Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت و مواضع افراد مختلف در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی باید در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند و سیاست خارجی موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی و مجادلات کف خیابانی نیست.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب‌زاده صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سازوکاری چندجانبه با حضور ایران در مذاکرات صلح افغانستان اظهار کرد: هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در خصوص مسائل برجامی و غیر بر جامی نداشته و نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هنوز دعوتنامه‌ای برای برگزاری نشستی در سازمان ملل از سوی آن نداشته‌ایم و هر وقت دعوت نامه رسید، آن را بررسی می‌کنیم. نگاه ما به افغانستان و دوستان مبتنی بر دوستی است. افغانستان برای ما مهم است و برگ مذاکراتی ما با هیچ کسی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توئیت وزیر امور خارجه درباره طرح ایران در مورد برجام خاطرنشان کرد: ما گفت‌وگوهای نزدیکی با طرف‌های باقیمانده در برجام داریم. برخی نکات در ایران در حال بررسی و تکمیل است و توئیت ظریف در همین اساس بود. وقتی این موضوع به نتیجه رسید، جزئیات آن بیان می‌شود.

خطیب زاده درباره پول‌های بلوکه شده ایران در عراق هم گفت: دولت عراق سعی کرده پول‌های بلوکه شده ایران را بپردازد با این حال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا مانع این امر بوده است. برای پرداخت این دیون از چند ماه قبل رایزنی شده بود و برخی عملیاتی شده است و در مسیر و کانال خود در حال جلو رفتن است. پیشرفت‌های خوبی هم داشته است.

وی درباره رایزنی‌های رئیس جمهوری و نخست‌وزیر عراق هم اظهار کرد: مباحث مختلفی در رایزنی سران ایران و عراق مطرح شد. یکی از آنها ضرورت خروج نیروهای خارجی بر اساس مصوبه پارلمان عراق است که اختصاص به یک کشور خارجی ندارد. خود رهبران و مسئولان عراقی بهتر می‌دانند چگونه قانون عراق را اجرا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح گام به گام برای بازگشت به برجام یادآور شد: ایران طرح گام به گام را هیچ وقت نه دریافت کرده و نه آن را مبتنی بر خط مشی خود می‌داند. مسیر خود را طی می‌کند ولی میان ایران و آمریکا گفت‌وگویی نیست زیرا برجام مسیر بازگشت آمریکا را روشن کرده است.

خطیب زاده درباره وضعیت بحران در یمن گفت: ما نگران بحران تراژیک یمن هستیم. چند میلیون یمنی در نیاز مطلق به آب آشامیدنی و مواد غذایی هستند. در شش سال گذشته ایران همواره بر آتش بس، دسترسی‌های آزاد دوستانه و برداشته شدن محاصره تاکید کرده است. هرچه عربستان زودتر از این جنگ دست بکشد، به نفع خودش و منطقه است. مسیر حل بحران جز گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی نیست.

وی درباره سفر پاپ به عراق و نگاه ایران به این سفر گفت: این سفر بسیار خوب و سازنده بود. عراق با رشادت‌های مردمش و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در برابر افراطی‌گری ریخته شده، امروز به فضای امنی رسیده است که می‌توان سفر خوب و سازنده را داشت. پیام این سفر و سفرهایی از این دست، عراق امن و بازگشت به آرامش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیدار با آیت‌الله سیستانی نشان‌دهنده گفت‌وگوهای بین‌ادیان و تقریب مذاهب است و پیامی جز گفت‌وگو، صلح، دوستی و همکاری‌های تمدنی ندارد، برخلاف کسانی که به دنبال خشونت و افراطی‌گری هستند.

خطیب زاده با اشاره به مواضع آیت‌الله سیستانی اظهار کرد: پیام مرجعیت عراق مانند توجه به عدالت و نقش ایمان در حل و فصل معضلات جهانی و توجه به رفع تحریم‌ها و همچنین تلاش برای احقاق حقوق حقه مردم فلسطین و… بسیار مهم است.

وی درباره دخالت و مواضع افراد مختلف در سیاست خارجی تصریح کرد: سیاست خارجی باید در مسیر حرفه‌ای خود حرکت کند. سیاست خارجی موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی نیست و نه موضوع مجادلات کف خیابانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع سیاست خارجی امنیت ملی است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی، وزارت امور خارجه تنها صدا تبیین سیاست خارجی ایران است. در موضوع حساس برخی افراد باید وظایف خود با دقت انجام دهند. هرکس که با روندهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آشنا باشد، می‌دانند کجا را نگاه کنند و کجا تبیین‌کننده مواضع ایران است.

خطیب زاده درباره مثبت تلقی شدن دیدار وزیر امور خارجه ایرلند با روحانی در خصوص روابط ایران و آمریکا گفت: موضوع ایران و آمریکا ارسال پالس و سیگنال نیست بلکه اجرای مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌هاست. اینها نیازمند ارسال پالس نیست و موضوعات روشن و دقیقی است.

خبرنگاری پرسید که آیا آزاد شدن سه میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان را تأیید می‌کنید که خطیب‌زاده پاسخ داد: هنوز اقدام عملی از منابع ایران در کره جنوبی شاهد نبودیم و منتظر اقدام کره هستیم.

وی درباره اظهارات جرمی هانت وزیر امور خارجه سابق انگلیس درباره آزاد شدن نازنین زاغری اظهار کرد: اظهارات ریاکارانه امروز جرمی هانت، اقداماتش مخرب چند سال قبلش را نمی‌پوشاند. او می‌داند اقدامات مخربش اگر رخ نمی‌داد اتفاق امروز چند سال قبل رخ می‌داد. دولت انگلیس هم باید به یادش باشد پرونده‌های ایرانی‌هایی که بی دلیل در انگلیس دستگیر و برخلاف رعایت حقوق بشر و بدون اتهام زندانی شدند، همچنان در ایران مفتوح است و آن را پیگیری می‌کنیم.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایرنا

کد خبر 479928

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا سیاست خارجی احزاب سیاسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سخنگوی وزارت امور خارجه امور خارجه درباره وزیر امور خارجه سیاست خارجی خطیب زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

به گزارش خبرآنلاین امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901272

دیگر خبرها

  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • پس لرزه‌های یک شکست
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد