Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی گفت: در فرم‌هایی که به دانشجویان ارائه می‌کردیم، ذکر شده بود که اسکان دانشجویان به صورت دائمی نیست و در بازه زمانی خاص اتفاق خواهد افتاد.

مهندس ابوالقاسم ساقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدیریت رفاه و سلامت دانشجویان در چهار حوزه خوابگاه، تغذیه و سلف سرویس‌ها، وام‌های دانشجویی، مرکز بهداشت و خدمات درمانی فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته به دلیل شرایط کرونا ماهیت دانشگاه و دانشجو به علت تجمع در خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها بسیار نگران کننده شده بود و ناچار به تعطیلی دانشگاه‌ها شدیم. با توجه به اینکه دیگر سازمان‌ها، ادارات و مشاغل دیگر باز شدند اما کماکان شرایط به گونه‌ای نیست که دانشگاه‌ها بازگشایی شوند.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان به خصوص تحصیلات تکمیلی که ترم آخر هستند یا رساله دارند و همچنین دانشجویان ارشد که باید پایان‌نامه خود را تکمیل کنند، این نیاز احساس شد که باید حتما در دانشکده‌هایی مانند کشاورزی، علوم، مهندسی، دامپزشکی و معماری حضور داشته باشند چراکه نوع کار، پایان‌نامه و رساله دکتری به گونه‌ای است که باید حضوری انجام شود. 

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی اضافه کرد: در این زمینه تدابیری اندیشیده شد که با دستورالعمل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انعکاس دستورالعمل‌های استانداری و دانشگاه تعیین و ابلاغ شد. ما در چارچوب آن دستورالعمل‌ها بعضی از اسکان‌ها را با رعایت سخت‌گیری‌ها و غربالگری‌هایی که لازم بود، شروع به اسکان دادن دانشجویان تحصیلات تکمیلی کردیم. 

وی بیان کرد: برای حضور دانشجویان در دانشگاه دستورالعمل‌هایی ارائه شد، افرادی که فعالیت‌های پژوهشی در راستای پایان نامه یا رساله دکتری یا دانشجویانی که رشته آن‌ها اقتضاء می‌کند تا برای پایان‌نامه خود از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه استفاده کنند که بتوانند پروپوزال خود را بنویسند و سپس دفاع کنند. به این دلیل دانشجویان فرم‌هایی را تکمیل و در آن ضرورت کار و میزان حضور در آزمایشگاه و خوابگاه را یادداشت می‌کردند و پس از آن با بررسی استاد راهنما، مدیر گروه و معاون پژوهشی دانشکده تایید می‌شد که فرد نیاز به حضور در دانشگاه و خوابگاه را دارد یا خیر. 

ساقی تصریح کرد: ضرورت دیگر این تصمیم به دلیل دانشجویان مرد بود زیرا به شرایطی رسیده بودند که باید از نظر سنوات خدمت نظام وظیفه و سنوات آموزشی که مهلت آن‌ها به پایان می‌رسید، تعیین و تکلیف می‌شدند و همه این عوامل در اسکان یا عدم اسکان دانشجویان تاثیرگذار بود. از همان ابتدا بنا بر این بود که همه دانشجویان دختر و پسر به دلیل دغدغه و نگرانی‌هایی که ما و خانواده‌های آن‌ها داشتند، در اتاق‌های تک نفره اسکان داشته باشند. 

وی عنوان کرد: در فرم‌هایی که به دانشجویان ارائه می‌کردیم، ذکر شده بود که اسکان دانشجویان به صورت دائمی نیست و بازه زمانی خاص اتفاق خواهد افتاد. بنابراین استاد راهنما، مدیر گروه و معاون پژوهشی دانشکده مطرح می‌کردند که فرد دانشجو برای پایان‌نامه یا رساله خود به چه زمانی نیاز دارند و برحسب آن تصمیم به دانشجویان اجازه ورود به دانشکده و خوابگاه را می‌دادند.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی در خصوص اسکان دانشجویان کارشناسی، خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته دامپزشکی و معماری که کاملا درس‌شان عملی است، در اواخر ترم گذشته با هماهنگی‌هایی که با سایر معاونت‌ها صورت گرفت کلاس‌شان را برگزار کردند. همچنین برای دانشجویان کارشناسی تدابیری اندیشیده شد که برای رشته‌های عملی برنامه‌ریزی صورت گیرد تا در گروه‌های چند نفره و بازه زمانی حداکثر سه هفته تا یک ماه به صورت فشرده و برنامه‌ریزی شده معرفی شوند و آن‌ها را اسکان دهیم و پس از گذشت سه هفته یا یک ماه، گروه دیگری حضور یابند. 

وی افزود: قبل از اینکه اسکان دانشجویان دکتری آغاز شود، نظافت، گندزدایی و ضد عفونی کردن خوابگاه‌ها را در چندین مرحله انجام دادیم. با اطلاع‌رسانی‌های مکرر و گذاشتن مواد ضد عفونی کننده در دسترس و قرار دادن الکل در ورودی‌ خوابگاه‌ها و نیز توجیه سرپرست‌های خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی، تاکنون گزارش رسمی در خصوص ابتلای فردی که به کرونا مبتلا شده و منجر به بستری شدن باشد، در خوابگاه‌ها نداشتیم. 


 
ساقی در خصوص بازسازی خوابگاه‌ها، اظهار کرد: با وجود اینکه شرایط کرونا سخت بود اما برای خود فرصتی دانستیم تا ابتدا نظافت کلی حتی دیوارشویی که شاید سال‌ها فرصت نبود چراکه همیشه داخل خوابگاه دانشجو حضور داشت و نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم، به سرانجام رسید. با همراهی حوزه خدمات، تمامی اتاق‌ها شست و شوی کلی انجام شد. زمانی که متوجه شدیم بیماری کرونا همچنان ادامه دارد، برنامه‌ریزی با حوزه خوابگاه دانشجویی صورت گرفت که باید کاری انجام شود. 

وی اضافه کرد: با هماهنگی و اطلاع‌رسانی که با دانشجویان کارشناسی به عمل آوردیم، روش‌هایی را برای تخلیه خوابگاه بدون الزام به حضور خودشان پیشنهاد کردیم. بنابراین وسایل دانشجویان صورت جلسه، لیست‌بندی و عکس و فیلم گرفته می‌شد و با نگهبان حفاظت فیزیکی، سرپرست خوابگاه و با حضور فردی که وسایل را تحویل می‌گرفت، خوابگاه‌ها را تخلیه کردیم و پس از آن نظافت خوابگاه‌ها را در دست گرفتیم. 

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی تصریح کرد: دو خوابگاه فجر چهار و فجر پنج که حدود ۱۲۰۰ نفر ظرفیت در شرایط عادی را دارد، نیازمند فرصتی بودیم که بازسازی کامل صورت گیرد و از طرفی هم محدودیت اعتبار وجود داشت که با رایزنی‌های به عمل آمده، منجربه امضای تفاهم نامه‌ای شد که بخش عمده آن را خیرین، قسمتی صندوق رفاه و بخشی دیگر هم از اعتبارات دانشگاه به بازسازی این دو مجموعه اختصاص یابد. 

وی عنوان کرد: بازسازی تاسیسات دو خوابگاه آغاز شده و پس از آن بنا داریم تا بتوانیم بازسازی سازه‌ای از سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و نقاشی و رنگ‌آمیزی را هم داشته باشیم. این امر در راستای ارتقای خوابگاه از سطح پایین به سطح یک است که مورد مطالبه صندوق رفاه دانشجویان به عنوان متولیان مدیران خوابگاه‌های وزارت کشور نیز قرار دارد، بدین معنا که باید سطح خوابگاه‌ها را افزایش دهیم. ما تاسیسات دو مجموعه را تا پایان اردیبهشت ماه باید تحویل بگیریم و قبل از اینکه پایان کار پیمانکاری تاسیسات باشد، بحث سازه‌ای را هم آغاز می‌کنیم و به طور کلی در اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه دو مجموعه آماده خواهد شد. 

ساقی در خصوص وام‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته وام‌های دانشجویی عناوین و انواع متعددی داشت که هر کدام دستورالعمل و شرایط خاصی را طلب می‌کرد و بسیار سخت بود. بنابراین تعدد عناوین وام‌ها مشکلاتی را به وجود آورد که با انعکاس از خود دانشجویان، صندوق رفاه وزارت علوم وام‌ها را ساماندهی کردند و حدود ۶ نوع وام با دستورالعمل‌های مرتب شده وجود دارد. متولی تامین اعتبار وام‌ها، صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و ما تنها متقاضیان وام را مدیریت و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنیم سپس صحت‌سنجی انجام می‌شود. 

وی گفت: مهرماه سال جاری با وجود کرونا، وام کمک وسایل آموزشی به دانشجویان متقاضی پرداخت شد تا دانشجویانی که گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ نداشتند با کمک این وام بتوانند آن را تهیه کنند و از طریق آن با فضای مجازی ارتباط بگیرند و درس‌های خود را پیگیری کنند. علاوه بر این وام‌، وام‌های عادی تحصیلی، شهریه، وام مسکن و... به متقاضیان داده می‌شود. وام کمک آموزشی تا پنج میلیون تومان است و باید متذکر شد که تمامی متقاضیان نتوانستند وام را دریافت کنند.

مدیر رفاه و سلامت دانشجویان دانشگاه فردوسی بیان کرد: برای استفاده بهتر از فضای مجازی نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که بایستی در سطح کلان انجام شود. بیشتر زیرساخت‌ها مربوط به مخابرات و اینترنت کشور است که باید بتوانند پهنای باند، سرعت اینترنت، نرخ اینترنت را به گونه‌ای ساماندهی و برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم از این ظرفیت فضای مجازی به نحو احسن و در راستای آموزش هر چه بهتر استفاده کنیم. بنابراین آسیب‌ها را باید شناسایی، پیش‌بینی، کنترل و مدیریت کرد تا از نکات مثبت آن نهایت استفاده را به کار گرفت.

ساقی در خصوص سلف سرویس و غذای دانشجویی، تصریح کرد: در بحث اسکان که هرکدام از دانشجویان از مسیرهای تعیین شده، به آن‌ها خوابگاه تعلق می‌گرفت غذا هم به صورت بسته‌بندی داده می‌شد. اتفاق دیگری که در این حوزه رخ داد، مکانیزه کردن آشپزخانه مرکزی بود که چهار دیگ بخار برنج‌پز و هشت دیگ بخار خورشت‌پز به صورت صنعتی و با سیستم بخار تجهیز کردیم. همچنین دو دیگ بخار در بالای آشپزخانه مرکزی برای تامین بخار برای خورشت‌پزها و برنج‌پزها تدارک دیده شد. به نحوی که هر دیگ برنج‌پز در یک ساعت، ظرفیت ۴۷۰۰ پرس غذا را دارد. همچنین این اقدام باعث شد تا در مصرف آب صرفه‌جویی زیادی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی خوابگاه دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اسکان دانشجویان دستورالعمل ها خوابگاه ها برنامه ریزی صندوق رفاه پایان نامه وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس لس‌آنجلس با تمام قوا خود را برای سرکوب دانشجویان آماده کرد

اعتراضات دانشجویی که در دانشگاه‌های آمریکا به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه فراگیر شده و کاخ سفید را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش مشرق، شبکه خبری سی ان ان با پوشش این خبر افزود: چهارشنبه شب (شب گذشته به وقت محلی) شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس در محوطه دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا (UCLA) بوده و پلیس با بلندگو به معترضان(هوادران فلسطین غزه) در محوطه این دانشگاه دستور تخلیه و ترک محل را داد.

بنابراین گزارش پلیس لس آنجلس به افرادی که در محوطه این دانشگاه دست به تحصن زده اند هشدار داد در صورت عدم تمکین از این دستور، بعنوان ناقض و متخلف قانونی با آنان برخورد خواهد شد.

استفاده از چندین نهاد پلیس برای تخلیه محوطه دانشگاه

سی ان ان گزارش داد: برای پاکسازی تحصن صورت گرفته در این دانشگاه از چندین رسته نیروی پلیس استفاده می شود که شامل اداره پلیس لس آنجلس، پلیس بزرگراه های کالیفرنیا و اداره کلانتری لس آنجلس در صورت برهم خوردن وضعیت در شهر می باشند.

درحالی نیروهای پلیس در لس آنجلس ایالت کالیفرنیا خود را برای برخورد با دانشجویان هوادرا فلسطین آماده می کنند که مقامات و پلیس آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) پس از سرکوب اعتراضات دانشجویی به ویژه در دانشگاه کلمبیای نیویورک و یورش به این دانشگاه و دستگیری دهها دانشجوی حامی فلسطین با خشونت در نشستی خبری به دفاع از عملکرد خود پرداختند.

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در آمریکا در کمتر از ۱۵ روز

سرکوب های دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا همچنان ادامه داشته و تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از ۱۵ روز از آغاز اعتراض های توسط نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا بازداشت شده اند.

تنها در روز سه شنبه گذشته بیش از ۴۰۰ معترض دستگیر شدند که از این تعداد، حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و دانشکده سیتی کالج نیویورک را در بر می گیرند.

این اعتراض ها در پی حمایت های همه جانبه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور در باره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می سازد.

اینگونه سرکوب های خشونت آمیز در امتداد سیاست حمایت علنی از کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل به شمار می رود و موجب تشویق آن رژیم به ادامه تنش آفرینی، جنگ افروزی و نسل کشی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پلیس لس‌آنجلس با تمام قوا آماده سرکوب دانشجویان معترض شد
  • ایستادن
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • پلیس لس‌آنجلس با تمام قوا خود را برای سرکوب دانشجویان آماده کرد
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس