Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، نبود موج مطالبه گری از سوی مردم، مسئولان استانی و رسانه‌ها موجب شده طی یک دهه اخیر هر سال شاهد اوج گیری بیشتر گرد و غبار در استان کرمان باشیم.

هر چند در ابتدا بخش‌های کوچکی از شهرستان‌های ریگان درگیر طوفان شن می‌شد و در نهایت در چند ساعت نیز فروکش می‌کرد، اما حالا فهرج و نرماشیر و بم نیز به کانون‌های طوفان شن تبدیل شده‌اند و رفته رفته طوفان شن جای خود را به گرد و غبار داده است و البته به شهرستان‌های شمالی کرمان نیز تسری یافته و چند روز ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شدت وزش باد در روزهای پایانی اسفند ماه افزایش یافته و میزان آلودگی هوا رو به افزایش است هم اکنون میزان آلودگی در فهرج ۴ برابر و ریگان ۵ برابر حد مجاز است.

مردم شرق استان کرمان در حالی در کنار ساکنان سایر مناطق کشور، خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند که طی روز‌های اخیر بار دیگر شاهد وزش تندباد و طوفان شن و گرد و غبار شده‌اند، شدت وزش باد افزایش یافته و میزان آلودگی هوا رو به افزایش است .

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان گفت: از روز پنجشنبه هفته گذشته شاهد وزش تند باد در استان کرمان به خصوص در مناطق شرقی استان بوده ایم.

او افزود: طبق پیش بینی‌های انجام شده وزش باد شدید در استان کرمان تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت و موجب بروز طوفان شن و تشدید گرد و غبار در مناطقی می‌شود که مساعد هستند.

سلاجقه عنوان کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی طی سه روز آینده پدیده غالب در استان وزش باد و گرد و خاک است. وزش باد و گرد و خاک در مناطقی مانند فهرج، ریگان و زهکلوت موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

طبق پیش بینی صورت گرفته مناطق اطراف باتلاق جازموریان در جنوب کرمان نیز به زودی از گرد و غبار و طوفان متأثر خواهند شد به همین دلیل به کشاورزان هشدار داده شده است تدابیر لازم را برای کاهش خسارات ناشی از طوفان انجام دهند.

مراجعه به مراکز درمانی این دو شهرستان ریگان و فهرج نیز به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی افزایش یافته است، از بیماران قلبی، تنفسی، سالمندان و کودکان نیز خواسته شده است تا رفع مشکل گرد و غبار از عبور و مرور پرهیز کنند و افراد سالم نیز از انجام هر گونه فعالیت ورزشی و سنگین خودداری کنند.

گرد و غبار زندگی مردم را مختل کرده است

فرماندار ریگان در خصوص وضعیت این شهرستان گفت: متأسفانه طوفان شن در شهرستان ادامه دارد و مشکلات بسیاری را برای مردم شهرستان ایجاد کرده است.میزان خسارت‌های طوفان هنوز مشخص نشده، اما خسارت‌هایی به تأسیسات شهری و روستایی، مزارع و باغ‌ها و قنوات گزارش شده است

امین باقری با اشاره به شیوع کرونا از مردم خواست برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار در بیمارستان ازدحام نکنند.

او تصریح کرد: ۱۶۰ روستای شهرستان در محاصره طوفان شن هستند و رفت و آمد به آن‌ها مختل شده است.

معاون فرماندار فهرج نیز گفت: با وجود درخواست‌های مکرر مسئولان و مردم ساکن در شرق استان کرمان، اما هنوز اقدام عملی برای مهار گرد وغبار در شرق و جنوب استان انجام نشده است.

او گفت: پس از وزش باد به دلیل نبود رطوبت و افزایش کانون‌های بیابانی شاهد بروز طوفان شن و گرد و غبار در شهرستان هستیم.

محمد رهگویی از کاهش بارندگی و کاهش رطوبت در شهرستان خبر داد و افزود: جذب اعتبار برای مهار شن‌های روان و به خصوص کاشت و احیا جنگل‌های کهور در منطقه ضروری است.

تغییرات اقلیمی بعد از آبگیری سد نساء در شرق استان و سد جیرفت در جنوب کرمان افزایش قابل توجه یافته است و کاهش شدید بارندگی طی امسال مشکلات را تشدید کرده به طوری که ۷۵ درصد کمبود بارندگی نسبت به پارسال استان را با چالش مواجه کرده است.

منبع مهر

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طوفان شن خانه تکانی گرد و غبار استان کرمان طوفان شن وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت یک نفر در کرمان بر اثر صاعقه

رییس اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان جیرفت گفت: آذرخش موجب مرگ یک زن ۲۸ ساله در شهر مردهک شهرستان عنبرآباد در جنوب کرمان شد.  

 جواد افشارمنش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حادثه ساعت ۱۵.۴۵ عصر امروز در روستای کوشک‌مور شهرستان عنبرآباد رخ داده است.

روستای کوشک مور در ارتفاعات جبالبارز جنوبی قرار دارد از اینرو احتمال وقوع حوادث ناشی از آذرخش یا صاعقه در آن بیشتر است.

شهرستان عنبرآباد در ۲۵۷ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

هواشناسی کرمان اعلام کرد که طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی برای امروز(شنبه) و فردا در برخی مناطق استان، رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فوت یک نفر در کرمان بر اثر صاعقه
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • ورود گرد و غبار به آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی
  • کشف ۲ دستگاه موتورسنگین غیرمجاز در کرمان 
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • تخریب وحشتناک خانه‌های زاهدان بر اثر طوفان باد و شن (فیلم)
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان