Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@23:44:25 GMT

دومینوی مشکلات هنرمندان تئاتر اصفهان در شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۰۳۰۲

دومینوی مشکلات هنرمندان تئاتر اصفهان در شیوع کرونا

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: پایتخت فرهنگ و هنر گویی تنها به اسم و علی‌الظاهر به این نام مزین شده که بازوان فرهنگی آن بدون حمایت دولتمردان، قدرتی برای خودنمایی ندارد. فرهنگی که بال دیگر اقتصاد است و در برنامه‌ریزی‌های کلان نادیده گرفته می‌شود.

هنرمندان و اهالی تئاتر همچنان مورد بی مهری واقع شده‌اند و مُشت مشکلات آنها با بحران کرونا نمایان‌تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گره کور مشکلات هنر و هنرمندان تئاتر به اذعان هنرمندان باید با دو دست هنرمندان و مسئولان باز شود و البته کفه ترازوی مسئولان سنگین‌تر است.

نویسنده و کارگردان تئاتر اصفهان شیوع کرونا را عاملی برای نشان دادن ناقص بودن زیرساخت‌های تئاتر نه تنها در استان اصفهان بلکه در کل کشور می‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: این شرایط بعد از کرونا نیز امیدوار کننده نخواهد بود زیرا در این شرایط برنامه‌ریزی منسجم و صحیحی صورت نگرفته تا اوضاع تئاتر و هنرمندان به روال عادی برگردد؛ در واقع تنها می‌توان این چرخه معیوب را دوباره به حرکت درآورد.

محمد جواد سجادی معتقد است که برای تأمین سالن اختصاصی تئاتر شهر اندر خم یک کوچه مانده‌ایم و بابت تئاتر شهری که در سایر استان‌ها راه اندازی شده، در اصفهان حتی به نتیجه‌گیری برای مکان آن نرسیده‌اند.

تئاتر اصفهان حامی ندارد و برای تئاتر شهر که بیشتر به یک پروژه تبلیغاتی تبدیل شده است هنوز اندر خم یک کوچه مانده‌ایم اما در شهرهای دیگر این پروژه بهره برداری شده است

وی ادامه می‌دهد: مسئولان نیز سرشار از وعده و وعید بودند که متأسفانه هیچکدام از آنها برای جبران خسارت کرونا و بهبود وضعیت تئاتر اصفهان محقق نشده است. در سال ۹۷ تصمیم گرفتند که سالن تالار هنر بازسازی شود و عملاً از سال ۹۸ مهم‌ترین سالنی که متعلق به تئاتری‌ها بود را در اختیار نداشتیم، از سویی دیگر سالن فرشچیان برون‌سپاری شده بود و هزینه‌های زیادی برای اجاره سالن نیاز داشت که اهالی تئاتر علاوه بر هزینه اجاره مکان باید هزینه لباس، صحنه، بازیگران و …را پرداخت می‌کردند و اصلاً به صرفه نبود، با این وجود اتفاق خوب این است که از دهم ماه اسفند سال جاری اجراهای تئاتر به راه می‌افتد و در حال حاضر یک نمایش در سالن تالار هنر به صحنه می‌رود.

دست خالی هنرمندان تئاتر

سجادی با اشاره به وعده‌های اعضای شورای شهر برای حمایت از اهالی تئاتر می‌گوید: بودجه‌ای که شورای شهر برای هنرمندان در دوران کرونا در نظر گرفت، به دست ما نرسید و ما عادت داریم به این وعده و وعیدها اما از سمت مرکز صندوق هنرمندان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد که اصلاً این عدد دردی را دوا نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: امسال تعداد بسیار زیادی از هنرمندان پیشنهاد دادند که جشنواره فجر برگزار نشود و ردیف بودجه دیده شده صرفاً به تولید نمایشنامه با کیفیت اختصاص پیدا کند، زیرا در حوزه تئاتر بزرگ‌ترین مشکل تولید نمایشنامه خوب و با کیفیت است و بسیار محدود است. حتی برخی از نمایشنامه‌های خوب هم در بایکوت هستند و امکان اجرای آنها به دلیل سانسور وجود ندارد. در نهایت این پیشنهاد قبول نشد زیرا اگر برگزار نمی‌شد نمی‌توانستند بودجه بگیرند و حتی بدهی‌های قبلی را پرداخت کنند.

دیگر طلب حمایت دولتی کارساز نیست

این نویسنده و کارگردان تئاتر مشکلات و مسائل تئاتر را مانند دومینویی متصل به هم می‌داند که مشکلات متعدد هنرمندان باعث می‌شود آنها برای گذران زندگی خود به حرفه‌های دیگری روی آورند. تعطیلی آموزشگاه‌های بازیگری، عدم توجه به سالن و مکان‌های اجرا، حمایت دولتی و شهری، کمبود نمایشنامه با کیفیت و همچنین فقدان مکان تمرین و پلاتو خصوصی که در صورت وجود هم غیر قانونی و یا بی‌کیفیت است.

سجادی همت هنرمندان را در این موضوع مؤثر می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه هیچ حمایت دولتی ندارند باید به خاطر داشته باشند که دیگر طلب حمایت دولتی کارساز نیست.

فقدان فرهنگ دیالوگ در بین هنرمندان

وی می‌گوید که هنرمندان و اهالی تئاتر باید رویه منفعل بودن را کنار بگذارند و با تشکیل و مشخص کردن یک صنف، عدم اتحادی که بین هنرمندان است را رفع کنند. در واقع اهالی تئاتری فرهنگ دیالوگ برای ارتباط برقرار کردن را ندارند و به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. حتی تئاتری‌ها برای دیدن تئاتر و اجرای سایر هنرمندان وقت نمی‌گذارند.

به گفته این نویسنده و کارگردان تئاتر و طبق تحقیقات انجام گرفته، باید فرهنگ‌سازی از کودکی برای دیدن تئاتر شکل بگیرد و مانند کشور انگلیس تئاتر را در سبد کالای خانواده‌ها و به عنوان یک سنت نهادینه کنند. زمانی که کشورهای دیگر حمایتی برای بازسازی به ویژه در زمان پس از جنگ و بحران دریافت می‌کنند، اولین بودجه خود را صرف بازسازی سالن‌های تئاتر می‌کنند زیرا معتقدند که اگر فرهنگ بازسازی شود، اقتصاد هم درست خواهد شد. گرچه اقتصاد ریشه‌های مهمی دارد اما راهی جز هنر برای برطرف کردن معضلات اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد.

حمایتی از جنس شوخی

شهاب غزالی، از دیگر بازیگران و کارگردانان تئاتر اصفهان است که وعده‌های حمایت از اهالی تئاتر را تنها در حد حرف عنوان کرده و می‌گوید: حمایت‌های انجام شده نیز بیشتر شبیه شوخی بوده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از الزام چاره‌اندیشی دولت برای همه قشرهای جامعه در شرایط بحران و حساس می‌گوید: برای هر معضل اجتماعی از جمله همه‌گیری بیماری کرونا راه کارها و راه حل‌هایی وجود دارد و دولت برای آن باید چاره اندیشی کند که هنرمندان نیز در این شرایط سخت مستثنا نبوده و البته وعده و وعیدها در حد حرف باقی مانده است.

غزالی اما نظر متفاوتی نسبت به کمبودها در استان اصفهان داشت و می‌گوید: سالن در اصفهان هست اما تحت نظارت سازمان‌های مربوطه و خاصی است که متولی تئاتر باید رایزنی کند و با ارتباط برقرار کردن و همکاری از آنها طلب کند. از سویی دیگر نمایشنامه خوب هم وجود دارد اما کارگردان‌ها فقط دنبال اجرای تئاتر هستند نه تأثیر و یا پیام اجتماعی تئاتر؛ البته با توجه به تاریخچه تئاتر اصفهان، کمدی انتقادی بیشتر مد نظر اجراها و نمایشنامه‌ها قرار می‌گیرد که البته لودگی و هزل و هجو جزئی از تئاتر کمدی است اما باید به اندازه باشد.

وی ادامه می‌دهد: البته این دغدغه وجود دارد که باید با فرهنگ‌سازی به مخاطب نشان داد که تئاتر تنها کمدی نیست و گونه‌های دیگر تراژدی و اجتماعی و … هم شناخته شود. نمایشنامه‌های خارجی هم باید با شرایط روز جامعه ما باشد تا امکان اجرا داشته باشند و باید کارگردانان و نویسنده‌ها از ادبیات غنی خارجی بهره بگیرند و با ابدیت کردن برای مخاطب آماده کنند. البته منابع غنی در ادبیات ملی و مذهبی خودمان وجود دارد که بی توجهی و نپرداختن به آنها بیشتر به توجه کمتر هنرمندان بر می‌گردد.

دوگانگی کمبودها و کسب رتبه‌های برتر

مسئول خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان با اذعان به مشکلات و مسائل تئاتر در اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر سه سالن در حوزه هنری اصفهان برای اهالی تئاتر وجود دارد و تا کنون دو کار نمایشی بازبینی شده که به دلیل عدم صدور مجوز ستاد کرونا اجرا نشد و بعد از صادر شدن مجوز هم هنرمندان خودشان تمایلی به اجرا نداشتند. زیرا با توجه به وضعیت جامعه، تصور می‌کردند که استقبال انجام نمی‌شود.

متأسفانه مسئولان استان اصفهان با تئاتر احساس غریبی دارند و برای مجوز صادر کردن در ستاد کرونا تئاتر آخرین گروهی بود که مجوز گرفت که آن هم با تلاش و رفت و آمد مکرر هنرمندان و رایزنی کردن صورت گرفت

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود نمایشنامه با کیفیت وجود ندارد، تصریح می‌کند: این موضوع به عهده هنرمندان است که متن‌های قابل قبول و تأثیرگذاری را نگارش و یا اجرا کنند و طبق آمار سال جاری در جشنواره فیلم فجر، استان اصفهان به دلیل کیفیت بالای نمایشنامه‌ها به ویژه در تئاترهای خیابانی درخشیده است.

محمدرضا رفیعی ادامه می‌دهد: در دو جشنواره به لحاظ کاندیداهای بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه استان اصفهان حائز رتبه شد، اما در این میان متأسفانه مسئولان استان اصفهان با تئاتر احساس غریبی دارند و برای مجوز صادر کردن در ستاد کرونا تئاتر آخرین گروهی بود که مجوز گرفت که آن هم با تلاش و رفت و آمد مکرر هنرمندان و رایزنی کردن صورت گرفت.

تئاتر ارزشی که بی ارزش شده

وی نگاه مسئولین به تئاتر را به عنوان سبد کالایی برای خانواده‌ها نمی‌داند و می‌گوید مسئولان تنها در زمان نوروز و میزبانی از میهمانان نوروزی، تئاتر را حمایت می‌کنند و یا در زمان‌های مناسبتی در خواست تئاتر ارزشی داشتند که البته در دقیقه نود سفارش می‌دادند و عملاً برای اجرای تئاتر کار نشدنی بود. اینقدر بی مهری نسبت به کارهای ارزشی و مذهبی می‌شود که اگر اهمیت قائل باشند طرفداران خود را دارد و حتی رونق چشم‌گیری پیدا می‌کند.

مسئول خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان با تاکید بر الزام تغییر نگاه مسئولین به تئاتر و افزودن به سبد کالای خانواده‌ها و حمایت مالی، تصریح می‌کند: نهادهای مسئول هیچ حمایتی مناسبی از تئاتر نداشتند و حتی در ایام کرونا پشتوانه حمایتی مسئولین را نداشتند، نه کمکی و نه بیمه‌ای مگر تعداد انگشت شماری حمایت‌های کوچک که آن هم خود هنرمندان پیگیری کردند. به همین دلیل است که تئاترهایی لوده‌بازی و زن‌پوشی بیشتر شده زیرا راه ارتزاق آنها تئاتر است و نمی‌توانند خاموش بنشینند.

تئاتر خیابانی با دغدغه کمتر اما تلاش بیشتر

وی معتقد است که خانواده‌ها به دنبال کار با کیفیت و خوب هستند که تفریح و همراهی خانواده خود را در یک روز شاد داشته باشند و با تبلیغات، مشتاق دیدن می‌شوند.اما علت تغیر ذائقه مردم این است که مسئولین از تئاترهایی با مضمون ارزشی و اجتماعی کمتر استقبال می‌کنند.

رفیعی اما جایگاه و وضعیت تئاتر خیابانی را مناسب‌تر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه کم هزینه تر و موقعیت بهتری نسبت به تئاتر صحنه‌ای دارد و از لحاظ سخت افزاری و امکان اجرا در هر مکانی، مورد استقبال بیشتر مسئولین قرار گرفته تا دغدغه کمتری نسبت به آن داشته باشند اما حمایت از آن تفاوت چندانی نکرده است و البته افراد بیشتری به کار در این حوزه سوق پیدا کرده‌اند.

یکی از مسیرهای حل مشکلات جامعه به ویژه اقتصادی استفاده از هنر و نمایش است که در ضمیر ناخودآگاه مردم و در بطن زندگی آنها با مشاهده کردن نهادینه می‌شود و می‌تواند با تغییر سبک زندگی آنها سایر مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از این رو اهمیت و رسیدگی به مشکلات جامعه هنرمندان و اهالی تئاتر و باز کردن گره کور مشکلات با دو دست مسئولان و هنرمندان باز خواهد شد که البته در جامعه کنونی ما کفه مسئولان بار سنگین‌تری را حمل می‌کند و باید در تصمیم‌گیری‌های کلان مسیر فرهنگ را هموار تر کند.

کد خبر 5164579

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر شهر هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر شیوع کرونا گرگان اردبیل عکس استانها شهرستان کرج شیراز انتخابات 1400 اراک کاشت نهال و درخت استان اصفهان تئاتر اصفهان نمایشنامه ها ادامه می دهد حمایت دولتی اهالی تئاتر داشته باشند خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است

فرماندار اصفهان گفت: اصفهان کلکسیونی از مشکلات استان و شهرستان را دارد که حل آن نیازمند اهتمام و توجه ویژه‌ای است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدعلی احمدی در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان اظهار داشت: سفرهای شهرستانی و دیدار چهره به چهره با مردم، روحیه مردمی استاندار را تجلی کرده و موجب امیدآفرینی بین مردم منطقه می‌شود و اقدامات انجام شده جای تقدیر و تشکر دارد.

فرماندار در ادامه با اشاره به گستردگی مشکلات اصفهان، خاطرنشان کرد:این سومین سفر منطقه‌‌ای استاندار به شهرستان اصفهان بود و قرار است که استاندار در روزها و هفته‌های آینده از سایر مناطق مرکزی و نقاط حاشیه‌ای اصفهان بازدید به عمل آورند و بر همین اساس مشکلات و مسائل این مناطق احصا و ظرفیت‌ها شناسایی شده و امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد.

وی در ادامه به مشکلات و ظرفیت‌های اصفهان اشاره کرده و گفت: اصفهان ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی زیادی دارد که در موقعیت‌ها و عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کند اما چالش‌ها و مشکلات زیادی داریم که برخی از آنها مختص اصفهان هستند و بسیاری از شهرستان‌های استان مشکلات مربوط آلودگی هوا، فرونشست، ترافیک و مسائل مربوط به جمعیت شهری را ندارند اما در اصفهان این مشکلات بسیار پررنگ بوده و رفع آن نیازمند اهتمام جدی است.

احمدی با تاکید بر اینکه مشکلات اصفهان کلکسیونی مشکلات استان و خود شهرستان است، گفت: حل این مشکلات نیاز مند توجه ویژه‌ای است؛ همان طور که در سطح کشور استان اصفهان را به عنوان استان برخودار می‌شناسند متاسفانه در سطح استان تصور می‌شود که شهرستان اصفهان یک شهرستان برخوردار است درحالی آمارهای ما خلاف این مهم را نشان می‌دهند و انتظار داریم که این موضوع به شکلی حل شود.

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

وی افزود: علاوه بر این برخی از ادارات کل به دلیل حجم و گستردگی کار، نسبت به مسائل شهرستان غفلت می‌کنند و این غفلت‌ها بیشتر از سمت دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که اصلا در شهرستان نمایندگی ندارند و بهبود ساختار‌های ناکافی در سطح شهرستان مستلزم تدابیر ویژه است.

فرماندار یادآور شد: در بخش مرکزی شهرستان، 82 روستا زیرمجموعه یک بخشداری هستند درحالی که متوسط روستای یک بخشداری در سطح استان و سایر نقاط کشور، حدود 20 روستاست و باید بدانیم که جمعیت برخی از روستاهای ما معادل جمعیت سایر شهرهای استان است و بهبود ساختار‌های اداری و نیروی انسانی در شهرستان، نیازمند پیگیری‌های مجدانه است.

وی ادامه داد: اعتبارات و بودجه‌‌ای که به شهرستان تعلق می‌گیرد، با توجه به میزان مشکلات و جمعیت کافی نیست و در این زمینه نیز نیازمند پیگیری‌های ویژه هستیم.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی