Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، فارغ از اینکه یک سال است کرونا آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده و شاید بیشترین مشکل را برای رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ایجاد کرده است، در روزهای آخر سال ۹۹ باید پرسید در شرایطی که تاکید آموزش و پرورش بر گسترش مهارت آموزی است چه چالش هایی در رشته های فنی و حرفه ای وجود دارد؟

وزیر آموزش و پرورش در آخرین دیدار گفتگوی هفته خود با مسئولان سایر دستگاه ها با علی‌اکبر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار کرد و قول این را داد که در رشته های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رشته ها اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این دیدار تاکید کرد که: فارغ‌التحصیلی دانش آموزان الزاماً نباید به دانشگاه متصل شود بلکه برای بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت در سطوح عمومی داریم و باید بتوانیم در دوره تحصیلات عمومی، دانش آموزان را برای این مشاغل آماده کرده و مهارت‌های لازم را به آن‌ها آموزش دهیم.

حاجی میرزایی می گوید: مأموریت داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را در دوره دوم متوسطه را به سمت هنرستان هدایت کنیم که اکنون این آمار ۳۵ درصد است. از سوی دیگر مأموریت داریم دانش آموزانی که وارد آموزش‌های فنی نمی‌شوند و دوره آموزش نظری را طی می‌کنند هم حتماً مهارتی را کسب کنند. تاکید بر اینکه هردانش آموزی که دیپلم می‌گیرد، اعم از اینکه در رشته‌های نظری تحصیل کرده باشد یا فنی، یک مهارت را آموخته باشد بسیار مهم است.

او همین سال تحصیلی خبر داد که علیرغم بسته بودن مدارس از جمله هنرستان ها اما «امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کارهای مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.»

همچنین وی در توییتی نوشت: «با هدف به‌روز رسانی تجهیزات ‎هنرستان‌ها و در پی تفاهم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و صمت، این محموله به ۷ استان کم برخوردار ارسال شد. این محموله شامل ۱۵۰ قطعه موتورهای انژکتوری، گیربکس و جعبه فرمان از مجموع ۶۰۰ دستگاه اهدایی ‎ایران خودرو است.»

محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یکی از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته در آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: همه ۶۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای کشور و حدود ۶ هزار کارگاه و ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد که کار عملی در آنها صورت می گیرد را در اختیار بچه ها می گذاریم تا به آموزش و پرورش در تامین هدف تامین ۵۰ درصدی دانش آموزان در رشته های مهارتی و همچنین هدف آموزش یک مهارت به هر دانش آموز حرکت کنند.

در میان صحبت مسئولان همه چیز خوب است و تلاش هایی نیز برای ارتقای رشته های فنی وحرفه ای و مهمتر از آن وصل آنها به بازار کار به چشم می خورد. مدتهاست گفتمان اینکه هر دانش آموز باید به یک مهارت مسلط شود در صحبت مسئولان آموزش و پرورش جاری است. اما واقعیت این است که حوزه های مختلف کارآفرینی در کشور را می توان تبدیل به رشته های متنوع و مختلفی در هنرستان های کشور کرد به طور مثال در همین رشته صنایع دستی بیش از ۲۹۰ رشته وجود دارد که وزیر آموزش و پرورش می گوید حدود ۹ رشته آنها را در هنرستان‌ها داریم اما از سوی دیگر در برخی حوزه ها شاید تنوع رشته بسیار است مثلاً از مجموع ۱۶۰ رشته کاردانش ،۳۳ رشته در زمینه کشاورزی است.

برای تبدیل هر کدام از رشته های فنی و حرفه ای به دروسی که وارد مدرسه شود تالیف کتاب درسی، تربیت معلم، جذب دانش آموزان، تامین زیرساخت های آن و… لازم است. شاید همکاری نهادهای متولی آن امر مهارتی با آموزش و پرورش یکی از موارد تاثیر گذار در این میان است

برای تبدیل هر کدام از آن رشته ها به دروسی که وارد مدرسه شود تالیف کتاب درسی، تربیت معلم، جذب دانش آموزان، تامین زیرساخت های آن و… لازم است. شاید همکاری نهادهای متولی آن امر مهارتی با آموزش و پرورش یکی از موارد تاثیر گذار در این میان است.

در این میان شاید یکی از چالش های اصلی، شناخت اهمیت رشته ها برای اقتصاد و رونق تولید در کشور باشد. هر ساله رشته هایی از شاخه خصوصاً کاردانش حذف می شوند به دلیل اینکه بازار کاری ندارند یا قرار است به روز شوند و رشته هایی اضافه می شوند که قالبا در همین نشست ها و تفاهم نامه ها با سایر وزارتخانه ها ایجاد می شود. اینکه آیا نیازسنجی واقعی و علمی برای حذف یا ایجاد هر کدام از این رشته ها شده است یا خیر جای سوال بسیار جدی است. برای پاسخ به این پرسش که بنا به کدام ضرورت آموزش و پرورش و داشته و نداشته های این وزارتخانه رشته ها کم و زیاد می شوند شفاف سازی دقیقی وجود ندارد.

به طور مثال خرداد ماه همین امسال معاونت آموزش متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش و در راستای اجرای سند تحول بنیادین و درس ملی و حذف تعدادی از رشته‌های کاردانش، دستورالعمل مربوطه را جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ و بر نظارت دقیق ادارات کل بر اجرای آن تأکید شد.

بر اساس این دستورالعمل؛ برای سال تحصیلی جدید مجوز ثبت‌نام هنرجویان جدید در پایه دهم در ۱۷ رشته مهارتی؛ پرورش درخت و درختچه زینتی، تأسیسات حرارتی و برودتی، تراشکاری و فرزکاری، تعمیر دستگاه‌های پزشکی، تعمیر سیستم انتقال نیرو و هیدرولیک تراکتور، تکثیر میگو، تولید محتوا و انیمیشن، تولید محتوای الکترونیکی، جوشکاری برق، خدمات فنی خودرو، خیاطی و دوخت‌های تزئینی، رنگ‌کاری مبلمان چوب، طراحی و توسعه صفحات وب، کاربر امور مالی، مکانیک تراکتور و تیلر، مدیریت و برنامه‌ریزی خانواده و هوانوردی وجود ندارد، بنابراین رشته‌های مذکور از شاخه کار دانش حذف شدند.

گفته شد ثبت‌نام در رشته‌های مذکور در هنرستان‌های بزرگسال دولتی شاخه کاردانش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بلامانع است اما از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ثبت‌نام هنرجو و ارائه رشته‌های یادشده در این مراکز نیز ممنوع خواهد بود و تنها دانش‌آموزانی که در این رشته تحصیل‌کرده‌اند اما موفق به اتمام دوره نشده است امکان ادامه تحصیل در آن رشته رادارند.

هر ساله رشته هایی از شاخه خصوصاً کاردانش حذف می شوند و رشته هایی اضافه می شوند. اینکه آیا نیازسنجی واقعی و علمی برای حذف یا ایجاد هر کدام از این رشته ها شده است یا خیر جای سوال بسیار جدی است

از سوی دیگر ۲۷ خرداد ۱۸ عنوان رشته مهارتی جدید در شاخه کاردانش؛ تعمیر دستگاه های اداری، بسته بندی و فروش گیاهان دارویی، بیابان زدایی و احیای مراتع، تولید بذر گیاهان باغی و زراعی، تولید محصولات ارگانیک زراعی و باغی، کشت بدون خاک (هیدرویونیک) محصولات کشاورزی، طراحی و اجرای تراریوم، خدمات گلخانه‌ای‌، فرآوری گیاهان دارویی، کشت بافت گیاهان باغی و زراعی، پرورش پرندگان زینتی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، تولید و محتوای آموزشی الکترونیکی، حسابداری مالی، دستیار فنی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهمانداری هواپیما، نان، شیرینی و شکلات و دستیار طراح تمرین فوتبال طی ابلاغی به رشته ها اضافه شد.

اگر با یک نگاه کلان حذفیات را کنار هم بچینیم باید گفت که رشته هایی امسال در این حوزه با یک دستورالعمل حذف ‏شد. و ‬از سوی دیگر دستیار طراح تمرین فوتبال‬ اضافه شده است!

به طور مثال در همین حذفیات رشته‌ای به چشم می خورد که هنرجویان بسیاری دارد و حتی هنرآموزان بسیاری در دانشگاه تربیت مدرس شهید رجایی آن را آموخته اند. رشته‌ای که ادوات بسیاری در هنرستان ها دارد که عملاً دستگاه های گرانی هم هستند. حتی برخی گزارش ها حاکی از این بود که در برخی هنرستان ها شروع به فروش غیرقانونی این دستگاه ها کردند با این فرض که این رشته دارد جمع می شود. رشته های ساخت و تولید یا تاسیسات حرارتی و برودتی از رشته های زیرساختی است و شاید بشود گفت در دنیا هم طرفداران بسیاری دارد. حال حذف این رشته و گذاشتن رشته تعمیر موبایل به جای آن چه توجیهی دارد و کدام منطق پشت آن است؟ این آن جایی است که باید شفاف سازی صورت بگیرد.

واقعیت این است که دانش آموزان ما علیرغم همه حرف هایی که برای سوق دادن آنها به سمت رشته های مهارتی می شود بنا به فشار جامعه و خانواده مایل به این هستند راهی دانشگاه شوند. ۱۸ سال در مدارس درس می خوانند و دیپلم می گیرند. ۴ سال دوره کارشناسی و ۲ سال هم ارشد را می گذرانند و در نهایت در سن ۲۵ سالگی وقتی بخواهند وارد بازار کار شوند شاید بلد نباشند با ابزار آن حرفه کار عملی بکنند چون زیرساخت های آموزش مهارتی در دانشگاه های ما نیز ناکارآمد است. این در حالی است که دانش آموز فارغ التحصیل از هنرستان یا حداقل دوره دو ساله فوق دیپلم باید بتواند در ۲۰ سالگی با مهارت کافی جذب بازار کار شود.

برای این امر نیاز به تحصیل در رشته هایی است که جامعیت زیادی داشته باشد مثلاً از شمال تا جنوب کشور فرد بازار کار داشته باشد که یکی از آن رشته ها تاسیسات حرارتی و برودتی است حال این رشته حذف شده است و به جای آن ما در شهری مثل تهران رشته‌ای را به دانش آموزان آموزش می دهیم که عملاً برای پیدا کردن کار در آن رشته باید راهی شهری دیگر شود.

مهمترین موضوع در رشد و بلوغ و تحولات رشته های فنی با توجه به گستردگی آن در شاخه های کاردانش و هنرستان های فنی و حرفه ای شفاف سازی است. چرا که هم هزینه های زیادی برای ایجاد یک رشته می شود و از سوی دیگر حذف هر کدام از آن ها پیامدهایی را برای تربیت نیروی انسانی و بازار کار به همراه دارد که لازم است مسئولان برای این تغییرات پشتوانه های تحقیقاتی و نیازسنجی را اعلام کنند.

کد خبر 5165510 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: هنرستان فنی و حرفه ای محسن حاجی میرزایی شهرداری تهران شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی متروی تهران قوه قضاییه شهرداری ترخیص کالا علی اصغر مونسان سامانه بارشی شورای عالی آموزش و پرورش هوای سالم رشته های فنی و حرفه ای هنرستان ها آموزش و پرورش دانش آموزان سوی دیگر سال تحصیلی دستگاه ها بازار کار رشته هایی آن رشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ معاون آموزشی آموزش و پرورش آران و بیدگل، ۵۱ درصد از دانش آموزان این شهرستان را مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی وحرفه‌ای دانست وگفت: این نمایشگاه به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی در دوره متوسطه دوم بر اساس استعداد، توانایی، علاقه و نیاز‌های جامعه و آشناسازی آنان با رشته‌های تحصیلی و مشاغل راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مرتضی جمشیدی افزود: این رویداد در قالب ۱۴ غرفه دستاورد‌های هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و در رشته‌های فتو گرافیک، خیاطی، معماری و حسابداری و کامپیوتررا روایت می‌کند.
این نمایشگاه تا فردا از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ در محل هنرستان امام خامنه‌ای برای بازدید دانش آموزان دایر است.

دیگر خبرها

  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل