Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:13:14 GMT

ترقه و کرونا، مرگ در همین نزدیکی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۷۷۱۳

ترقه و کرونا، مرگ در همین نزدیکی‌ها

این روزها به دلیلی شیوع ویروس کرونا بسیاری از جرایم به فضای مجازی کوچ کرده است و شیادان از هر فرصتی برای فریب و کلاهبرداری استفاده می کنند به همین دلیل سازندگان مواد محترقه و فروشندگان آن نیز طی سال های اخیر به ویژه از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع یافت، به فضای مجازی روی آورده اند. این در حالی است که راه اندازی سایت و وبگاه و هر گونه تبلیغ در فضای مجازی در مورد آموزش ساخت و فروش مواد محترقه جرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس شاهد کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم، این فروشندگان، کسانی هستند که فقط به دنبال کسب سود خود هستند و پایبند به هیچ اخلاقیاتی نیستند. بدتر از کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا، شاهدیم که برخی افراد، آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند، ساخت موادی که بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت باعث شده تا این قشر از جامعه بدون توجه به تبعات و عواقب این امر در خانه و بدون حضور والدین اقدام به ساخت مواد محترقه کنند که در پی کوچک ترین اهمال و سهل انگاری، انفجاری را شاهد خواهیم بود که در پی آن، صدمات بدنی جبران ناپذیر و خسارت مادی به افراد تحمیل می شود.

به آمار صدمات و تلفات مرکز آتش نشانی و اورژانس در خصوص ساخت مواد محترقه در این ایام گفت:خانواده ها با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند.

فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی، جرم است و فعالان در این زمینه بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
همان طور که گفته شد ایجاد وب  برای خرید و فروش انواع مواد محترقه و منفجره جرم تلقی می شود که کارشناسان پلیس فتا ضمن رصد شبانه روزی درصورت مشاهده تخلف بدون اغماض در این زمینه برخورد می کنند. این در حالی است که برخی  از افراد سودجو در فضای مجازی اقدام به آموزش ساخت مواد محترقه می‌کنند در حالی که همچنان عده ای از والدین و نوجوانان و جوانان به رغم آموزش های بسیار در رسانه های دیداری و شنیداری نسبت به خطر آن آگاه نیستند.

خانواده ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی دارند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخرسال را کاهش داد، هرچند در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعدادی  از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدیدی و حتی غیرقابل جبران شوند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به فرزندان خود عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال  است، چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است.  طبق تجربه های سال های گذشته  افراد زیادی دچار سوختگی شده‌اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت و استفاده از مواد محترقه خطرناک از دست داده اند که کاربران فضای مجازی می توانند در صورت مشاهده سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت یا خرید فروش مواد محترقه را به واحد مشاوره پلیس فتا اطلاع دهند.

سال گذشته که چهارشنبه سوری مصادف شده بود با شیوع ویروس کرونا پلیس فتا اعلام کرد با انتشاردهندگان فراخوان‌ برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در فضای مجازی، برخورد می کند و انتشار دهندگان تجمعات و گردهمایی برای برگزاری این مراسم که در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، عملکردشان دردسرساز برای شهروندان و دست اندرکاران درمان می شود. در شرایط موجود قطعا همکاری شهروندان، ماندن در خانه برای مصون ماندن از خطر بیماری و انتشار آن است که همه مسئولان بهداشتی نیز به آن توصیه می‌کنند.

برخی افراد سودجو و کج اندیش با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند به گونه‌ای که در سال‌های گذشته نیز شاهد بروز حوادثی در ارتباط با ساخت و تولید مواد محترقه بودیم که حتی تلفات جانی داشت. این در حالی است که کارشناسان توصیه می کنند خانواده‌ها باید نظارت جدی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و مراقب باشند آنها فریب این دست کانال‌ها و سایت‌های آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره را نخورده و جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، توصیه والدین به کودکان و نوجوان در این خصوص که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند، ضروری است و آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است. غفلت از این موضوع می‌تواند باعث آسیب جانی یا مالی برای فرزندان به همراه داشته باشد که افسوس‌های بعدی فایده و سودی ندارد.

پرهیز از برگزاری چهارشنبه سوری

از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت خودمراقبتی از طریق کاهش تردد شهروندان در معابرعمومی و دوری از تجمعات خانوادگی، پلیس از خانواده ها و هموطنان تقاضا داشته تا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه آخر سال از هر گونه تجمع و برگزاری مراسم دورهمی در قالب سنت چهارشنبه آخر سال پرهیز کنند. از سوی دیگر پلیس تمام ظرفیت های خود را برای تامین امنیت و سلامت مردم به کار می گیرد تا مردم در حوزه حفظ امنیت روانی و احساس امنیت و آرامش در جامعه داشته باشند.

بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان تاکید دارند، بعد روحی و روانی در این بیماری بر بعد جسمی آن غلبه داشته و ثابت شده که استرس و اضطراب در بهداشت روانی و سیستم ایمنی انسان بسیار تاثیرگذار است.  قطعا برگزاری هرگونه مراسم یا تجمعات به دلیل شرایط موجود و ضرورت مقابله با ویروس کرونا کار درستی نیست سال گذشته پویش آموزشی – فرهنگی "در خانه می مانیم" به راه افتاد تا روند آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از رفتارهای پرخطر به ویژه برای گروه های در معرض آسیب مثل سالمندان، بیماران، زنان باردار، نوزدان به دلیل آلودگی های صوتی ناشی از ترقه بازی و شیوع ویروس کرونا، کاهش یابد.

با توجه به گذشت یکسال از شیوع کرونا و جهش آن لازم و ضروری است که امسال نیز خانواده ها را به ماندن در خانه برای در امان بودن از ابتلاء به این ویروس و همچنین صدمات ناشی از استفاده از مواد محترقه تشویق کنیم. براین اساس اعضای هر خانواده در شرایط فعلی به جای خروج از خانه، برنامه های فرهنگی و تفریحی ویژه این ایام مانند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تماشای برنامه های سرگرم کننده تلویزیون و ارتباطات مجازی و تلفنی با بستگان و آشنایان، انجام بازی های سنتی و بومی  را در برنامه های خود قرار دهند.

با توصیف این وضعیت، اقدامات انتظامی در فضای سایبری و برخورد با فروشندگان مواد محترقه آغاز شده و با شناسایی سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منجره و فروش این مواد در فضای سایبر، برای گردانندگان این سایت‌ها و کانال‌ها تشکیل پرونده می شود و این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی می‌ شوند. در این گزارش به مواردی از کشفیات و برخورد پلیس با سازندگان و فروشندگان مواد محترقه اشاره می شود: 

کشف لوازم خانگی و مواد محترقه قاچاق

سرهنگ علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۱۵ میلیارد ریال لوازم خانگی و مواد محترقه قاچاق خبر داد و گفت: ۱۳ ماه با دریافت خبری مبنی بر اینکه مالک یک انبار در محدوده "کهریزک" مقدار فراوانی کالای قاچاق تهیه و در داخل انبارکالا جمع آوری و پنهان کرده است، تیمی از ماموران معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی به بررسی موضوع پرداخت.

وی اضافه کرد: با شناسایی مالک انبار و انجام تحقیقات پلیسی مشخص شد که خبر صحت داشته و مالک انبار به دفعات مختلف با استفاده از خودروهای شوتی تعداد فراوانی لوازم خانگی و غیره به صورت قاچاق تهیه کرده که با تکمیل تحقیقات پلیسی، نتیجه آن به مرجع قضائی منعکس و دستور دستگیری متهم و بازرسی از داخل انبار اخذ شد. در بازرسی از داخل انبار ۵۷۲  هزار و ۳۵۰ عدد انواع فندک های معمولی و کوره ای، ۴۶ دستگاه آبمیوه گیری و ۲۵۲ عدد چینی جات و ۲۰ هزار و ۴۱۶ عدد انواع مواد محترقه فاقد مجوزهای قانونی و گمرکی کشف شد.

این مقام انتظامی افزود: در این رابطه یک متهم دستگیر و اموال کشف شده توقیف و با استفاده از ۳ دستگاه کامیون به  سازمان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی انتقال و تحویل شد.  کارشناسان ارزش ریالی کالای کشف شده را ۱۵ میلیارد ریال محاسبه کرده اند.

کشف یک میلیون و ۸۸۰ هزار مواد محترقه 

سرهنگ امیرهوشنگ حیدریان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: یک میلیون و ۸۸۰ هزار عدد انواع مواد محترقه در این استان کشف شد که در مقایسه با پارسال شاهد افزایش ۱۹۱ درصدی کشفیات این مواد هستیم. طرح نظارت بر واحدهای صنفی در آستانه چهارشنبه آخر سال به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفته است.

وی افزود: با اینکه رویکرد مدیریت نیروی انتظامی در رابطه با چهارشنبه آخرسال اجتماعی و محله محور است اما در صورت مشاهده هرگونه فعالیت غیرقانونی اعم از فروش یا ایجاد مزاحمت، با متخلفین و قانون شکنان برخورد می‌شود.  بخش زیادی از مواد محترقه در بازار خارجی و ساخت کشور چین است که از مجاری غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود بنابراین تماس افراد با این مواد احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.  خانواده‌ها در این روزها بیشتر مراقب رفت و آمد فرزندان خود باشند چرا که در صورت کمترین غفلت علاوه بر خطرات ناشی از بازی با مواد محترقه سلامت آنها از نظر ابتلا به ویروس کرونا هم به خطر می‌افتد.

۷۵ هزار عدد مواد محترقه در پژو ۴۰۵

 جانشین فرماسرهنگ ایرج حسن خانی فرماندهی انتظامی استان از توقیف یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ و کشف بیش از ۷۵ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز، در محور میاندوآب-تبریز خبر داد و گفت: ماموران انتظامی ایست و بازرسی ایستگاه شهید "محمدنژاد" حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ مشکوک و آن را متوقف کردند. در بازرسی از خودروی متوقف شده، ۷۵ هزار و ۴۳۵ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز، کشف شد. در این رابطه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضائی شد.  

محموله مواد محترقه در کرمانشاه

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف ۵۵ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در شهر "کرمانشاه" با تلاش ماموران پلیس امنیت اقتصادی خبر داد و گفت: پس از اطلاع ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان از فعالیت شخصی در زمینه توزیع مواد محترقه غیرمجاز، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی عامل توزیع مواد محترقه غیرمجاز در حوالی میدان وزیری "کرمانشاه" شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی بازرسی های لازم را از خودرو وی که یک دستگاه وانت بود، به عمل آوردند. در بازرسی های انجام شده ۵۵ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز که طبق نظر کارشناسان ارزش آن به حدود ۳ میلیارد ریال می رسید، کشف شد. عامل توزیع به دستگاه قضائی برای صدور حکم لازم ارجاع شد.

۴۵۳ هزار عدد مواد محترقه توقیف شد

سرهنگ بهادر اسماعیلی جانشین فرمانده انتظامی استان قم از کشف ۴۵۳ هزار و ۶۰۰ عدد مواد محترقه در توقیف ۲ دستگاه خودرو اپتیما و پژو ۴۰۵ در جاده قدیم قم-تهران خبر داد و گفت: در تعامل اطلاعاتی با فرماندهی مرزبانی استان گیلان مشخص شد، یک دستگاه اپتیما و یک دستگاه پژو ۴۰۵ در حال انتقال محموله قاچاق مواد محترقه هستند، بنابراین موضوع در دستور کار مأموران پلیس امنیت عمومی استان قم قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه مأموران با شناسایی مسیر تردد خودروها و هماهنگی با مقام قضائی استان به  جاده قدیم "قم-تهران" اعزام شدند.  سپس با کنترل تردد خودروهای عبوری سرانجام خودروهای پژو و اپتیما شناسایی و پس از طی مسافتی علی رغم هشدارهای مکرر پلیس، متهمان قصد فرار داشته که مأموران با تیراندازی به لاستیک خودروها هر ۲ خودرو را متوقف کردند. با بازرسی انجام شده از خودرو اپتیما، ۴۵۳ هزار و ۶۰۰ عدد ترقه در قالب ۸۷۰ بکس و از خودرو پژو ۴۰۵ نیز ۳ هزار و ۴۳۰ بسته تنباکو در قالب ۲۷۵ بکس و ۱۷ نیم بکس کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به دستگیری دو متهم در این رابطه، گفت: در نهایت خودروها به پارکینگ منتقل و متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شدند.  

کشف موادمحترقه در تالش 

سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی استان گیلان از کشف ۸۶ هزار و ۴۰۰ عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز و خطرناک در شهرستان تالش خبر داد و گفت: با دریافت خبری مبنی بر اینکه فردی در یکی از باربری‌های شهرستان "تالش" در حال تخلیه موادمحترقه غیرمجاز است، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان گیلان با بیان اینکه ماموران انتظامی با تحقیقات صورت گرفته و اطمینان از صحت موضوع به محل اعلامی اعزام شدند، افزود: ۸۶ هزار و ۴۰۰ عدد انواع موادمحترقه غیرمجاز و خطرناک در بازرسی از این مکان کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی از تشکیل پرونده و معرفی متهم ۳۷ ساله در این راستا به مرجع قضائی خبر داد و اظهار داشت: کارشناسان ارزش مواد کشف شده را ۳۵۰ میلیون ریال اعلام کردند.

انهدام باند قاچاق مواد محترقه در استان گیلان

سردارسهراب سجادی- فرمانده مرزبانی استان گیلان از کشف بیش از۶۰ هزار عدد مواد محترقه آتش زا در مرزهای غربی استان به همت مرزداران آستارا خبر داد و گفت: ماموران هنگ مرزی آستارا با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی، در روز گذشته طی اقدامات گسترده درسطح حوزه استحفاظی، موفق شدند با شناسایی انبار دپوی مواد محترقه، باند قاچاقچیان را منهدم کنند.  مرزبانان هنگ مرزی آستارا طی یک عملیات موفقیت آمیز در بازرسی از انبار شناسایی شده، ۶۰ هزار و ۴۴۰ عدد انواع مواد محترقه و مقادیری کالای ضدفرهنگی را کشف و در این رابطه انبار مذکور را پلمب کردند.

فرمانده مرزبانی استان گیلان با بیان اینکه در این رابطه یک متهم دستگیر و یک دستگاه خودرو توقیف شد، افزود: کالای مکشوفه به همراه متهم برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح شد.

مصدوم شدن ۶ نفر براثر انفجار ترقه دست ساز

سرهنگ احمد نیکبخت فرمانده انتظامی شهرستان لنجان، گفت: ۶ نفر که در یک منزل نیمه ساز در حال ساخت ترقه دست ساز بودند بر اثر انفجار مواد محترقه از ناحیه دست و صورت مصدوم و روانه بیمارستان شدند. با تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مجروح شدن چند نفر بر اثر انفجار مواد محترقه بلافاصله ماموران کلانتری شهرستان لنجان در محل حاضر شدند.

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد، ۶ نفر که در یک منزل نیمه کاره در حال ساختن ترقه دست ساز بودند بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت اصول ایمنی دچار انفجار شده و همه این این افراد از ناحیه دست و صورت مصدوم شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان با بیان اینکه مصدومان حادثه توسط عوامل اورژانس به بیمارستان "زرین شه" منتقل شدند، گفت: متاسفانه عده ای از جوانان نا آگاه به منظور استفاده در مراسم عروسی و جشن ها اقدام به ساختن ترقه های دست ساز و غیر مجاز می کنند که این کار خطراتی را برای آن ها به همراه دارد.

عاملان فروش مواد محترقه به مراجع انتظامی معرفی شوند

احمد کاهه مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی، از هموطنان خواست عاملان فروش مواد محترقه را به مراجع انتظامی معرفی کنند.  قبل از چهارشنبه آخر سال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه کنید، در شب چهارشنبه آخر سال، در کنار فرزندانتان باشید و برایشان محیطی صمیمی آماده سازید تا رغبتی به بیرون رفتن نیابند.

کاهه افزود: مراقبت کنید تا فرزندانتان مواد آتش زا را در خانه نگهداری نکنند و حتی در صورت خرید مواد منفجره کم خطر در کنارشان باشید. آتش زدن مواد منفجره دست ساز و مواد آتش زا مانند کپسول گاز، لاستیک، بنزین، الکل و کاربیت همه ساله تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ برده یا باعث نقص عضو آنها شده است.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: آتش های پرحجم در حیاط و محله غیرقابل مهار است، از این کار ممانعت به عمل آورید. تجهیزات و وسایل اطفای آتش و جعبه کمک های اولیه را در دسترس قرار دهید. وجود مواد محترقه در نزدیکی دستگاه های حرارتی و برقی باعث انفجار و آتش سوزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صدای انفجار مواد آتش زا، در بسیاری از مواقع موجب عارضه روانی برای کودکان یا افراد مسن و بیمار می شود، گفت: در سال های گذشته دست و چشم برپاکنندگان آتش، بیشتر آسیب دیده بود توصیه های جدی در مراقبت از دست و چشم را یادآور شوید. در چهارشنبه آخر سال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند، با نوجوان و جوانتان همراه باشید.

کاهه اضافه کرد: قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید. سرود شاد زندگی را در صدای مهیب نارنجک و مواد محترقه به سکوت و غم تبدیل نکنیم.

وی ادامه داد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری شود. از روشن کردن آتش در معابر و خیابان ها جدا پرهیز کنید. در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفای حریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل کنید.

کاهه اضافه کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید. از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جدا خودداری کنید.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب شادکامی خود را به تلخ کامی دیگران تبدیل نکنید و از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی خودداری کنید.

کاهه با بیان اینکه باید از برپایی آتش های حجیم و غیرقابل مهار خودداری شود، افزود: تا حد امکان با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری شود و با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می شود، خودداری شود.

وی تاکید کرد: مراقب باشید افراد خانواده تان خصوصا کودکان و افراد مسن در این ایام از خانه خارج نشوند و به دلیل نورهای خیره کننده و پرتاب ترکش های مواد محترقه به سوی چشم از دیدن مراسم آتش بازی از فاصله نزدیک خوداری کنید و تا حد امکان از معابری که ترقه منفجر می‌کنند، عبور نکنید.

کاهه با اشاره به مشارکت گروه کثیری از خانواده ها در فرهنگ سازی برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال، گفت: آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال تنها فرد آسیب دیده را دربر نمی گیرد بلکه تمام اعضای خانواده درگیر عواقب ناشی از این حوادث می شوند، از سوی دیگر غم و اندوه ناشی از آن، در درون همه افراد خانواده و فرد مصدوم، باقی مانده و در تصمیم گیریهای فرد و روند زندگی تاثیر می گذارد که این مساله مقدمه مشکلات بعدی را در تعامل بین فردی با دیگران به ارمغان می آورد.

مدیرکل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گفت: این غم و اندوه که مدام افراد آسیب دیده و خانواده آن ها را اذیت می کند، یک جایی سر باز می کند و فرد و حتی اعضای خانواده فرد مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را گرفتار افسردگی و ناملایمات روانی می کند.

کاهه در مورد جمع آوری مواد محترقه و کنترل در این زمینه، گفت: کنترل فیزیکی کمک کننده است اما کفایت نمی کند، به عنوان مثال کسی که بخواهد مواد محترقه را خریداری کند این کار را خواهد کرد و به خواسته اش خواهد رسید، هر چند کنترل فیزیکی تاثیر گذار است اما در مورد افرادی که به نوعی موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می کنند، تاثیری ندارد که باید در این زمینه علاوه بر اقدامات سلبی، فرهنگ سازی نیز انجام شود تا برخی افراد به آگاهی برسند.

وی با اشاره به شیوه های تربیتی فرزندان، گفت: کوتاهی از سوی خانواده و استمرار رفتار پرخطر در بروز اتفاقات بعدی تاثیرگذار بوده است، افراد در سنین پایین به ویژه نوجوانی، ویژگی هیجان خواهی دارند و از سوی دیگر دوست دارند خود را بزرگسال به اطرافیان معرفی کنند، گاه نوجوانان با سیگار کشیدن، احساس بزرگی می کنند و گاه با انجام رفتارهای پرخطر، یک نوجوان نمی داند چه رفتار سالمی را در برابر رفتار ناسالم در پیش بگیرد، از سوی دیگر باید روش های جایگزین مناسب تعریف شود تا نوجوانان بتوانند انرژی های نهفته درونی خود را تخلیه کنند.

مدیرکل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظام با اشاره به اقدامات فرهنگی ناجا در این زمینه گفت: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری به فعالیت های ایجابی پرداخته و از بستر رسانه به عنوان مهم ترین ابزارهای فرهنگ ساز در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن نهایت استفاده شده است.

چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال های گذشته بویژه سال ۹۸ متفاوت است. امسال ویروس کرونا خیز ملایمی برای انتشار و شیوع آن یافته و مصادف شدن آن با چهارشنبه سوری، وضعیت را خطرناک تر کرده است براین اساس رسانه ها باید در این زمینه و اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها فعال شوند تا شاید افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر شیوع کرونا و از سوی دیگر استفاده از مواد محترقه نباشیم.

از: معصومه نیکنام

برچسب‌ها ویروس کرونا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه ویروس کرونا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خط حادثه اخبار کنکور عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز هزار عدد انواع مواد محترقه آموزش ساخت مواد محترقه فروشندگان مواد محترقه فرمانده انتظامی استان مواد محترقه و منفجره پلیس امنیت اقتصادی چهارشنبه آخر سال فروش مواد محترقه شیوع ویروس کرونا شبکه های اجتماعی استفاده از مواد کودکان و نوجوان عدد مواد محترقه مواد محترقه مواد محترقه مواد محترقه چهارشنبه سوری نیروی انتظامی مواد محترقه فضای مجازی سال های گذشته خبر داد و گفت دستور کار استان گیلان خودداری شود داشته باشند فرزندان خود سوی دیگر مواد آتش زا برپایی آتش خانواده ها قرار گرفت یک دستگاه آتش بازی دست ساز پژو ۴۰۵ سایت ها کشف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف ۸۰۰ گرم هروئین از مخفیگاه خرده‌فروشان مواد مخدر
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۴۷ قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند
  • از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک در رودان
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد