Web Analytics Made Easy - Statcounter

 هرساله درباره افزایش حقوق‌ کارمندان مباحث مختلفی مطرح است. سازوکار افزایش  حقوق کارمندان با کارگران و بازنشستگان متفاوت است.مجلس شورای اسلامی به همراه دولت درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان تصمیم نهایی را می‌گیرند.در سازوکار افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان ابتدا دولت در لایحه بودجه پیشنهاد خود را به مجلس تقدیم می‌کند و سپس مجلس تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اخبار جدید درباره حقوق کارمندان را در ادامه دنبال کنید.

حداکثر حقوق کارمندان ۳۳ میلیون تومان شد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه، در مجلس چاره ای نداشتیم که افزایش حقوقها را طوری تنظیم کنیم که اندکی از شکاف حداقل و حداکثر حقوق کاسته شود،‌گفت: حداکثر حقوق ۳۳ میلیون تومان شد.

 سید احسان خاندوزی با اشاره به جزئیات مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق 1400 گفت: دولتی که در سال های اخیر برای اخذ مالیات از سفته بازان و غیر مولدها کوتاهی کرد برای سال 1400 درآمد کافی ندارد تا افزایش حقوق کارمندان دولت را متناسب با ترم اعمال کند.

وی افزود: بنابراین ما در مجلس چاره ای نداشتیم که افزایش حقوقها را طوری تنظیم کنیم که اندکی از شکاف حداقل و حداکثر حقوق کاسته شود. تا دست کماندکی از تبعیض و نارضایتی کاهش یاد به همین جهت حداقل حقوق را 3.5 تومان و حداکثر حقوق را که قبلا 48 میلیون تومان بود به 33 میلیون تومان کاهش دادیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش 25% را برای حقوق بگیران و 10 میلیون تومان قرار دادیم و برای بالاتر از 10 میلیون پلکان معکوس افزایش حقوق تعریف کردیم تا نابرابری ها کاهش یابد.

خاندوزی گفت: امیدوارم در سال آینده دولتی بر سرکار بیاید که با گرفتن مالیات از سوداگران و غیرمولدها درآمد بیشتری برای افزایش حداقل حقوقها داشته باشیم.

محدودیت افزایش حقوق کارمندان

خاندوزی: محدودیت افزایش حقوق صرفا شامل 7 درصد کارمندان می‌شود.

براساس اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس، نسبت حداکثر به حداقل حقوق در بخش دولتی در ایران 21 است، در حالی که در بسیاری از کشورها نسبت به ایران وضعیت بهتری دارد. مثلاً این نسبت در کشورهایی مانند کره و ژاپن بین 8 تا 13 است.

خاندوزی تاکید کرد: خواسته حداقلی مردم از مجلس  این است که این شکاف ها کاهش  یابد و این پیام را به جامعه بدهیم که بیشترین درصد افزایش حقوق نصیب پایین ترین طبقات می شود. البته محاسبات نشان می دهد که 93 درصد کارمندان دولت مشمول افزایش 25 درصدی حقوق خواهند شد زیرا حکم حقوقی آن ها کمتر از 5 برابر حداقل دستمزد است و فقط 7 درصد باقی مانده مشمول درصد افزایش کمتری می شوند. نه تنها حقوق هیچ کدام از کارمندان دولت کاهش پیدا نمی کند بلکه ثابت هم نمی ماند و همه حتی در پله های بالایی شاهد افزایش حقوق هستند و صرفا آن 7 درصد با درصد کمتری نسبت به 25 درصد.

 افزایش حقوق کارمندان بر اساس میزان تورم

دولت: با تصویب پیشنهاد مجلس، حقوق گروهی از کارمندان ثابت می‌ماند

اما در این جلسه، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به شدت با تصویب این پیشنهاد مخالفت کرد.

وی با اشاره به این که براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است ضریب افزایش حقوق را با توجه به میزان هزینه های خود و میزان تورم مشخص کند، گفت: براساس این پیشنهاد کسانی که حکم آن ها تا 5 برابر حداقل حقوق است یعنی 14 میلیون تومان، این ها 25 درصد افزایش حقوق خواهند داشت ولی افرادی که بالاتر از این حقوق می گیرند، افزایش 25 درصدی نخواهند داشت. در نتیجه، مثلاً فردی که 14 میلیون تومان حقوق می گیرد، حقوقش 25 درصد افزایش می یابد ولی کسی که مثلا 14 میلیون و 100 هزار تومان حقوق می گیرد، حقوقش اصلاً افزایش نمی یابد. (خراسان: البته پیشنهاد مجلس نشان می دهد که این افراد مشمول افزایش حقوق ثابت حدود 2.5 میلیون تومانی می شوند. همچنین به نظر می رسد در پیشنهاد مجلس حداقل دستمزد کارگران مبنای محاسبات قرار گرفته است چرا که حدقل دستمزد در سال جاری، حدود دو میلیون تومان و حداقل حقوق کارکنان دولت دو میلیون و 800 هزار تومان است) بنابراین طبقات حقوقی کلاً جابه جا می شود یعنی کسانی که حقوق پایین تری می گرفتند حقوق بالاتری می گیرند و برعکس.

پورمحمدی افزود: چه کسانی بالاتر از 14 میلیون تومان می گیرند؟ قضات ما، هیئت علمی ما، انرژی اتمی ما، کسانی که روی سکوهای نفتی ما در جنوب هستند. یک دفعه یک توقف انجام می دهیم و حجم بسیار زیادی نارضایتی ایجاد می کنیم. وی اضافه کرد: دولت با این پیشنهاد قویا مخالف است و آن را مخالف قانون برنامه ششم توسعه می داند.

یک نکته و یک ابهام  درباره پیشنهاد محدود شدن حقوق های بالا

با توجه به موارد فوق، دو نکته قابل ذکر است: اول این که آمارها نشان می دهد حکم حدود 90 تا 95 درصد کارمندان دولت کمتر از 5 برابر حداقل حقوق (دستمزد) یعنی 10 میلیون تومان است.

در نتیجه، در صورت تصویب پیشنهاد مطرح شده توسط نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، صرفاً میزان افزایش حقوق 5 تا 10 درصد کارمندان دولت، تا حدودی کاهش خواهد یافت یعنی کمتر از 25 درصد خواهد شد. در ضمن این وضعیت درباره بازنشستگان به مراتب شدیدتر است یعنی درصد بازنشستگانی که حکم شان بالاتر از 5 برابر حداقل حقوق بوده، قطعا از 5 درصد هم کمتر است.  اما مورد دوم مربوط به پیشنهاد خاندوزی است. مهم ترین ابهامی که در این باره قابل طرح است، میزان افزایش حقوق نجومی بگیران با توجه به پله های مالیات بر حقوق است که هفته گذشته به تصویب مجلس رسید.مطابق جزء 4 بند «الف» تبصره 12 لایحه بودجه 1400، مالیات بر حقوق در سال آینده براساس جدول شماره یک  محاسبه می شود.

با این وصف، میزان افزایش حقوق کارمندان با توجه به پله های مالیاتی در سال آینده مطابق جدول شماره 2 خواهد بود.  با توجه به جدول شماره 2، ملاحظه می شود که درصد رشد خالص حقوق افرادی که احکام آن ها بالاتر از 5 برابر حداقل دستمزد است و در صورت تصویب پیشنهاد نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان افزایش حقوق آن ها محدود خواهد شد، بین 16 تا 23 درصد است و همچنین رقم خالص افزایش حقوق آن ها نسبت به امسال بین 2.55 تا 2.675 میلیون تومان در ماه خواهد بود. در این زمینه البته نکته قابل ذکری وجود دارد و آن این که بخش زیادی از افرادی که احکام آن ها بالاتر از 5 برابر حداقل دستمزد است، قضات و اعضای هیئت علمی هستند. این افراد از پرداخت مالیات پلکانی حقوق معاف هستند و صرفا مالیات 10 درصدی می پردازند. در نتیجه، میزان درصد رشد خالص حقوق آن ها حتی در صورت تصویب این پیشنهاد مجلس، عموماً بالای 20 درصد باقی خواهد ماند. در نتیجه، باید گفت تصویب این پیشنهاد صرفاً به معنای محدود سازی حقوق گروه اندکی از کارمندان است که حقوق های بالا می گیرند.

منبع: فردا

کلیدواژه: حقوق کارمندان حقوق کارمندان دولت حقوق کارمندان و کارگران حقوق کارمندان 1400 حقوق 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم مدیرعامل تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان/ میزان دقیق افزایش حقوق مستمری‌بگیران اعلام شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کف و سقف حقوق سال ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران را اعلام کرد.

میرهاشم موسوی درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری اظهار کرد: به موجب قانون مصوب، دستمزد حداقلی‌بگیران با افزایش ۳۵ درصدی و همچنین سایر سطوح درآمدی با افزایش ۲۲ درصد + ۶۹۰ هزار تومان همراه است که از فروردین ماه اعمال، اما از اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد.

وی درخصوص زمان پرداخت معوقات ناشی از افزایش حقوق نیز اعلام کرد که سعی می‌شود معوقات در خردادماه پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص کف و سقف حقوق بازنشستگان با افزایش‌های صورت گرفته توضیح داد: کف حقوق یک فرد دارای همسر و یک فرزند تحت پوشش، ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است و سقف آن نیز ۷ برابر حداقل دستمزد است.

موسوی همچنین درباره میزان افزایش «حق عائله‌مندی و اولاد» نیز گفت: حق عائله‌مندی نیز با این افزایش جدید بیش از ۱۰۰ درصد در سال جاری رشد داشته و حق اولاد نیز با رشدی بالغ بر ۵۰ درصد همراه بوده است.

وی در پاسخ به اینکه نگرانی‌هایی در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها با افزایش ۳۵ درصدی حقوق‌ها در سال جاری عنوان می‌شود، گفت: همسان‌سازی به افزایش حقوق سالانه ارتباطی ندارد و از آنجایی که هنوز برنامه هفتم ابلاغ نشده است، بعد از ابلاغ، آنچه که به موجب قانون به ما تکلیف شود، با تامین منابع به قانون عمل می‌کنیم.

منبع: خبرآنلاین

tags # بازنشستگان سایر اخبار اگر این گنج پیدا شود همه مردم جهان تا زانو در طلا فرو می‌روند؛ ۹۹ درصد طلای زمین اینجاست! (تصاویر) مارخور؛ «بز» پاکستانی معروف به «پیرمرد کوهستان» که تُف‌اش ارزش طلا دارد! داستان تکاملِ موجودی به نام «پدر»؛ حیوان‌ها پدر ندارند! (ویدئو) عجیب اما واقعی؛ صدای واقعی بیگ بنگ را بشنوید!

دیگر خبرها

  • تاریخ دقیق افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد/ وزیر کار درباره رقم حقوق بازنشستگان چه گفت؟
  • خبر مهم مدیرعامل تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان/ میزان دقیق افزایش حقوق مستمری‌بگیران اعلام شد
  • حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چقدر افزایش یافت؟
  • عدد نهایی حداقل «حقوق» بازنشستگان مشخص شد
  • حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان؛ افزایش ۱۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد
  • حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان/ افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد
  • جزییات افزایش ۳۵درصدی حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی
  • مجلس دوباره به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان ورود می‌کند؟
  • نظر مجلس درباره اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به مصوبه افزایش حقوق؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خرداد
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی