Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده: نشست کشوری زن تزاز انقلاب اسلامی با محوریت الگوی سوم زن ایرانی،  به همت بسیج اساتید و طلاب و نخبگان خواهر حوزه علمیه سه‌شنبه 19اسفند در جامعه‌الزهرا(س) قم برگزار شد.

در این نشست به خاطر شیوع ویروس کرونا، مهمانان اندکی حضور داشتند و برنامه به صورت مجازی از طریق حسینیه مجازی جامعه‌الزهرا(س) قابل پیگیری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان در فرهنگ ایرانی و اسلامی همیشه خوش درخشیدند

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سعیدی نامه آیت‌الله العظمی نوری همدانی خطاب به نشست کشوری زن تراز انقلاب اسلامی را قرائت کردند. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: در هیچ مکتب و گرایشی مثل اسلام اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شان و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است. مگر نه پیش از اسلام با زنان در همه جهان به بدترین نوع برخورد می‌شد و کمترین حقوق اجتماعی برای آنان وجود نداشت. در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(ص)، مقام و شان بالای بانوان را با صراحت اعلام و قوانینی را بر اساس فطرت انسانی درباره برخورد با زنان ثبت کردند.و مگر نه اینکه با استقبال از حقوق زنان در عرصه‌های جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی، سالهای نخستین اسلام به عصر طلایی تبدیل شد. مگر نه اینکه انقلاب اسلامی با الهام از پیام دین تحولی عمیق در عرصه احقاق حقوق زنان پدید آورد و به جای استفاده ابزاری به تبیین جایگاه رفیع آنان در زمینه‌های مختلف پرداخت.

میل به استفاده در چادر در کشورهای دیگر بیشتر شده است

ایشان در ادامه در نامه خود فرمودند: زنان در فرهنگ ایرانی و اسلامی هیمشه خوش درخشیدند. به عنوان مثال در آغاز نهضبت تنباکو، زنان دوشادوش مردان در عرصه اجتماع حرکت کردند. در تاریخ آمده است خانم های چادری، جلوی کاخ ناصرالدین شاه آمده و از فتوای میرزای شیرازی حمایت کردند. یا در حادثه‌ای دیگر وقتی وکلای مجلس تصمیم گرفتند، تسلیم اولتیماوم روس بشوند، سیصد زن چادری با اسلحه‌هایی در زیر چادر خود وارد پارلمان شدند و به وکلا گفتند اگر تسلیم بشوید ما تمام شما رو نابود می‌کنیم. بالاخره قیام این زنان چادری مسلح وکلا را وادار به عقب‌نشینی کرد. همچنین می دانیم که زنان ایرانی با حجاب و چادر خود انقلاب را پیش بردند و در تظاهرات‌ها همین زنان در حرکت بودند و در هشت سال جنگ تحمیلی هم جنگ را پشتیبانی کردند و حتی اسیر شدند.

آیت‌الله نوری همدانی در نامه خود خطاب به نشست کشوری زن تراز انقلاب اسلامی اینچنین ادامه دادند: از یک نگاه، انقلاب اسلامی با چادر به دنیا صادر شد. روی همین اصل است که میل به استفاده از چادر در کشورهای اسلامی و غیراسلامی افزایش یافته است. کمات امام درباره نهضت زنان که از خواهران با حجاب در کنار مردان نام می‎بردند نیز موید این نکته است.

تبیین سه الگو برای زنان در طول تاریخ

بعد از قرائت نامه آیت‌الله العظمی نوری همدانی خطاب به نشست مذکور و توسط آیت‌الله سعیدی؛ در ادامه لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی بانوان جهان اسلام صحبت کرد و گفت: برای شناخت زن ترازانقلاب اسلامی اول باید انقلاب اسلتمی را بشناسیم. انقلاب بر اساس مکتب وحی صورت گرفت. بنابراین زن تراز انقلاب اسلامی، زن مورد نظر قرآن و عطرت است. یعنی زنی که با الگوی فاطمی، زینبی، معصومی و توجه به حضرت خدیجه(س) زندگی می‌کند.

وی افزود: ما در طول تاریخ شاهد سه الگو برای زنان بوده‌ایم. یک الگو زنی که عقب مانده است، کنار گذاشته شده است و شهروند درجه دوم است.

زن دوم زنی که به دنبال نهضت های فمینیستی برای حقوق زنان قیام کرد. اینها حقوق اولیه اولیه خود را می‌خواستند که مکتب اسلام به ما داده است. اما بعضی که از این محروم بودند به این نهضت ها اقدام کردند. به قول بعضی از سردرمداران مثل سوزان فلودی با دست زنان بر سر آنان زده شد و احساسات مادری و زنانگی و هویت او، از او گرفته شد.

زن الگوی سوم و زنی که باید براساس این الگو طراحی بشود، زنی است که باید در تحقق بیانیه گام دوم نقش داشته باشد. یعنی زنی که پیرو هیچکدام از الگوهای فوق نیست. زن امروز باید برای انقلاب الهام‌بخش باشد. اگر گام اول را چهل ساله را پشت سرگذاشت، گام دوم را با توجه به تکنولوژی باید چهل روزه طی کند. زنی که باید زمینه ساز تمدن جهانی وتمدن وحی با ظهور حضرت حجت(عج) باشد.

زن امروز وارث همه زنان مجاهد از صدراسلام است

افتخاریدر بخش دیگری از سخنان خود گفت: « زن تراز باید بانویی باشد که شبیه دوی امدادی عمل کند. اگر آنچه بانوان در پیروزی انقلاب انجام دادند، زندان رفتند، عزیز از دست دادند و... را ببینیم، باید توجه کنیم که آنها کی بودند و چه زنی بودند و ما باید از آنها یاد بگیریم. گاهی می‌گوییم ازدواج و فرزندآوری، می گویند زمان قدیم اینگونه بود. ما اینطور نیست، اینها الگوی همیشگی هستند. اگر آنها نمی‌شویمحداقل  سعی کنیم شبیه به آنها بشویم.

افتخاری افزود: زن امروز وارث همه زنان مجاهد از صدراسلام است. امروز زن تراز انقلاب این جایگاه را دارد که با حفظ دستاورهایی از اول خلقت بشر باید امروز الگوی تمام نمای چهار زن بهشتی باشد. شاخص‌های این زنان را باید در خود پیاده و به روزرسانی کند. نه اینکه اصل را عوض کند اما با توجه به تکنولوژی و فضای مجازی امروز در زمینه های مختلف جهاد و مجاهدت را تا آخریت لحظه زندگی این زنان باید جاری باشد.»

در ادامه این نشست حیدری مجد از اساتید پیشکسوت حوزه و دانشگاه و مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعه‌الزهرا(س) گزارشی از عملکرد بسیج اساتید نخبگان جامعه الزهرا ارائه کرد و کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره موضوعات روز مربوط به حوزه زنان صحبت کردند.

 درباره سقط جنین باید مراقب آمارهای ارائه شده باشیم

در ادامه فریبا علاسوند؛ عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بانوان صحبت کردند. این کارشناس حوزه زن و خانواده در ابتدای صحبتهای خود و با اشاره به سخنان خانم خزعلی درباره سقط جنین گفتند: در آماردهی درباره موضوع سقط جنین باید آمارهای نادرست را از درست تفکیک کنیم. وقتی می گوییم یک میلیون سقط داریم این آمار وحشتناک است و باید بپرسیم پس وقتی کارشناسان دیگر می‌گویند 12هزار سقط شامل سقط درمانی وجود دارد پس ماجرای آن چیست؟ از یک طرف نباید در دام کسانی که به دنبال قانونی کردن هرنوع سقطی هستند بیفتیم و از طرف درباره آمارهایی با اعداد بالا هم باید بیشتر محتاط باشیم.

زن تراز دچار یک بحران مفهومی است

علاسوند در ادامه با اشاره به موضوع زن تراز اسلامی گفت: « این موضوع الان دچار یک بحران مفهومی است. شاید کسی بگوید بحران ندارد چون الگوست و مقصد دارد. زدن حرفهای الگویی و ترازگونه کار آسانی است. اینکه بگوییم همچنین زنی با همچین مقصدی میخواهیم راحتترین کار است. اما زن امروز در اندیشه بدنه متدینین دچار بحران است.

وی افزود:مسئله  زنان برای حضرت امام(ره) همیشه یک مسئله استراتژیک بود. یک زمانی ایشان گفتند  زنان در انتخابات شاه شرکت نکنند چون شاه میخواهد از زنان سواستفاده کنند. همان زمان برخی دور وبری‌های ایشان که برخی الان هم در قید حیات نیستند این نظر ایشان درباره این موضع خاص را تئوریزه کردند، کتاب نوشتند و با استناد به آیه «الرجال و قوامون علی ‌النسا»  شرکت زنان برای رای دان را هم دچار اشکال عنوان کردند چه برسد به کاندیدا شدن! درحالی که این حرف و دکترین امام(ره) این نبود و امام در صدد بودند عقبه انقلاب سفید را از شاه بگیرند.

علاسوند درباره تفکر امام(ره)  نسبت به حضور سیاسی زنان افزودند: ایشان همان امامی هستند که در زمان انقلاب گفتند زنان باید به صحنه بیایند و زنان اگر نقششاندر انقلاب بیشتراز مردان نباشد کمتر نیست. یا در زمان تدوین قانون اساسی دوتا بانو در مجلس مووسان گذاشتند. اما حتی با این احوالات هم باز عده‌ای گفتند حالا که انقلاب به ثبات رسیده،  زنان به خانه برگردند. اما امام تشر زدند و گفتند این حرفها چیست!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: همین خط، خیلی طوفانی‌تر از طرف رهبر معظم انقلاب دنبال شد. ایشان بر اساس نظریه‌ها درباره زنان صحبت می‌کنند. گاهی سوپاپ اطمینانی وجود دارد. به عنوان مثال دولتی که اصولا خانواده گرا نیست روی کار می‌آید؛ رهبری هم صحبت می‌کنند  می‌فرمایند زنان اشتغال دارند ولی خانواده هم مهم است. یک بار دیگر دولتی روی کار است که به مسائل خانواده توجه دارد و ایشان در صحبتهای خود بر حضور اجتماعی زنان صحه می‌گذارند. اما آنجایی که اندیشه، ساخت و پرداخت می‌شود مشخص است.

همه معایب جامعه مربوط به دختران مجرد یا زنان بدون بچه نیست

علاسوند ادامه داد: شاه بیت این الگو تاثیر بیشتر زن در خانواده نسبت به مرد است.اما نه اینکه اگر زنی ازدواج نکرد همه معایب را به او اخصاص بدهیم. ازدواج و فرزندآوری واجب نیست بلکه مستحب موکد است. یعنی وقتی پنج شش میلیون دختر از سن ازدواج گذشته داریم جوری به آنها خسارت وارد می کنیم که انگار دیگر هیچ راهی برای تقرب الهی ندارند. حتما ضلع دیگر این ترازبودن،  بینش اجتماعی و سیاسی است که ما برای آن کار نمی‌کنیم. یک وقتی این انسان شاغل است، خدمات منحصر به فرد انجام می دهد، یک وقتی خدمات سیاسی و اجتماعی خوبی ارائه می دهد، خب اینها موثر است.

علاسوند درباره موضواعات اشتغال و تحصیل زنان گفت:  من جایی ندیدم رهبران انقلابی متعرض شغل زنان بشوند. اما ما در بدنه مذهبی می‌بینیم، سلیقه های خودشان را به خرد جامعه مذهبی می‌دهند. مشروعیت حضور اجتماعی و اشتغال و تحصیل زنان را که همه دستاورد انقلاب است زیر سوال می‌برند. بحران جمعیتی تقصیر زنان شاغل است. اگر بحران طلاق پیش می آید می‌گویند برای تحصیلات زن استدر همین طرح تعالی جمعیت مجلس اصلا نقش مردان مشخص نیست. می‌گویند دختران ازدواج کنند .خب اگر پسر پا پیش بگذارد دختر ازدواج میکند. بیایید برای پنج شش میلیون پسر در زن ازدواج که پا پیش نمی‌گذارند فکری بکنیم.

وی گفت: این اندیش هیچوقت طرفدار پیدا نمی‌کند که که دختر تا پنجم دبستان درس بخواند وبعد ازدواج کند. بلکه اگر ما اینچنین کارهایی اصرار کردیم، دختر ار درس خواندن دست نمی‌کشد بلکه  از اندیشه ما خارج می شود.

ما مهارت اینکه تو زن چگونه دستش در جیب خودش باشد اسامات با شوهرش طوری رفتار کند که به مشکل نخورد را یاد نداده‌ایم، و وقتی طلاق بالا رفت گفتیم تفصیر شاغل بودن زن است! کجا جامعه‌ای که نصف جمعیت آن غیرفعال است مطلوب است؟ اینها بحران های مفهومی است که با آن روبه رو هستیم.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زن انقلاب اسلامی انقلاب نشست زن تراز جامعه الزهرا زن تراز انقلاب اسلامی جامعه الزهرا حقوق زنان آیت الله زن امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید امور بانوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این دانشگاه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در این مراسم با تأکید بر نقش «زنان» در «خانواده» اظهار کرد: زن در اجتماع و خانواده نقش محوری دارد؛ بنابراین زنان با حضور خود در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی می‌توانند به حقوق خود واقف شوند و اگر آنان را از این حضور محروم کنیم، برخلاف تعالیم اسلامی عمل کرده‌ایم.

وی با تأکید بر پژوهش‌های جدی در حوزه زنان بر اساس تعالیم دین اسلام و فرهنگ ایرانی بیان کرد:‌ بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند. مولدبودن به معنای ساختن یک خط و یک حرکت فکری پایدارِ سالم نسل طیب بوده و در هر نهاد سازنده‌ای، عنصر زن مولد است.

مسئولان امور بانوان در هویت‌سازی دختران دانشجو وظیفه‌ای سنگین دارند

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده نیز با تأکید بر جایگاه نمایندگان حوزه زنان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان و رابطان امور بانوان به‌عنوان ارتباط‌دهندگان دو نسل جوان و میان‌سال جامعه زنان در فرآیند هویت‌یابی و هویت‌سازی دختران دانشجو وظیفه‌ای سنگین به عهده‌دارند.

عاصمه قاسمی با تأکید بر هویت‌یابی و هویت‌سازی زن مسلمان ایرانی عنوان کرد: رابطان و مسئولان امور بانوان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی، هم وظیفه سازمانی را به عهده دارند و هم در خانواده و جامعه، انسان متعهدی هستند که باید بر پایه تعلیم و تربیت اجتماعی بین این دو مسئولیت خطیر، پیوند مناسب برقرار کنند.

طرح‌های حمایتی مقطعی جوابگوی نیاز بانوان شاغل نیست

معاون امور مدارس سمای استان اصفهان نیز با ارائه آمار بانوان شاغل در سطح مدارس سما بر نقش بی‌بدیل مدارس سما در امر تعلیم و تربیت تأکید کرد و توضیح داد: با توجه به توانمندی بانوان در حوزه‌های مدیریتی و اجرایی، طرح‌های حمایتی مقطعی جوابگوی نیاز بانوان شاغل در سمت‌های اجرایی نیست و این گروه از بانوان به دلیل صرف زمان کمتر، در کنار خانواده و به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، نیازمند بسته‌های حمایتی خانواده با توجه به مراحل مختلف زندگی هستند.

نفیسه حسین پور اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از توانمندی کافی در راستای ارائه خدمات نگهداری کودکان در سنین مختلف و برگزاری انواع کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و توانمندسازی برای اعضای خانواده بانوان شاغل برخوردار بوده و این دانشگاه نیازمند طرح‌های کلان حمایتی با استفاده از امکانات و خدمات موجود در معاونت‌های موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای است.

اکرم‌السادات میرممتاز، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، استاد مشاور کانون کارآفرینی و صنایع خلاق و عضو شورای کمیته تعامل دانشگاه و خانواده و دبیر کارگروه آموزشی پژوهشی شورای مشورتی اساتید نهاد مقام معظم رهبری نیز به ارائه گزارش راه‌اندازی کانون کارآفرینی و صنایع خلاق و میزان مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه در این کانون پرداخت.

فعالیت‌های علمی بانوان باید باعث افزایش کیفیت زندگی شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز بیان کرد: فعالیت‌های علمی و اجرایی بانوان به‌عنوان نیرو‌های انسانی تحول‌گرا باید باعث افزایش کیفیت زندگی خود، خانواده، دانشجویان و جامعه اطرافشان شود.

نرگس عطریان با بیان اینکه افزایش نبوغ اخلاقی و رشد هوش فرهنگی، لازمه حفظ تعادل در بین ساعات کاری و مناسبات دنیای زنانه است، تبیین کرد: اخلاق حرفه‌ای در کنار اخلاق اجتماعی، مدیریت مصرف رسانه، مدیریت ارتباطات صحیح، مدیریت فکر و توجه به اهمیت خانواده‌مداری و تربیت اصولی فرزندان ازجمله شایستگی‌های زنان دنیای امروزی است.

به گزارش آنا، در این مراسم، منصوره پورمیری عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) که سابقه عضویت در گروه مشاوران جوان استاندار اصفهان و فعالیت در حوزه ارزیابی شایستگی و توانمندسازی مدیران زن استان را در کارنامه خود دارد به‌عنوان مسئول امور بانوان و خانواده استان اصفهان معرفی و از تلاش بدری شاه طالبی در دوران مسئولیت در این پست قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • اجلاسیه معماری و شهرسازی در شاهرود برگزار می‌شود
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • حامیان دروغین زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگدمال می کنند
  • حامیان آزادی زنان ایران دختران دانشجورا در خیابان لگد مال می کنند
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است