Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:27:03 GMT

طلای کثیف؛ عاملی موثر در تولید انواع انرژی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۳۴۲۷

طلای کثیف؛ عاملی موثر در تولید انواع انرژی‌ها

ایسنا/کردستان معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کردستان زیست توده‌ها را یکی از مباحث مهم در استان دانست و بیان کرد: باید بتوانیم که از انرژی حاصل از آن چیزی که ما به عنوان طلای کثیف از آن نام می‌بریم، در راستای تولید انرژی حرارتی، الکتریکی و یا حتی سوخت از این زیست توده‌ها استفاده کنیم.

جاهده تکیه خواه امروز (۱۹ اسفند) در نشست تخصصی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی استان کردستان که با همت جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: مدیریت سبز راهکاری است در جهت مدیریت زیست محیطی توسعه پایدار، زیرا افزایش بی‌رویه جمعیت سبب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکیه‌خواه ادامه داد: این آلودگی‌های زیست محیطی سبب ایجاد تغییراتی در لایه ازن و ایجاد یک سری معضلات زیست‌محیطی شده است.

وی عنوان کرد: بحثی که در مسئله زیست محیطی بسیار اهمیت دارد، بحث تغییرات اقلیمی است که این تغییرات اقلیمی قطعا در بحث افزایش میانگین دما در سطح کره زمین معضلات زیادی را ایجاد کرده است که سبب یک سری تغییرات در لایه ازن، ایجاد گرد و غبار و ایجاد سیل و یک سری معضلات دیگر شده است.

تکیه‌خواه ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ کنوانسیونی در یونسکو برگزار و طی آن از سوی چند کشور متعدد تعهدنامه‌ای امضا شد که کشور ایران یکی از کشورهای امضا کننده این تعهدنامه‌بود طی این تعهد اعلام شد که چنانچه تا سال ۲۰۳۰ تحریم‌ها رفع شود ۴ درصد و در صورت از بین نرفتن تحریم‌ها ۸ درصد وظیفه دارند که در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی نقش داشته باشند.

وی افزود: بحثی که در اینجا مطرح است بحث مدیریت سبز است که نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی دارد و می توانیم آن را کاهش دهیم.

تکیه‌خواه اظهار کرد: مدیریت سبز مدیریتی است که می توانیم با استفاده از دانش‌ها و مهارت‌های تجربی خود و با استفاده از شاخص‌های اکولوژیکی و مدیریت پسماندها بتوانیم بهبود محیط زیست را افزایش و آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: مباحثی که در زمینه عصر مدیریت سبز مطرح می‌شود به چندین شاخص و گرایش تقسیم می‌شود؛ که از جمله این گرایش‌ها میتوان به بحث مدیریت آب در حوزه پایش، توزیع مصرف آب، بهداشت آب، بحث مدیریت پسماندها، مدیریت پساب‌ها، حمل‌ونقل‌های انرژی و مصرف انرژی، بحث آلودگی‌های هوا، بحث آلودگی صوتی را نام برد و در راستای کاهش این آلودگی‌ها حرکت کرد.

تکیه‌خواه با اشاره به چگونگی استقرار مدیریت سبز گفت: مدیریت سبز در ایران نیازمند یک نوع فرهنگ‌سازی است؛ که می توان در بحث فرهنگ‌سازی برروی تبلیغات بروشور، خبرگزاری‌ها و سایر موارد سرمایه‌گذاری کرد و با استفاده از یک سری روش‌ها و الگوهای اجرایی مدیریت سبز را برپا کرد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث حائز اهمیت بحث دفتر مدیریت سبز است که متاسفانه در ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به این قضیه زیاد توجه نمی‌شود.

تکیه‌خواه با اشاره به مسئله انرژی سبز عنوان کرد: آمارها حاکی از آن است که ایران کشوری است سرشار از سوخت‌های فسیلی که شدت مصرف انرژی بالایی دارد و حتی جزو کشورهایی است که نشر بالایی از گازهای گلخانه‌ای دارد که همین خود باعث افزایش آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد.

وی اظهار کرد: انرژی باد، زیست توده، دریایی، خورشیدی و گرمایی از جمله منابع اصلی انرژی‌های تجدید پذیر در جهان هستند.

تکیه‌خواه انرژی زیست توده‌ها را یکی از مباحث مهم در استان دانست و بیان کرد: ما باید بتوانیم که از انرژی حاصل از آن چیزی که ما به عنوان طلای کثیف از آن نام می‌بریم، در راستای تولید انرژی حرارتی، الکتریکی و یا حتی سوخت از این زیست توده‌ها استفاده کنیم.

وی آبگرمکن‌های خورشیدی را بحث دیگری دانست و گفت: امروزه در خانه باغ‌ها و مناطق دورافتاده از این آبگرمکن‌های خورشیدی به عنوان سوخت استفاده میشود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی کردستان در خصوص ساختمان سبز اذعان کرد: ساختمان سبز یک سری تعریف دارد که طبق ارزش‌گذاری تعریف شده هر ساختمانی این پنج معیار را در خود داشته باشد جزو ساختمان‌های سبز محسوب میشود که از این پنج معیار تعیین شده میتوان بحث مصرف آب، مصرف انرژی و همچنین منابع و مواد، کیفیت هوای داخل ساختمان را آن نام برد.

وی ادامه داد: اگر ساختمانی بتواند طبق استانداردهای در نظر گرفته شده معیار و گواهی لید را کسب کند میتواند ۵۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای که در اثر مصرف گاز ایجاد میشود را کاهش دهد که این واقعا میتواند موثر باشد و به آن تعهدی که در کنوانسیون امضا شد؛ عمل کند.

تکیه‌خواه تاکید کرد: متاسفانه ما در کشور ایران ساختمان‌هایی با انرژی صفر نداریم و فقط یک مورد آن هم در کرج در حال ساخت است که توانسته همه انرژی خود را تامین کند بدون اینکه از شبکه انرژی، برق و گاز استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: یک راهکار دیگر که بسیار مهم است بحث بام سبز یا باغ بام است، که سیستم سبک وزن مهندسی است که گیاهانی را برروی بام طراحی می‌کند و این سیستم شامل دو دسته است که  یکی از آنها باغ بام متمرکز است که نیازمند استاندارد سازی است و دیگری باغ بام گسترده است که نیاز به هزینه زیادی ندارد و ما میتوانیم راحت آن را در داخل باغ بام ها ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آلودگی های زیست محیطی زیست توده ها مدیریت سبز آلودگی ها باغ بام یک سری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

نشست خبری علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، شنبه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد. - اخبار بازار -

علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه برای اولین بار گواهی انحصاری ساخت داخل ریل توسط این مجتمع عظیم صنعتی از وزارت صمت اخذ شده است،گفت : با افتخار اعلام می کنم کلیه پروژه های ریلی کشور با انواع ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در حال توسعه و پیشرفت است.

وی افزود : ریل سخت نیز به عنوان یک محصول جدید از سبد محصولات ریلی این شرکت تولید و به متروی شهر مشهد تحویل داده شد و سایر متروهای کلان شهرها نیز برای این محصول جدید ضد سایش در حال مذاکره با شرکت هستند.

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : کلیه کوریدورهای ریلی کشور با ریل ذوب آهن در حال تجهیز است و این رویکرد توسعه تجارت ایران با سایر کشورها را نوید می دهد.

علی نصیری اظهار داشت : معادن کشور نیز در راستای انتقال مواد اولیه به واحدهای فولادی از جمله سایر متقاضیان ریل ذوب آهن اصفهان به شمار می روند. به عنوان مثال در این خصوص قرارداد گل گهر در مرحله تولید قرار دارد.

وی ادامه داد : در کنار صادرات سبد متنوع محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان، برای صادرات محصول استراتژیک ریل نیز بازاریابی در کشورهای همسایه و اروپای شرقی آغاز نمودیم.

در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم

وی خاطرنشان کرد : با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای خرید ریل از ذوب آهن پیش بینی تولید حدود 70 هزار تنی انواع ریل در سال جاری را در شرکت داریم. در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم.

با تمام توان پشتیبان طرح نهضت ملی مسکن هستیم

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : در کنار ریل، انواع تیرآهن های بال پهن در سایزهای متنوع نیز در ذوب آهن اصفهان تولید می شود و ما پشتیبانی کامل برای تامین فولاد طرح نهضت ملی مسکن را اعلام نمودیم.

کمیت و کیفیت زغال داخلی عامل واردات زغالسنگ

وی در ادامه به تامین زغالسنگ مورد نیاز برای تولید انواع محصولات فولادی در ذوب آهن پرداخت و گفت : معادن زغالسنگ داخل به لحاظ کمیت و کیفیت پاسخگوی نیاز ذوب آهن نیستند همچنین مجموعه میدکو نیز دیگر فولادی کوره بلندی کشور است که به زغالسنگ نیاز دارد. ذوب آهن اصفهان به دنبال واردات زغالسنگ نیست اما کمیت و کیفیت زغالسنگ داخلی سبب می شود لاجرم بخشی از نیاز خودمان را برای فراهم نمودن ترکیب تولیدی از مسیر واردات تامین کنیم. با انجمن زغاسنگ کشور در این خصوص مذاکرات خوبی را در حال انجام هستیم.

دیگر خبرها

  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • افتتاح مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند