Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا عصاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره برگزاری سومین کنگره بین المللی جندی شاپور که روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفندماه در وزارت علوم برگزار می شود، اظهار داشت: سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور با تاکید بر استمرار شیوه‌های آموزش عالی دانشگاه جندی شاپور باستان که هزار و ۷۵۰ مین سالگرد تاسیس آن در سی و نهمین مجمع عمومی یونسکو در پاریس به ثبت جهانی رسیده است، از فردا سه شنبه با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اصلی‌ترین هدف برگزاری کنگره بین‌المللی جندی شاپور شناسایی ارزش فرهنگی کشور و آگاهی هموطنان و دنیا نسبت به این امر است.

دبیر سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور با بیان اینکه کشور ایران هزار و ۷۵۰ سال قبل تمدنی داشت که در این تمدن دانشگاه بوده است، تاکید کرد: در آن زمان، برخلاف تصور بسیاری از کشورها که ایران ما را نماد خشونت می‌دانستند، روی سردر دانشگاه جندی شاپور "علم و فضیلت برتر از بازو و شمشیر" نوشته شده بود که ارزش والایی برای جوانان این مرز و بوم دارد.

عصاری اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، برگزاری این کنگره بین‌المللی به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به صورت مجازی خواهد بود. افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور با پیام ریاست جمهوری و سخنرانی مجازی اودره ازوله، مدیر کل یونسکو همچنین با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس کنگره، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار خواهد شد.

در حاشیه برگزاری این کنگره بین‌المللی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از هفت کتاب رونمایی می شود.

تاریخچه تاسیس دانشگاه جندی شاپور

در شمال غربی خوزستان در دوره ساسانی، شهر بزرگ و آبادی با کشتزارهای زیبای نیشکر، جوی های روان و باغ های خرم قرار داشت که گذشته از زیبایی، یکی از بزرگترین مراکز علمی و فرهنگی زمان خود به شمار می‌رفت. نام این شهر جندی‌شاپور بود که به واسطه دانشکده پزشکی و بیمارستان معروفش، در جهان آن روز آوازه‌ای به سزا کسب کرده بود و از هر سو دانشمندان و دانش‌پژوهان را به سوی خود فرا می‌خواند.

بی‌شک بهترین دوره‌ای که جندی‌شاپور به خود دیده عصر نهضت فرهنگی ایران، یعنی دوره انوشیروان است. آن گونه که برخی از مورخین نوشته‌اند، خسرو انوشیروان علاقه فراوانی به علم و دانش از خود نشان می‌داد و همین انگیزه اصلی وی در گردآوری دانشمندان و پزشکان شایسته آن زمان بوده است.

در زمان او دانشگاه جندی‌شاپور به پیشرفت های شایانی نائل آمد و برزویه طبیب با جمعی از پزشکان ایرانی برای دستیابی به کتاب های طب هندی به هندوستان سفر کردند. بدون شک این سفر که با دانشگاه جندی‌شاپور بستگی داشت، برای این مرکز علمی و دانش آموختگان آن آغاز رویدادهای با ارزشی بوده است.

در برخی از کتب تاریخی، از مجالس امتحانی سخن رفته است که به ویژه برای آزمایش پزشکان و صدور اجازه نامه طبابت برپا می‌شده است. در تاریخ‌الحکماء شرح یکی از این نشست‌ها را ذکر کرده‌اند که از آن به عنوان اولین کنگره پزشکی جندی‌شاپور می‌توان نام برد.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه تاریخ ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه تاریخ ایران وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه تاریخ ایران اخبار کنکور سومین کنگره بین المللی جندی شاپور دانشگاه جندی شاپور تحقیقات و فناوری جندی شاپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حمزه‌لو در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

حمزه‌لو با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد، اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه بر اساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

حمزه‌لو افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تأمین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • دانشگاه تهران مأمور تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز شد
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • ضرب سکه نقره ویژه بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران از سوی بانک مرکزی
  • مقیمی: مأموریت تدوین نظام‌نامه دانشگاه تمدن‌ساز به دانشگاه تهران واگذار شد
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز