Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@15:28:13 GMT

برای رفع سوء‌اثر چک برگشتی چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۹۴۷۵

برای رفع سوء‌اثر چک برگشتی چه کنیم؟

با توجه به تغییر قوانین و ضوابط مربوط به چک، شرایط برای کسانی که چک برگشتی دارند بسیار سخت شده است. چک‌برگشتی‌ها از خدمات جدید بانکی محروم می‌شوند و نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند و برای همین رفع سوء‌اثر چک بسیار اهمیت دارد.

فرض کنید به هر دلیل حساب شما به ‌اندازه مبلغ چک موجودی ندارد و پس از فرصت ۱۰روزه هم نتوانسته‌اید مبلغ را تأمین کنید، در نتیجه چک شما به هر شکلی برگشت خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین روش برای رفع سوءاثر چک، تأمین موجودی است؛ یعنی شما باید مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود واریز کنید و بانک پس از رفع برگشت‌چک و پرداخت مبلغ آن به دارنده چک، نسبت به رفع سوء‌اثر از آن اقدام می‌کند. بانک مبلغ واریزی را با اطلاع شما مسدود می‌کند و از دارنده چک می‌خواهد برای گرفتن مبلغ کامل مراجعه کند. حالا اگر به هر دلیلی دارنده چک مراجعه نکرد تا حداکثر یک سال این مبلغ نزد بانک می‌ماند.

دومین روش برای رفع سوءاثر، وقتی است که شما موفق شده‌اید خارج از چارچوب بانک با دارنده چک توافق کنید و وظیفه شماست که لاشه چک برگشتی را به بانکتان ارائه کنید و بانک موظف است در قبال آن به شما رسید تحویل داده و مراحل رفع سوء‌اثر چک را به انجام برساند.

حالا فرض کنیم به هر دلیل لاشه چک برگشتی در دسترس نیست مثلاً پاره شده، سوخته و دزدیده‌شده و... ذی‌نفع چک می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام کند و بانک با دریافت این رضایت‌نامه، باید نسبت به رفع سوء‌اثر از آن اقدام کند.

حالا فرض کنیم دارنده چک در دسترس نیست که به بانک برود و چک را نقد کند یا حتی رضایت‌نامه محضری بدهد، در این صورت تکلیف چیست؟ شما می‌توانید با واریز معادل کسری موجودی‌تان به سپرده قرض‌الحسنه جاری خود، درخواست مسدود شدن این مبلغ را برای حداکثر ۲۴ ماه بکنید؛ در این شرایط بانک موظف است در پنج روز کاری، طی نامه‌ای، تأمین وجه چک را به اطلاع دارنده یا ذی‌نفع چک برساند و سپس برای سوء‌اثر از چک شما اقدام کند.

اگر به هر روشی موفق شدید از مراجع قضایی، حکمی مبنی بر رفع سوء‌اثر چک بگیرید، بانک موظف است پس از اطمینان از صحت حکم و زمان آن، برای رفع سوءاثر چک شما اقدام کند.

در صورتی ‌که شما برای رفع سوء‌اثر از سابقه چک‌برگشتی اقدام نکردید و مشکلی هم با سیستم بانکی کشور پیدا نشد، پس از انقضای مدت سه سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم‌پرداخت آن، به ‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک‌مرکزی رفع سوءاثر می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چک برگشتی خدمات بانکی رفع سوء اثر چک برای رفع سوء رفع سوءاثر سوء اثر چک برگشتی دارنده چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به هواداران آرژانتین و چلسی

ستاره آرژانتینی تیم فوتبال چلسی ادامه رقابت‌های این فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد.

به گزارش مشرق، انزو فرناندز هافبک ۲۳ تیم ملی آژرانتین بعد از درخشش در ترکیب آلبی سلسته در جام جهانی ۲۰۲۲ و کسب عنوان قهرمانی، مورد توجه باشگاه چلسی قرار گرفت.

این هافبک آرژانتینی در تابستان سال ۲۰۲۳ با قراردادی بلند مدت به مبلغ ۱۰۷ میلیون پوند به چلسی پیوست که در نوع خود رقمی رکوردشکن به حساب می‌آید. این مبلغ رکورد نقل و انتقالات باشگاه چلسی یعنی انتقال ۹۷/۵ میلیون پوندی روملو لوکاکو از اینتر و همچنین رکورد انتقال ۱۰۰ میلیون پوندی جک گریلیش به منچسترسیتی به عنوان گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر را شکست.

نشریه دیلی میل حالا در خبری مدعی شده که این هافبک ۲۳ ساله ادامه فصل را به دلیل مصدومیت از دست داده است. همچنین مصدومیت او از ناحیه کشاله ران و اقدامات لازم برای درمان او آغاز شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • آغاز حراج جدید شمش طلا فردا ۹ اردیبهشت ماه
  • زمان حراج جدید شمش طلا اعلام شد
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • به لیگ برتر خوش برگشتی آقای جیمی واردی!
  • حراج جدید شمش طلا فردا برگزار می‌شود
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • میرزازاده: مسئولان به آرامش کشتی در المپیک کمک کنند
  • شوک به هواداران آرژانتین و چلسی