Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@16:16:45 GMT

نیاز جدی به آمایش سرزمین در مقیاس ملی و منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۲۵۶۷

نیاز جدی به آمایش سرزمین در مقیاس ملی و منطقه‌ای

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس رسمی دادگستری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گفت: ما در ایران نیاز به آمایش سرزمین یا برنامه‌ریزی فضایی در مقیاس ملّی و منطقه‌ای داریم.

حمید آهنی در برنامه‌ای با عنوان «وضعیت منابع طبیعی در ایران» از سلسله جلسات «اکولایو» که توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و به صورت مجازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه کشور در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ذکر شده که طرح‌های آمایشی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان برنامه و مدیریت استان‌ها تهیه شود، البته که این برنامه‌ها و این نگرش همه جانبه باید زودتر اتفاق می‌افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه منابع طبیعی به دو نوع تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می‌شوند، توضیح داد: به  منابعی مثل نفت و معادن منابع طبیعی تجدیدناپذیرمی‌گویند که البته آن‌ها نیز در سالیان دور قابلیت احیا شدن دارند و به جنگل‌ها و مراتع که در دوره‌های کوتاه مدت ۱۰۰-۲۰۰ ساله تجدیدپذیر هستند، منابع طبیعی تجدیدپذیر می‌گوییم.

آهنی در خصوص منابع طبیعی کشور بیان کرد: ایران در نوار بیابانی واقع شده، اما به دلیل عرض جغرافیایی وسیع، از تنوع خوبی در منابع طبیعی بهره‌مند است، اما سرانه جنگل در کشور ما کم است.

کارشناس رسمی دادگستری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست ضمن اشاره به اینکه در ایران، سرانه هر فرد از جنگل‌ها حدود دو دهم هکتار است، گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور گفته  شد که سطح جنگل‌های کشور باید از ۱۷ صدم به ۲۵ صدم به ازای هر نفر برسد، اما اعتبار آن تامین نشد؛ در حقیقت قانون‌هایی که وضع می‌شود با تخصیص اعتبارات همخوانی ندارد.

وی درخصوص مساحت جنگل‌ها افزود: بر اساس منابع در دسترس، سطح جنگل‌های ایران در ۴۰-۵۰ سال قبل، ۱۸ میلیون هکتار بود و بعدها به ۱۲ میلیون هکتار رسید، اما در سال‌های بعد بیشه‌زارها و درختچه‌زارها نیز جزو منابع جنگلی به حساب آمد؛ بنابراین با درنظر گرفتن شاخص‌های فعلی، در حال حاضر مساحت منابع جنگل‌های ایران حدود ۱۴ میلیون هکتار و در خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است.

آهنی تصریح کرد: تمامی این تغییر شاخص‌ها توسط سازمان جنگل‌ها اعمال نشده است، بلکه بخشی از آن‌ها به دلیل ورود ایران به جمع کشورهایی با منابع جنگلی کم، در سطح جهانی اعمال شده است.

کارشناس رسمی دادگستری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست درمورد اهمیت وجود منابع طبیعی اظهار کرد: تنوع زیستی دو بخش یکنواختی و غنا را شامل می‌شود؛ یکنواختی به معنای پراکنش در یک منطقه خاص و غنا تعداد گونه‌ها است؛ به عنوان مثال در مقالات مختلف ذکر شده که در جنگل‌های انبوه شمال، درخت‌های خشکه‌دار، درختانی که خشک شدند اما برای حفظ سلامتی و یکپارچگی اکوسیستم بسیار حائز اهمیت هستند، در هر هکتار باید حدود ۱۰-۱۲ درخت بمانند؛ زیرا بر روی هر درخت ۴۰۰ هزار گونه حشره، قارچ و موجودات مختلف ذره‌بینی و غیر ذره‌بینی زندگی می‌کنند که وجود این گونه‌ها نیز در بحث‌های محیط زیستی بسیار مفید و مهم است.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در سطح کشوری و استان، یکی از دلایل اصلی بلایای طبیعی همانند سیل‌ها تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، تصریح کرد: دلایل مختلفی از جمله سوء‌استفاده‌ها، تخریب‌ طبیعت توسط انسان‌ها و.. در ایجاد این بلایا موثر بودند؛ به طور مثال درختان اورس که در شرایط سختی به وجود می‌آیند، ممنوع‌القطع هستند و قطع آن‌ها حتی جرمی کیفری محسوب می‌شود، اما من خودم شبی در منطقه‌ای دیدم که افراد در حال قطع کردن این درختان هستند.

آهنی در ادامه به اهمیت مشارکت مردم اشاره و اظهار کرد: مردم می‌توانند در این خصوص با جمع کردن زباله‌ها از روی زمین، تذکر دادن و... قدری کمک کنند. ما هم در زمینه منابع طبیعی و هم محیط زیست یگان حفاظت داریم و مردم می‌توانند با اطلاع به این یگان‌ها در خصوص مواردی از جمله آتش‌سوزی و... که مشاهده می‌کنند، کمک لازم را برسانند و در واقع بازوی دستگاه‌های دولتی باشند.

کارشناس رسمی دادگستری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست ضمن بیان این نکته که ما در ایران نیاز به آمایش سرزمین یا برنامه‌ریزی فضایی در مقیاس ملّی و منطقه‌ای داریم، گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه کشور در قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ذکر شده که طرح‌های آمایشی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان برنامه و مدیریت استان‌ها تهیه شود، البته که این برنامه‌ها و این نگرش همه جانبه باید زودتر اتفاق می‌افتاد.

وی همچنین توجه به کاشت گونه‌های بومی را مهم تلقی کرده و بیان کرد: در چندین سالی که عضو کمیته فضای سبز استانداری بودم و در جلسات شهرداری حضور داشتم، توانستم مقداری اثرگذار باشم. بخشی از افراد در کمیته دولت ممکن است در این زمینه بی‌انگیزه و بی‌تفاوت باشند؛ به طور مثال در طرح کمربند سبز مشهد که طرحی بسیار مهم است، شرکتی در آن زمان درخت نمدار را برای استان پیشنهاد داده بود، درصورتی که این درخت برای جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور مناسب است. من پیشنهاد دادم که به جای این درخت که مناسب استان ما نیست، درخت سماق که گونه‌های بومی ما هست بکاریم.

آهنی در پاسخ به این پرسش که چرا کاشت گونه‌های غیربومی از جمله کاج در استان همچنان ادامه دارد، توضیح داد: در این بیش از ۱۰۰سالی که از عمر منابع طبیعی که از زمان قاجار شکل گرفت، می‌گذرد افراد در این حوزه زحمات زیادی کشیدند و به جمع‌آوری و تولید بذرهای گونه‌های بومی پرداختند، اما این مسئله دلایل مختلفی دارد؛ اکثر گونه‌های طبیعی مناطق خشک و نیمه خشک کند رشد هستند و به همین دلیل استفاده از گونه‌های فضای سبزی که سریع‌الرشد هستند، صورت می‌گیرد.

وی افزود: درخصوص درخت کاج یک دلیل هزینه پایین‌تر بذر و تولید راحت‌تر است و دوم اینکه کاشت آن در حد فضای سبزی با گونه‌های بومی رقابت نمی‌کند.  

کارشناس رسمی دادگستری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص کمربند جنوبی شهر و اقدامات شهرداری توضیح داد: در زمانی که رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری استان بودم، طی مکاتبه‌ای با آقای بخشی محبی، معاون سابق دادستان مرکز خراسان رضوی گونه‌های بومی و اهمیت آن‌ها را به ایشان اعلام کردیم و البته مطالبه‌گری سمن‌ها، کارشناسان و علاقه‌مندان محیط زیست بر روی اقدامات شهرداری در این خصوص تاثیرگذار بوده است. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد (فاوا) بخشی دارد، تحت عنوان مطالعات پژوهشی که فراخوان‌های پژوهشی در خصوص کاشت گونه‌های بومی و کمک از کارشناسان ایجاد می‌کنند.

آهنی افزود: در بحث اجرا نیز بعضی اقدامات به دلیل اجتناب ناپذیر بودن، انجام شده است و به طور کل اقدامات شهرداری هم جای انتقاد دارد و هم در بعضی موارد چاره‌ای نبوده است، اما در مجموع شهرداری در سال‌های اخیر نسبت به مسائل محیط زیستی عملکرد بهتری را دارد و توجه بیشتری نسبت به این مسائل صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست منابع طبيعي آمایش سرزمین سازمان برنامه گونه های بومی میلیون هکتار خراسان رضوی توسعه کشور برنامه ها منطقه ای گونه ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۲۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی