Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» دادستانی ترکیه امروز (دوشنبه) برای ۷۰ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیروهای امنیتی ترکیه به صورت همزمان در ۱۰ استان ترکیه انجام گرفت. هفته پیش نیز ۱۳۰ نظامی به بهانه مشابه بازداشت شده بودند. (جزئیات بیشتر)

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

در تاریخ ۲۵ تیر ماه امسال بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

سویلو همچنین چند روز پیش واشنگتن را به طراحی کودتای پنج سال پیش متهم کرد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را قویاََ رد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه گولنیست فتح الله گولن کودتای نافرجام ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین

بیش از ۳۰ سناتور آمریکایی طرح کاخ سفید برای پذیرش پناهجوی فلسطینی از غزه را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانستند؛ مخالفت گسترده جمهوری‌خواهان نشانگر رویکردی جدید برای حمله سیاسی به نامزدی بایدن پیش از برگزاری انتخابات آتی است.

دریافت 25 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: حمیدرضا برزگر

دیگر خبرها

  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • فیلم/ تداوم بازداشت و سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • ملاقات امیرعبداللهیان با هاکان فیدان در گامبیا
  • پزشکان زیرمیزی بگیر کمتر از ۵ درصد هستند
  • تداوم امدادرسانی درپی سیلاب و آب‌گرفتگی دزفول
  • روبان‌های سفید را به جام ببند؛ ترکیب احتمالی رئال مادرید مقابل کادیز
  • فال حافظ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ۶ استان کشور متاثر از بارش‌های امروز/ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی