Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رنجبر همقاوندی گفت: فناوری طراحی شده ضمن سازگاری با محیط زیست می توانند در چار چوب خدمات مهندسی برای کشور ارز آوری داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، محمد رنجبر همقاوندی استاد تمام دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان و رئیس پژوهشکده صنایع معدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخبه جوان اخیرا به عنوان یکی از دانشمندان جهان برتر جهان معرفی شده، انتشار بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در نشریات معتبر بین المللی، ثبت چهار اختراع بین المللی، اجرای بیش از ۳۰ طرح صنعتی، راهنمایی و مشاوره بیش از ۱۰ رساله دکتری، ۵۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و… پژوهش و تحقیق در مرز های دانش با هدف توسعه فن آوریهای نوین در صنایع معدنی از جمله اقدامات این جوان کرمانی است.

وی در حال تحقیق بر روی بیوفناوری برای استخراج فلزات از منابع معدنی و صنعتی است، وی اولین بیوهیپ نیمه صنعتی برای استخراج مس از منابع کم عیار کالکوپیریتی را طراحی و اجرا کرده، طراحی و اجرای پایلوت بیولیچینگ مخزنی برای استخراج مس از کنسانتره های معدنی از دیگر اقدامات دانش محور اوست.

رنجبر همقاوندی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: ایران از جایگاه ممتاز بین المللی در عرصه فناوری های نوین مانند بیو و نانو فنآوری برخوردار است.

وی با اعلام اینکه پژوهشکده صنایع معدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان مرکز علمی پیشرو ملی و بین المللی در محور بیوفناوری در صنایع معدنی بویژه استخراج فلزات از منابع معدنی و باطله های صنعتی شناخته شده، ابراز کرد: درخواست های مراکز علمی معتبر بین المللی برای همکاری با پژوهشکده صنایع معدنی نشان بارزی از جایگاه ممتاز ملی و بین المللی این پژوهشکده است.

این دانشمند جوان در تشریح جنبه های اقتصاد مقاومتی اقدامات علمی خود، اظهار کرد: هیپ به توده معدنی اطلاق می شود که در مقیاس صنعتی می تواند برای استخراج فلزات غیر آهنی مانند مس، روی، نیکل و …..از منابع کم عیار معدنی) باطله  معدنی)  شناخته می شوند.

وی با بیان اینکه استخراج فلزات از این منابع با استفاده از روشهای کلاسیک فرآوری صرفه اقتصادی ندارند، ادامه داد: در فرآیند بیوهیپ  این فلزات با ارزش به کمک میکروارگانیسم های (عمدتا باکتریها) که در خاک و  پساب های معادن نیز وجود دارند، حل و بصورت محلول از توده معدنی خارج می شوند.

رنجبرهمقاوندی در خصوص طرح اجرایی بیو هیپ در صنایع معدنی که مورد تحقیقات خود بود، ابراز کرد:  ویژگی بارز این روش سازگاری با محیط زیست است.

وی تشریح کرد: بر خلاف سایر روش های کلاسیک فرآوری و متالورژی، مصرف انرژی در این روش بسیار پایین است و این روش نیاز به سرمایه گذاری بالائی ندارد و امکان اجرای آن در معادن بزرگ و کوچک وجود دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  فعالیت های تحقیقاتی در این زمینه در پژوهشکده صنایع معدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان از سال ۱۳۷۶ شروع و اولین واحد نیمه صنعتی در سال ۱۳۹۱ طراحی و در مجتمع مس سرچشمه با موفقیت کامل اجرا شد.

رنجبر همقاوندی اذعان کرد:  عدم نیاز به مواد و یا تجهیزات وارداتی، سازگاری با محیط زیست، نیاز به سرمایه گذاری نسبتا پایین و جلوگیری از خروج ارز از مهمترین شاخص های این طراحی های ملی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فناوری ها می توانند در چار چوب خدمات مهندسی به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه صادر شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه شهید باهنر کرمان استخراج فلزات برای استخراج بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • ببینید | اولین تصاویر از مرحل آماده کردن موشک‌های سپاه برای حمله به اسرائیل؛ نوشته‌های خاص بر روی موشک‌ها
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه