در تعامل با این کشور است.

دستور کار کمیته ویژه دولت پاکستان نشان می‌دهد که حزب تحریک انصاف قصد دارد روابط اقتصادی خود را با واشنگتن بیشتر کند و این کشور را در سیپک درگیر کند. در گذشته چین با پیوستن عربستان به این طرح مخالفت خود را اعلام کرده بود و اکنون موضوع الحاق واشنگتن در این پروژه به ابتکار اسلام‌آباد نیز می‌تواند با اما و اگر از سوی پکن همراه شود.

شورای مدیریت سرمایه گذاری در پاکستان برنامه جذب سرمایه گذاری آمریکا از طریق شرکت‌های فن آوری و اختصاص یک منطقه ویژه اقتصادی دو کشور در نزدیکی بندر کراچی را تدوین کرده و همزمان بر توجه به حساسیت واشنگتن و پکن نسبت به یکدیگر تاکید کرده است.

اکسپرس تریبیون نوشت: ایالات متحده بزرگترین بازار صادراتی پاکستان است و وزارت بازرگانی نیز در تلاش برای نهایی کردن قانون پیشنهادی در زمینه مناطق بازسازی است که وعده آن توسط دولت بوش و در ازای حمایت پاکستان از جنگ آمریکا در افغانستان، داده شده بود.

به نظر می‌رسد پاکستان برای در امان ماندن از هرگونه پیامدهای جنگ سرد واشنگتن و پکن درصدد ترغیب ایالات متحده به مشارکت اقتصادی به جای رقابت است، اقدامی که اسلام‌آباد از تاثیر آن بر روابط نزدیک خود با پکن نگران است.

دولتمردان پاکستانی انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا ضمن کاهش رویکرد سختگیرانه واشنگتن در دوره ریاست ترامپ، روابط دو کشور با تحول جدید روبرو شود، اقدامی که نشانه‌ای از آن دریافت نشده و به گفته رسانه‌ها، سطح روابط آمریکا با پاکستان همچنان مانند دوره ترامپ یعنی در سطح دستیار وزیر خارجه مانده و ایالات متحده حتی در زمان فعلی هیچ سفیری در اسلام‌آباد منصوب نکرده است.

رویکرد دولت بایدن برای ترمیم روابط پیچیده با پاکستان

اولین تماس رسمی میان پاکستان و آمریکا پس از آغاز کار دولت جدید در واشنگتن دهم بهمن ماه امسال با ارتباط تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با همتای پاکستانی خود صورت گرفت، رایزنی‌هایی که بیشتر از آمادگی برای شروع جدید در روابط دوجانبه، حکایت از نگرانی واشنگتن از سرنوشت پرونده قتل یک خبرنگار آمریکایی در پاکستان داشت.

به نظر می‌رسد پس از صدور رای نهایی دیوان عالی پاکستان مبنی بر تبرئه عوامل قتل خبرنگار آمریکایی و متعاقب آن عصبانیت واشنگتن از این اقدام، روابط دو کشور در دوراهی قرار داد.

گفته می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتای پاکستانی‌اش ضمن اعلام نگرانی از رای دیوان عالی پاکستان، خواستار محاکمه قاتلان خبرنگار آمریکایی در داخل آمریکا شده است اما در پاسخ به این مطالبه، وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد که قوه قضاییه این کشور آزاد است و دولت هیچ دخالتی در آن ندارد.

براساس این گزارش، معاون مدیر ارشد شورای روابط خارجی مستقر در واشنگتن مدعی است که دولت جدید ایالات متحده به دنبال روابط سازنده با پاکستان است و مایل به ترمیم این مناسبات از آنچه در گذشته بوده، می‌باشد. وی با اذعان به اینکه دولت جدید آمریکا روابط پرالتهاب و پیچیده با پاکستان را به ارث برده است، گفت: به رغم اختلافات و نگرانی‌های متقابل اسلام‌آباد و واشنگتن، دولت بایدن برای ایجاد روابط سازنده با پاکستان تلاش خواهد کرد.

تارنمای روزنامه پاکستانی «داون» به نقل از «جیمز لیندسی» نوشت که وی طی سخنانی در یک نشست توجیهی در مرکز مطبوعات وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد که روابط این کشور با پاکستان پیچیده و ریشه در اختلافات قدیمی دارد. در عین حال دولت بایدن به دنبال راهی برای بهبود این روابط است.

وی اظهار داشت: دولت بایدن روابط پیچیده ایالات متحده با پاکستان را به ارث برده است، این مناسبات همواره در تلاطم برخی مسائل، اختلافات و کدورت‌ها قرار داشته و رای اخیر دیوان عالی پاکستان برای لغو محکومیت عاملان قتل خبرنگار آمریکایی نیز یکی از همین موارد می‌باشد.

معاون مدیر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا مدعی شد که دولت جدید این کشور نگرانی‌های قابل توجهی درباره مسائل حقوق بشر در پاکستان دارد و آن‌ها نگران هستند که آیا اسلام‌آباد همه تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تروریسم و مهار تروریست‌ها را انجام می‌دهد یا خیر.

برچسب‌ها پاکستان دونالد ترامپ چین جو بایدن ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان دونالد ترامپ چین پاکستان دونالد ترامپ چین جو بایدن ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور خبرنگار آمریکایی ایالات متحده اسلام آباد دولت بایدن امور خارجه دولت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از راشا تودی، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر نیز هشدار داده بود که ایالات متحده نباید با این توهم عمل کند که مسکو با دو دست به حفظ روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن چسبیده است.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ریابکوف با اشاره به اینکه ما اکنون در حال بررسی شکل مناسب واکنش به این اقدامات احتمالی هستیم، افزود: در صورتی که اعضای گروه هفت علیه دارایی‌های ما اقدامی انجام دهند باید در کنار واکنش دیپلماتیک ما منتظر اقدامات متقابل ما علیه دارایی‌های خود نیز باشند.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌ها چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

در مقابل، اتحادیه اروپا به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، تمایلی به انجام این کار نداشته است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا که سهم عمده‌ای از سرمایه‌های مسدود شده را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره دارایی‌های روسیه، در نهایت به بی‌ثباتی یورو ختم شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیشتر در همین رابطه هشدار داده بود که اگر آمریکا تهدید خود را مبنی بر سلب مالکیت این وجوه روسیه و دادن آنها به اوکراین انجام دهد، به اقتصاد خود و همچنین سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند.

به گفته پسکوف، این کار چیزی جز فروپاشی همه پایه‌های نظام اقتصادی جهانی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، از آغاز حمله به اوکراین، کشورهای غربی بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور را مصادره کرده‌اند. رهبران گروه هفت متشکل از هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان در ماه جاری گفتند که دارایی‌های روسیه تا زمانی که مسکو خسارات جنگ اوکراین را بپردازد مسدود باقی می‌ماند اما آنها این موضوع را هم تشخیص دادند که به ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای جبران خسارت‌ها، تلفات و جراحت‌های ناشی از حمله روسیه نیاز است.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته در کنفرانس کمک به بازسازی اوکراین وعده داد که تا تعطیلات تابستان شیوه‌ای قانونی برای استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین ارائه شود اما این وعده نگرانی‌هایی را در بین دیپلمات‌ها و مقامات این اتحادیه برانگیخت. آنها ماه‌ها مشغول بحث درباره ایده‌هایی در این زمینه بودند و آن را به شکل فزاینده‌ای دشوار یافتند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، دارایی یک کشور را می‌توان از طریق رای‌گیری در شورای امنیت، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری یا یک توافق بعد از جنگ مصادره کرد اما هیچ یک از این شیوه‌ها محتمل به نظر نمی‌رسند.

روسیه به عنوان عضو شورای امنیت هر گونه رای‌گیری در این نهاد را وتو خواهد کرد. هیچ توافقی تا زمانی که جنگ ادامه دارد بدست نمی‌آید و پرونده‌ای به دادگاه بین المللی دادگستری ارائه نشده است و اگر هم می‌شد قوانین بین‌المللی علیه توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بود زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، این مساله نقض حاکمیت این کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا