Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:26:17 GMT

چند توصیه برای کاهش استرس کودکان در روزهای قرنطینه

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۰۰۴۸

چند توصیه برای کاهش استرس کودکان در روزهای قرنطینه

ایسنا/خوزستان دانشیار گروه آموزش و بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای از بین بردن استرس کودکان در روزهای قرنطینه راهکارهایی ارائه داد.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر مرضیه عربان برای از بین بردن استرس کودکان در روزهای قرنطینه توصیه کرد:

"لزومی ندارد کودکان در جریان تمام اخبار مربوط به کرونا قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها، بازی با کودک و آموزش و نقاشی می‌تواند استرس کودکان را کاهش دهد.

از کودکان بخواهید نگرانی‌های خود را در قالب قصه یا نقاشی ابراز نمایند.

در حضور کودکان از مرگ و میر و عوارض کرونا صحبت نکنیم.

در پاسخ به سؤالات کودک، حوصله به خرج داده و با توجه به سطح درک و فهم کودک به دغدغه‌های وی پاسخ دهیم. لازمه پاسخ مناسب، کسب اطلاعات از منابع معتبر مانند کارکنان بهداشتی است.

در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا به کودک توضیح دهید و تأکید کنید که با رعایت این موارد می‌توان از ابتلا پیشگیری کرد. مثلا به کودک یاد بدهید برای شست‌وشو به مدت ۲۰ ثانیه از یک تا ۲۰ بشمارد.

در این دوران بیشتر از زمان‌های دیگر با کودک خود صحبت و به وی توجه و محبت کنید.

اگر کودک دچار علائم اضطرابی همانند کم‌حرفی، گوشه‌گیری، کم‌خوری، شب‌ادراری و بیقراری شد، از روانشناس کمک بگیرید.

سعی کنید کودک را تنها نگذارید. خودتان یک الگوی مناسب باشید تا از شما یاد بگیرند."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان کروناویروس همه باهم علیه کرونا خیز کرونا در خوزستان كودكان استرس کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۰۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • راهکارهای کاهش استرس
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد