Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه الجزیره طی تحقیقی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای، از تحرکات نظامی جدید امارات در جزیره «میون» یمن و پایگاه نظامی «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرزهای لیبی خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از اقدام امارات در احداث یک پایگاه نظامی هوایی در جزیره یمنی «میون» واقع در تنگه استراتژیک «باب المندب» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه خبری شبکه الجزیره با انتشار یک گزارش تحقیقی در این خصوص  نوشت که ساخت‌وسازهای جدید امارات در جزیره میون همزمان با برچیدن پایگاه نظامی «عصب» در اریتره است و امارات کلیه تأسیسات و تجهیزات این پایگاه نظامی را در بازه زمانی ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ تا دوم مارس ۲۰۲۱، از آن خارج کرده است و به دو نقطه انتقال داده است یکی جزیره میون و دیگری پایگاه «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرزهای لیبی.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیقات پیشرفته با همکاری تیم متخصص در تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای پس از بررسی‌های لازم متوجه شدند که امارات کلیه تاسیسات نظامی خود را از پایگاه عصب خارج کرده است و سامانه پدافندی پاتریون و هواپیماهای نظامی خود را از آن خارج کرده است و همزمان با آن، ساخت‌وسازهایی نظامی جدید را در جزیره میون واقع در باب‌المندب آغاز کرده است.

بنا بر این تحقیق، امارات یک باند فرودگاه به طول ۱۸۰۰ متر در این جزیره احداث کرده و کلیه پهپادهای خود را از بندر عصب اریتره به این جزیزه منتقل کرده است.

«رایان پاول» تحلیلگر امور خاورمیانه در شرکت اطلاعاتی استراتفورد در خصوص برچیدن پایگاه نظامی عصب در اریتره گفت که این امر بیانگر تمایل امارات به کاهش احتمال درگیری نظامی است و بعید است که تجهیزات نظامی انتقال داده شده به پایگاه سیدی برانی مصر در داخل لیبی مورد استفاده قرار گیرد.

امارات از سپتامبر ۲۰۱۵، اقدام به احداث یک پایگاه نظامی و فرودگاه نظامی در شهر عصب اریتره کرده و از این پایگاه برای انتقال نیروهای سودان و سلاح‌های سنگین به یمن در طول جنگ نیروهای ائتلاف سعودی علیه این کشور استفاده می‌کرد.

گزارش الجزیره تنها چند روز پس از انتشار خبر تحرکات جدید رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده در جزیره میون در رسانه‌های یمنی صورت می‌گیرد.

رسانه‌های یمنی اعلام کرده بودند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که امارات در جزیره میون، ساختمان‌های نظامی و باند فرود برای جنگنده احداث کرده است. این تصاویر همچنین، وسعت پایگاه نظامی اماراتی-اسرائیلی را در این جزیره نشان می‌دهد که مشرف بر تنگه باب المندب است.

 از همان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، اشغال تنگه باب‌المندب یکی از اهداف اصلی متجاوزان بود و گزارش‌های متعددی در خصوص حضور افسران ارشد آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در فرماندهی اتاق عملیات ائتلاف سعودی در باب المندب منتشر می‌شد.

امارات نیز در طول جنگ یمن نشان داد که عملا به دنبال سیطره کامل بر دو جزیره میون و «سُقُطری» شد. سقطری واقع در دهانه خلیج عدن طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی»  به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شد. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مَکران (دریای میان بنادر ایران و کشور عمان) و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست.

امارات برای تصرف جزیره میون نیز از سال ۲۰۰۸ تحت پوشش طرح های عمرانی و ساخت پلی که این جزیره را به جیبوتی متصل می‌کند، تمام تلاش خود را وقف اشغال این جزیره راهبردی در باب المندب کرد. 

انتقال برخی تجهیزات پایگاه اریتره به پایگاه نظامی مصری «سیدی برانی»

طبق تصاویر ماهواره‌ای، کشتی اماراتی «جبل علی ۷» که برای آخرین بار در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰  در بندر نظامی «الفجیره» امارات رؤیت شده بود، در ۲۳ ژانویه گذشته، تجهیزات و تاسیسات برچیده شده از پایگاه نظامی عصب را از این منطقه خارج کرده‌ است. این کشتی پس از خروج از عصب در چند مسیر رویت شده و بررسی داده‌ها نشان داد که این کشتی در چند مکان از جمله باب المندب، کانال سوئز و در نهایت بندر اسکندریه، توقف داشته است.

بنا بر این گزارش، این کشتی بیش از ۱۳۰۰ خودروی نظامی از نوع «نمر» و توپخانه‌های خودران «جی ۶» را از پایگاه عصب به پایگاه مصری سیدی برانی انتقال داده است و بررسی های لازم نشان داد که شمار خودروهای نظامی نمر در پایگاه اریتره از ۲۳۴۹ عدد در ۲۳ ژانویه به ۱۰۰۸ عدد در چهارم فوریه گذشته رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی باب المندب امارات تصاویر ماهواره ای تنگه باب المندب جزیره میون پایگاه نظامی خارج کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۲۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر شهید «فرزین بلیان» در بانه تشییع شد

به گزارش خبرنگار مهر، پیکر پاک و مطهر سرباز وظیفه «فرزین بلیان» که شب گذشته در حین درگیری با گروهک معاند در مرز بانه به شهادت رسید، عصر پنج شنبه با حضور فرمانده مرزبانی استان کردستان، همرزمان و خانواده آن شهید والامقام، اقشار مختلف مردم شهرستان بانه، نیروهای نظامی و انتظامی و مسئولان تشییع شد.

امام جمعه موقت بانه در این مراسم اظهار کرد: نظام انقلاب اسلامی نظامی دینی است که بر مبنای قرآن و دین مبین اسلام بنا نهاده شده است.

ماموستا جمال کریمی خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای مرزبانی این مرز و بوم هیچگاه اجازه تصرف یک وجب از خاک این دیار را به دشمنان نمی‌دهند و برای حفظ انقلاب اسلامی ایران خون می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهدا همیشه زنده‌اند، اعلام کرد: نظام جهموری اسلامی نظام عظمت و اقتدار است و این اولین و آخرین شهید ما نخواهد بود چرا که نظام ما نظام مقتدر شهادت است.

امام جمعه موقت بانه خاطر نشان کرد: امنیت ما مدیون خون پاک شهدا است و نظامی است که از خاک ایران، اسرائیل غاصب را در هم کوبید.

ماموستا کریمی عنوان کرد: ملت ایران دارای نیروهای نظامی مسلمان و با ایمان هستند و در راه اعتلای نظام، جمهوری اسلامی ایران و کلمه مبارک الله هیچ وقت کوتاهی نمی‌کنند.

آئین تشییع پیکر این شهید در مقابل حسینه این شهر آغاز و تا میدان انقلاب با حضور آحاد مردم و نیروهای نظامی و انتظامی ادامه داشت.

پیکر مطهر این شهید والا مقام به زادگاهش در شهرستان کرمانشاه بدرقه شد.

کد خبر 6095332

دیگر خبرها

  • پیکر شهید «فرزین بلیان» در بانه تشییع شد
  • آماده باش تایوان برای رزمایش احتمالی چین
  • گزارشی حقوقی از تبدیل مدارس غزه به پایگاه‌های نظامی توسط اشغالگران
  • تخریب ۸۰ درصد مدارس غزه و تبدیل آن به بازداشتگاه و مرکز شکنجه
  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • ضرب و شتم نظامیان زن اسرائیلی بعد از امتناع از حضور در ارتش
  • زهر چشمی که ایران از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • زهر چشمی که ایران در حمله به «نواتیم» از نتانیاهو گرفت، بی‌سابقه بود