Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس نتایج رأی‌پرسی‌های صورت ‌گرفته پس از انتخابات محلی بولیوی، پیشتازی جنبش «به سوی سوسیالیسم» تحت رهبری اوو مورالس (رئیس جمهوری پیشین این کشور) حاکمیت این جنبش را به عنوان قدرت اول کشور تثبیت کرد.

 از شبکه تله سور آمریکای لاتین، پس از برگزاری انتخابات محلی ۷ مارس (۱۸ اسفند) طبق نظرسنجی‌های انجام شده از رأی دهندگان، اعضای «جنبش به سوی سوسیالیسم؛ ابزار سیاسی حاکمیت مردمی» (MAS-IPSP) از میان ۳۴۰ نامزد انتخابات شورا و شهرداری به برتری رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبش به سوی سوسیالیسم (ماس) حزبی سوسیالیستی در بولیوی است که در سال ۱۹۷۷میلادی تاسیس شده و تحت رهبری اوو مورالس حزب چپگراست. این حزب از سال ۲۰۰۶ پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵ قدرت را در این کشور آمریکای لاتین در دست گرفته و فقط با کودتای ۲۰۱۹ و استعفای اوو مورالس وقفه ای در حاکمیت آن ایجاد شد.

«اوو مورالس» رهبر حزب سوسیالیسم  و رئیس جمهوری سابق بولیوی با قدردانی از مردم برای حمایت از نامزدهای فراملی این نهاد سیاسی خاطرنشان کرد: نتایج آراء کسب شده تنها برتری کاندیداها را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده این است که بولیوی همچنان به سیاست های اجتماعی جنبش ماس امیدوار است.

مورالس همچنین گفت: این پیروزی مدیون میراث مطالبه‌گری بخش های مردمی است که جنبش ماس را به پیش می راند.

رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم تصریح کرد: به این ترتیب برادرمان «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری بولیوی از هفت دولتمرد همراه برای مدیریت کشور برخوردار شده که در ساعات آتی احتمالا سه سیاستمدار دیگر به آنها افزوده خواهد شد.

اظهارات اوو مورالس پس از آن مطرح شد که نتایج نظرسنجی ها در پای صندوق های رأی، از پیروزی قطعی کاندیداهای حزب سوسیالیسم خبر دادند و روند رأی دهی در سه استان دیگر بولیوی به دور دوم کشیده خواهد شد.

پیروزی «لوئیس آرسه» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰(۲۷ مهر)، نشان از اعتماد دوباره مردم بولیوی به «جنبش به سوی سوسیالیسم» و حاکمیت دوباره این حزب تحت رهبری اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بود که آینده بولیوی را از نفوذ و مداخلات ایالات متحده آمریکا در این کشور نجات داد. 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر۲۰۱۹(۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت. 

مورالس در ۲۱ آبان،  سه روز پس از تحلیف لوئیس آرسه به بولیوی بازگشت و بار دیگر رهبری جنبش ماس را بر عهده گرفت.  / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ریاست جمهوری رئیس جمهوری اوو مورالس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرفه فیزیکی به شعب أخذ رأی کرمانشاه ارسال نمی‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه کرمانشاه به دلیل الکترونیکی شدن فرایند انتخابات، تعرفه فیزیکی در هیچ شعبه‌ای وجود نخواهد داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، علی شعبانی در نشست خبری که امروز در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در دور اول انتخابات از 6 حوزه انتخابیه استان کرمانشاه، نفرات منتخب پنج حوزه مشخص شد. 

وی با بیان اینکه در حوزه کرمانشاه محمد رشیدی آرای لازم را کسب کرد عنوان کرد: برای دو کرسی باقی مانده چهار نفر که بیشترین رأی را داشتند به دور دوم آمدند. برای حفظ شرایط دور اول تلاش شد همان تعداد شعب اخذ رأی آماده شود و 645 شعبه اخذ رأی شامل 100 شعبه روستایی و 545 شعبه شهری آمادگی لازم را دارند. 

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه افزود: براساس ابلاغ وزارت کشور در دور دوم فرایند انتخابات به صورت صد درصد الکترونیکی برگزار می‌شود؛ در دور دوم مراحل احراز هویت الکترونیکی بود اما در دور دوم بخش اخذ رأی نیز مکانیزه خواهد بود. تبلیغات این دور از انتخابات از 12 شب 13 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا 8 صبح 20 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

شعبانی گفت: در این دور از انتخابات شبکه‌های انتخاباتی در استان وجود ندارد و هر کدام از کاندیداها می‌توانند 30 دقیقه در شبکه زاگرس فیلمی برای پخش داشته باشند و سه دوره مذاکره نیز با حضور چهار نفر برگزار می‌شود. محدودیت‌های امکاناتی و تبلیغاتی دور اول در این دوره هم وجود دارد و با توجه به تشدید رقابت و ضرورت دقت، تغییراتی در عوامل اجرایی ایجاد می‌شود و با توجه به مکانیزه شدن فرایند انتخاباتی تعداد افراد کاهش می‌یابد. 

رئیس ستاد انتخاباتی استان کرمانشاه عنوان کرد: نماینده استاندار در کنار بخشداران انتخابات را اجرا خواهند کرد و بازرسی استان نیز نظارت خواهند داشت. داشتن یکی از پنج مدرک هویتی از جمله شناسنامه جدید، گواهینامه، گذرنامه، کارت پایان خدمت و کارت ملی برای اخذ رأی الزامی است.

وی با بیان اینکه بیش از 92 درصد افرادی که در دور اول شرکت داشتند از کارت ملی استفاده کردند افزود: در تمام بخش‌های شهرستان 1200 کاربر در حال بازآموزی دستگاه‌های احراز هویت و اخذ رأی هستند و در تمام بخش‌ها صندوق الکترونیکی خواهد رفت و مردم با فرایند اخذ رأی آشنا خواهند شد.

شعبانی گفت: برای هر داوطلب چهار کد تخصیص یافته و کسی که رأی می‌دهد هر کدی را که وارد کند تصویر داوطلب را خواهد دید و سپس آن را تأیید می‌کند و از طرف دیگر در این دستگاه گزینه‌ای با عنوان رأی سفید تعبیه شده است. به تمام کاندیداها اعلام شده می‌توانند در 30 درصد صندوق‌ها نماینده داشته باشند؛ یعنی هر کدام 200 نماینده پای صندوق اعزام کنند و در حال رایزنی برای افزایش این تعداد هستیم که اطمینان خاطر برای کاندیداها ایجاد شود.

شعبانی افزود: در این دستگاه‌ها حافظه وجود دارد که بدون دخالت فرد از دستگاه جدا می‌شود و بعد از پایان رای‌گیری به صورت مکانیزه تعداد آرای هر فرد را صورتجلسه می‌کند. هیچ تعرفه‌ فیزیکی به هیچ شعبه‌ای ارسال نخواهد شد اما پیش بینی شده در صورت بروز اتفاق رای‌گیری به صورت دستی ادامه یابد و در صورت نبود مشکل در ساعت بعد از رأی‌گیری نتایج اعلام می‌شود. 

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه با بیان اینکه انتخابات از ساعت 8 صبح تا 18 روز 21 اردیبهشت ماه است، افزود: احتمال افزایش زمان برگزاری انتخابات وجود دارد

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • دیدار هیات الجزایری با هنیه در استانبول
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • تعرفه فیزیکی به شعب أخذ رأی کرمانشاه ارسال نمی‌شود
  • پرز به این دلیل در سن‌سباستین غایب بود (عکس)
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا