Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، موسویان در این مقاله ادامه داد: بحران و بی ثباتی همچنان بر ویرانی های خاورمیانه می افزاید.اخیرا عربستان سعودی حوثی های یمن را بخاطر پرتاب موشک مورد سرزنش قرار داده، انفجاری در یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان صورت گرفته، آمریکا هم یک مرکز نیروهای حامی ایران در سوریه را با ادعای تلافی حمله به یک پایگاه نظامی کشورش در اربیل، مورد حمله قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعیت ها نشان می دهد که انتخاب بایدن، تا کنون تاثیری در بهبود شرایط خاور میانه نداشته است.

وی خاطرنشان ساخت :در چند دهه اخیر، مدل امنیت منطقه بر اساس مداخله آمریکا بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، برای تامین امنیت خود به اتحاد با آمریکا بعنوان یک ابرقدرت اقتصادی و نظامی متکی بوده اند. در دوران جنگ سرد هم شاه ایران بعنوان متحد اصلی آمریکا، نقش ژاندارم منطقه را بعهده داشت.

**توسعه حضور نظامی آمریکا

این پژوهشگر افزود :بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران و سقوط شاه، آمریکا حضور نظامی خود در منطقه را افزایش داد. کشورهای عربی هم تصور کردند با خرید سنگین تسلیحات و وارد کردن نظامیان آمریکایی، می توانند امنیت خود را تامین کنند. این موضوع به اضافه دشمنی آمریکا و ایران موجب شد که کشورهای عربی مثل عربستان نتوانند رابطه حسنه با ایران داشته باشند.

به گفته موسویان ، وجود بحرانهای خانمان سوز در خاورمیانه، عواقب شوم حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان، ظهور تروریسم تکفیری، خشونت های فرقه ای و خشونت های قرون وسطایی تروریست های داعشی؛ همه و همه حاکی از این واقعیت است که فرضیه "خرید امنیت"، ناکارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

**چهار سناریو برای تامین امنیت خلیج فارس

موسویان در این رابطه معتقد است که چهار سناریو برای تامین امنیت خلیج فارس وجود دارد :

سناریو اول: ادامه سلطه و هژمونی آمریکا بر منطقه و تکیه کشورهای عربی به آمریکا برای تامین امنیت خود. این سناریو در چند دهه گذشته اعمال شده و نتیجه آن هم بروز بحرانهای متعدد در خاورمیانه است.

سناریو دوم: "چرخش به شرق" و تمرکز بر روی قدرتهای رقیب مثل چین و روسیه. در این سناریو خلاء حضور آمریکا توسط سایر قدرتهای جهانی مثل چین یا روسیه پر شود که حلال مشکلات نخواهد بود.

سناریو سه: طرحی که اسرائیلی ها دنبال می کنند؛ تشکیل یک اتحاد امنیتی- نظامی با کشورهای عربی بعنوان به اصطلاح  "ناتو عربی" علیه ایران. «بنی گاتز » وزیر دفاع اسرائیل اخیرا گفته که اسرائیل دنبال "ترتیبات امنیتی مخصوص" با متحدین عرب برای مقابله با ایران است. این سناریو که اساس آن در دوران ترامپ گذاشته شد، قطعا اوضاع ناامنی و بی ثباتی در منطقه را افزایش خواهد داد و نه کاهش.

پی ریزی یک بنیان جدید با عنوان "هژمونی صفر"

  "سناریو چهارم": به عقیده من، مناسب ترین سناریو برای صلح و امنیت پایدار در خلیج فارس، مدلی است که بر اساس آن امنیت توسط خود کشورهای این منطقه و در قالب همکاریهای مشترک و جمعی تامین شود. من و «عبدالعزیر الصقر» رئیس مرکز مطالعات عربستان، در مقاله مشترکی در روزنامه گاردین ۱۲ اصل برای روابط خوب بین هشت کشور حاشیه خلیج فارس را معرفی کردیم که این اصول می توانند اساس همکاری مشترک باشد. برخی از این اصول عبارتند از: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، مقابله با فرقه گرایی و عدم حمایت از گروههای شبه نظامی غیر قانونی در منطقه.

این اصول می توانند ریسک تقابلات را کاهش داده ، بنیان یک صلح پایدار و روابط دوستانه بین ایران و عربستان و سایر کشورهای منطقه را پی ریزی نموده و زمینه ایجاد یک مدل جدید امنیت جمعی در منطقه را فراهم کند.

دیپلمات سابق ایرانی ادامه داد :درحالی که ریاض و تهران، علیه یکدیگر متمرکز شده اند، کشورهای کوچک تر حاشیه خلیج فارس از ظرفیت هژمونی هر سه کشور عربستان و ایران و عراق نگرانند. لذا یک سیستم همکاری مشترک در خلیج فارس باید بر اساس "هژمونی صفر" استوار باشد. آغاز مسیر صلح در خلیج فارس نیز مستلزم گفتگوست.

درعین حال از یک واقعیت دیگر نباید غافل بود و آن اینکه یکی از مهمترین چالشهای امنیت منطقه، موضوع فلسطین است که بخاطر چند دهه نقض حقوق فلسطینی ها توسط اسرائیل، لاینحل مانده است. هیچکس نباید فراموش کند که صلح پایدار در خاورمیانه بدون احقاق حقوق فلسطینی ها  و یک راه حل عادلانه قابل دسترس نخواهد بود.

برچسب‌ها خاورمیانه ایران خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خاورمیانه ایران خلیج فارس خاورمیانه ایران خلیج فارس اخبار کنکور برای تامین امنیت کشورهای عربی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر موضع این کشور در لزوم برقراری آتش بس فوری در نوار غزه اعلام کرد که باید گذرگاه‌های امن جهت ورود کمک‌ها به این منطقه ایجاد شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته مجدداً بر لزوم برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در نوار غزه و ورود کمک‌ها به این منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا با شعار «ترویج وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» اعلام کرد که عربستان خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه است.

بن فرحان همچنین بر اهمیت ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه امن جهت ورود کمک‌ها به نوار غزه و پایان دادن به رنج مردم فلسطین در این منطقه تاکید کرد.

چند روز قبل هم ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

عربستان: جهان کشتار 33هزار انسان را در غزه نادیده گرفته استوزیر خارجه عربستان: تنها راه برای امنیت و ثبات در منطقه تشکیل کشور فلسطین است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد
  • امیرعبداللهیان: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک است/ گذشت زمان به قدرت اشغالگر مشروعیت نمی‌بخشد
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم