Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@15:54:51 GMT

کارهای فرهنگی محله محور در مساجد گیلان

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۰۵۸۹

کارهای فرهنگی محله محور در مساجد گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، از صدر اسلام تاکنون همگان مساجد را محلی مناسب برای انجام امور معنوی و عبادت و همچنین به دلیل دسترسی راحت مناسب‌ترین مکان در خصوص انجام کارهای فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی است.

مساجد از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای در بین تمامی مؤمنان برخوردار است، زیرا نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان در این مکان مقدس انجام و از سوی دیگر به‌نوعی مسجد کانون ارتباط، اتحاد، همدلی و وحدت میان تمامی مسلمانان عالم به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف مجلس برگزاری کلاس‌های علمی در راستای کسب علم و دانش از طریق گوناگون مثل تشکیل حلقه‌های درس است و به این دلیل نقش مسجد درگذشته همانند دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است.

در این شرایط نفوذ فرهنگی در جامعه که استکبار به دنبال کمرنگ جلوه دادن نقش دین در جامعه است، مساجد می‌بایست با انجام کارهای فرهنگی، هنری، ورزشی و مذهب بستر مناسبی برای ظهور استعدادهای جوانان در رشته‌های مختلف بوده و جوانان از این طریق به حضور بیشتر در مدارس رغبت پیدا کنند.

 

مساجد باید در این شرایط حساس از جامعه با انجام اموری مثل برگزاری نماز جماعت، قرائت قرآن، سخنرانی‌، تفسیر قرآن، مشاوره معنوی، جلسات پرسش و پاسخ، کلاس‌های مختلف برای نوجوانان و جوانان  به اثربخش‌ترین کانون فعالیت‌های فرهنگی کشور مبدل شده و معادلات فرهنگی اطراف خود را به سود عبودیت الهی تغییر دهند، لذا برای تحقق این مهم نقش مدیران مساجد خصوصاً روحانیون بسیار مهم و تأثیرگذار است.

همگان مساجد را مرکز انجام فعالیت‌های فرهنگی دانسته و نقش آن را در تربیت جامعه در عرصه‌های مختلف بسیار مؤثر می‌دانند و این همان نکته‌ای است که مدیر کانون فرهنگی، هنری مساجد گیلان به آن اذعان داشته و می‌گویند مساجد دارای ظرفیت خوبی در حوزه فرهنگی، هنری و علمی بوده و باید از این ظرفیت بالقوه در افزایش فرهنگ جامعه‌ و محله‌های مختلف کمک کرد، زیرا این کانون ریل‌گذار مسائل فرهنگی در کشور و گیلان هستند.

وقتی برای بررسی وضعیت انجام امور فرهنگی در مساجد گیلان به چند محله رشت رفتم، عمده دغدغه مردم و گله‌مندی اهالی رشت عدم داشتن‌ برنامه مدون در‌ حوزه فرهنگی است.

اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی رضوانی نژاد معتقد است کارهای فرهنگی در مساجد گیلان محله محور بوده و ریل‌گذاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی محله محور و در محدوده خانوارهای آن محل انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه مساجد و برخی از مردم باید جوانان را بافرهنگ دینی و اسلامی آشنا کرده و بهترین مکان برای این مهم مساجد به این دلیل مدیر کانون فرهنگی، هنری مساجد گیلان می‌گوید نوع فعالیت کانون مساجد علیرغم خوب بودن وضعیت ولی بازهم جای کار دارد و باید وضعیت بهتر شود.

بنا بر اعلام حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضوانی نژاد در گیلان دو هزار و ۸۰۰ مسجد وجود دارد که ۹۳۰ مسجد مجوز کانون فرهنگی داشته و از این تعداد ۳۷۷ مسجد توانایی رقابت کشوری را دارا بوده که ۹۵ کانون به مرحله داوری کشوری رسیده‌اند.

از مسؤول کانون فرهنگی، هنری مساجد گیلان در خصوص چرایی گلایه مردم از وضعیت امور فرهنگی مساجد به‌ویژه در خصوص نداشتن برنامه مدون پرسیدم و رضوانی نژاد گفت: در مساجد گیلان به دلیل مدیریت مدیران ظرفیت خوبی را در حوزه فرهنگی فراهم است ولی شاید برخی از مردم در آن فضا قرار نگرفته و با اقدامات انجام‌شده آشنایی ندارند، زیرا در همین مدت کوتاه مساجد این استان در حوزه نمایش و سرود در کشور دارای رتبه برتر هستند.

در این شرایط سخت اقتصادی به‌طور یقین نقش مساجد در ایجاد اشتغال و فراهم آوری شرایط کسب‌وکار بسیار مهم است و طبق گفته‌های مسؤولان کانون فرهنگی مساجد گیلان تاکنون ۱۸۳ فعالیت اشتغال‌زایی توسط کانون‌های مساجد در حوزه‌های امداد و نجات، ایجاد گلخانه، پرورش قارچ، گل و گیاه، مرغ و خدمات کامپیوتری ثبت‌شده است.

به‌طور یقین مساجد دارای ظرفیت‌های خوبی در خصوص کارکردهای مثبت در حوزه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی بوده و با توجه به نقش انکارناپذیر فرهنگ در رشد جامعه باید زیرساخت‌های فرهنگی در مساجد تقویت و به تبعه آثار مثبت تربیت و فرهنگ دینی در بین و علی‌الخصوص جوانان نمایان شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان مساجد فرهنگ فرهنگی مساجد گیلان کارهای فرهنگی کانون فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان سابقه‌دار در طرح «امنیت محله محور» در اسفراین

ایسنا/خراسان شمالی فرمانده انتظامی اسفراین از اجرای طرح امنیت محله محور با محوریت مقابله با جرائم سرقت و دستگیری هشت نفر سارق سابقه دار و کشف ۱۴ فقره انواع سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمد روهنا اظهار کرد: در راستای مطالبات مردم و به منظور برقراری امنیت و آرامش و مقابله با جرائم سرقت در مناطق جرم خیز و آلوده، طرح امنیت محله محور پلیس با استفاده از توان حداکثری نیروها طی ۴۸ ساعت در سطح شهرستان اسفراین به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی افزود: در اجرای این طرح با تلاش شبانه روزی پلیس های تخصصی، هشت نفر سارقان سابقه‌دار شناسایی و طی هماهنگی قضایی در عملیات های جداگانه دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شدند.

این مقام انتظامی در ادامه بیان کرد: در تحقیقات و بازجویی های فنی و پلیسی، متهمان به ۱۴ فقره انواع سرقت شامل اماکن خصوصی، دولتی، سیم و کابل های برق، منزل و... در این شهرستان اعتراف کردند.

سرهنگ روهنا با اشاره به موفقیت آمیز بودن اجرای طرح در سطح شهرستان، تصریح کرد: در اجرای این طرح، ۲۰۰ گرم مواد مخدر تریاک، یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و مقادیر زیادی اقلام ممنوعه کشف و ضبط شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی استان، فرمانده انتظامی شهرستان اسفراین با اشاره به اینکه متهمان پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه و قانون گریزی، موضوع را با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • دستگیری سارقان سابقه‌دار در طرح «امنیت محله محور» در اسفراین
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر