Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:52:13 GMT

کار اصلی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه» انجام شده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۲۴۰۸

کار اصلی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه» انجام شده است

ایسنا/همدان استاندار همدان درباره ثبت جهانی هگمتانه گفت: کار اصلی پرونده ثبت جهانی هگمتانه انجام شده است و موانع جزئی که وجود دارد مربوط به جابه جایی بازار آهن‌فروش‌ها و تغییراتی است که در طرح جامع شهر وجود دارد.

سیدسعید شاهرخی دوشنبه ۱۸ اسفندماه در آیین بهره‌برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی استان همدان که با دستور رئیس جمهور و حضور معاون سازمان میراث فرهنگی به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد، اظهار کرد: به موازات تکمیل پرونده ثبت جهانی هگمتانه و ارسال آن به سازمان جهانی یونسکو موانع نامبرده نیز رفع می‌شود و به عبارت دیگر انجام این کارها مانع روند کار نیست و همزمان با هم پیش می‌رود و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی تپه هگمتانه باشیم‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در ادامه بیان کرد: امروز از مجموع ۳۲۰ پروژه که در سطح کشور با دستور ریاست جمهوری افتتاح شد، هفت پروژه متعلق به استان بود که با مبلغ ۶۱ میلیارد و اشتغال ۱۱۷ نفر افتتاح شد. 

علی مالمیر ادامه داد: این پروژه‌ها بخش کوچکی از پروژه‌های مرمتی بود که طی سال‌های قبل انجام شد و بخشی از آن قبلا افتتاح شده است و بخش دیگری از آن‌ها طی ماه‌های بعد افتتاح خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه همدان استانی است که تعدد بناهای تاریخی در آن بسیار بالاست و پراکندگی آن در سراسر استان وجود دارد، افزود: نگهداری و مرمت این بناها هزینه‌بَر است و در گام اول نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

مالمیر اضافه کرد: در گام بعدی دستگاه‌های متولی و مالک بنا بر اساس قانون موظف هستند برای بناهای واجد ارزش اعتبار پیش‌بینی کرده و با نظارت میراث فرهنگی بناها را مرمت کنند و گام بعدی این است که اداره کل میراث فرهنگی سهم بیشتری را از محل اعتبارات داشته باشد. 

وی تصریح کرد: تمام بودجه استان همدان طی سال‌های گذشته جذب شده است و در سال ۹۹ در حوزه آزادسازی حریم هگمتانه و موزه منطقه‌ای حدود ۶۰ میلیارد اعتبار جذب کردیم که حدود ۲۱ میلیارد تومان برای تملک و آزاد سازی بخشی از عرصه هگمتانه صرف شد. 

مالمیر در بخش دیگری درباره شرایط سفرهای نوروزی بیان کرد: بر اساس مصوبه ابلاغی سفر ایمن و مسئولانه در شهرهای آبی و زرد مشروط به اینکه اقامت در اماکن دارای مجوز میراث فرهنگی باشد اتفاق می‌افتد. 

وی با اشاره به اینکه اقامت در آموزش و پرورش، کمپ‌ها، چادرها و خانه‌ مسافرهای غیرمجاز غیرقانونی است، گفت: بحث ساماندهی خانه مسافرها کاری چند بخشی است و دستگاه‌های مختلف ذی‌مدخل هستند و در آخرین جلسه در استانداری همدان قرار شد با شدت بیشتری با این قضیه برخورد شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تپه هگمتانه ثبت جهانی میراث فرهنگی میراث فرهنگی ثبت جهانی انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم


علیرضا عسکری مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.
او افزود: هم اکنون تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.
عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.
او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • باران بهاری میهمان دیار هگمتانه
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی