Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این آیین گفت: برای اجرا و بهره برداری از این طرح‌ها شامل افتتاح موزه و پروژه مرمت بناهای تاریخی، در مجموع بیش از ۶۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

«علی مالمیر» با اشاره به اینکه با بهره برداری از این پروژه ها زمینه اشتغال بکار ۱۱۷ فراهم شده است، اظهار داشت: این طرح ها شامل افتتاح «مخزن موزه منطقه غرب کشور» و همچنین مرمت بناهای تاریخی «ایوان مسجد جامع همدان، نمخانه مسجد جامع، کاروانسرای حاج صفرخان، آرامگاه بوعلی سینا، حمام گلشن نهاوند و خانه اقتداری تویسرکان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخزن موزه منطقه‌ای غرب کشور

مخزن موزه منطقه ای غرب کشور با هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای موزه و یک هزار و ۸۰۰ مترمربع مخزن امن، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های میراث فرهنگی استان همدان برای حفظ آثار میراث منقول استان و غرب کشور است.

عملیات اجرایی مخزن امن این موزه به پایان رسیده و فردا افتتاح می شود و براساس برنامه ریزی انجام شده ساختمان موزه منطقه غرب کشور نیز تا خرداد سال آینده به طور کامل تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

مسجد جامع همدان

بنای مسجد جامع همدان در ابتدای خیابان اکباتان و محدوده میدان امام خمینی(ره) به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مساجد استان و کشور قرار دارد.

بنای فعلی مسجد با شکل نامنظم هندسی دارای صحن مستطیل شکل در میان، ۳ ایوان در جهات جنوبی، شرقی و شمالی، چندین شبستان، گنبد و گنبدخانه، ۶ مناره و چند حجره است.

بخشی هایی از این مسجد در قرن اخیر به بناهای دوره قاجاریه الحاق شده است.

پروژه مرمت این بنای مذهبی تاریخی اجرا و فردا به بهره برداری می رسد.

کاروانسرای حاج صفرخان

کاروانسرای صفرخان همدان مربوط به دوره قاجار است که در بازار قدیمی شهر و محدوده کاروانسرای نو واقع شده، این بنا سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

کاروانسراهای درون شهری، محل مبادلات کالاهای تجاری و نیز مکانی امن برای اقامت مسافران و تجار بوده است، این کاروانسراها، عمدتا در جنب بازار و مرتبط با بازارها بوده اند.

آرامگاه بوعلی سینا 

بنای یادبود شیخ الرئیس بوعلی(در محل مقبره این دانشمند) در زمان قاجاریه احداث شده و ساختمان فعلی آرامگاه نیز به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ به همت انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۳ خورشیدی به بهره برداری رسید.

طرح و نقشه اولیه این بنا در خرداد سال ۱۳۲۴ توسط انجمن آثار ملی بین مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گدار و مهندس فروغی، طرح پیشنهادی مهندس «هوشنگ سیحون» برای ساخت بنای آرامگاه پذیرفته شد.

در نیمه سال ۱۳۲۶ انجمن تصمیم به اجرای طرح گرفت و سال بعد هوشنگ سیحون طرح پیشنهادی را به عنوان پایان‌نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد و اوایل سال ۱۳۲۸ ساخت این آرامگاه آغاز شد.

 نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس (در استان گلستان) که از شاهکارهای معماری به‌ شمار می‌آید، طراحی شده است.

خانه اقتداری 

خانه اقتداری در شهرستان تویسرکان نیز مربوط به دوره قاجار است، این بنا نیز سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

حمام تاریخی گلشن

حمام تاریخی گلشن در شهر نهاوند با حدود ۳۰۰ مترمربع، سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

آیین بهره‌برداری از ۲۷۲۱ طرح وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزش ۱۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان امروز(دوشنبه) به صورت سراسری در یک ارتباط زنده تصویری با حضور و دستور رییس‌جمهوری آغاز شد.

برچسب‌ها همدان افتتاح طرح مجموعه تاریخی هگمتانه میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان افتتاح طرح همدان افتتاح طرح میراث فرهنگی اخبار کنکور بهره برداری میراث فرهنگی موزه منطقه مسجد جامع غرب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی،سیدجواد موسوی گفت : با توجه به اهمین نظارت بر خدماتِ تاسیسات گردشگری، وزارت‌خانه برای آموزش به نیرو‌های حوزه نظارت اهتمام جدی دارد و امروز این فرصت فراهم شده تا دانش کارشناسان حوزه نظارت افزایش پیدا کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به شرایط تاسیسات گردشگری در استان خراسان رضوی افزود: این استان ۲۸۵۰ تاسیسات گردشگری فعال با بیش از ۲۲۰ هزار تخت رسمی برای خدمت به زائران و گردشگران دارد.

وی با بیان اشاره به پیشگامی مشهدی‌ها در ارائه خدمت به زائران و مسافران تصریح کرد: مشهدی‌ها بنیان‌گذاران برخی از انواع تاسیسات از جمله هتل‌آپارتمان و خانه مسافر بوده‌اند و ابتدا در مشهد شکل گرفته‌اند.

موسوی با اشاره به برگزاری این نشست و حضور کارشناسان نظارتی و ارزیابی در آغاز دهه کرامت اظهار کرد: برنامه‌ها و رویداد‌های این دهه از امروز آغاز می‌شود و خدمت به زائران و گردشگران این دهه به صورت شبانه‌روزی انجام خواهد شد.

 او افزود: هم‌چنین برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی با برنامه‌های ویژه از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا سوم خرداد ماه با عنوان دهه حماسه در مجموعه فرهنگی تاریخی فردوسی اجرا خواهد شد.

نخستین نشست کارشناسان نظارتی و ارزیابی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در مشهد در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • دیواره تاریخی خیابان باباطاهر مربوط به دوران ایلخانی است
  • آغاز هفتمین دوره آموزشی توانمندسازی فعالان صنعت گردشگری
  • آثار کشف‌ شده در خیابان باباطاهر همدان مربوط به دوره ایلخانی است
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • آیین بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان پسماند شهرداری اصفهان آغاز شد
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • بهره‌برداری از چمن مصنوعی پارک درخشان تا یک ماه آینده