Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهبرد توسعه زنجیره ارزش محصولات را یک راهبرد و راهکار اساسی جهت کیفی سازی و توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی می داند و طرح پیشنهادی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هیئت دولت بر این اساس بود.

بهزاد محمدی در گفتگو با نیپنا، درباره مصوبه دیروز هیئت دولت که مصوبه مهمی در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی و آمایش سرزمین در حوزه این صنعت را صادر کرد گفت: خوشبختانه مصوبه بسیار خوب و موثری صادر شده است که شامل دو بخش کلی است بخش اول آیین نامه احداث واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی برای انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور با رویکرد آمایش سرزمینی و ایجاد اشتغال پایدار است که مسیر توسعه زنجیره ارزشمند پروپیلن را در کشور تسهیل خواهد کرد و بخش دوم «اصلاح آیین نامه تخفیف پلکانی خوراک» است که با اصلاحات انجام شده کاربردی تر و موثرتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص این که این مصوبه چه کمکی به توسعه صنعت پتروشیمی خواهد کرد بیان کرد: همانطور که پیشتر هم در جاهای مختلف اعلام کرده بودیم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطالعه و بررسی گسترده ای در خصوص ساختار کیفی صنعت پتروشیمی انجام داده است و راهبرد توسعه زنجیره ارزش محصولات را یک راهبرد و راهکار اساسی جهت کیفی سازی و توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی می داند در این راه لازم است برخی از مواد قانونی و مقرراتی ایجاد و یا اصلاح شوند که دو آیین نامه ای که به آن اشاره شد در همین راستا تدوین و به هیئت دولت ارسال شد.

محمدی با اشاره به این که زنجیره پروپیلن مهمترین زنجیره ارزش محصولات در صنعت پتروشیمی است ولی تا کنون در توسعه آن موفق عمل نشده است و یا ناکافی بوده است گفت: بخش عمده ای از واردات محصولات پتروشیمی، تقریبا حدود 600 میلیون دلار در زنجیره پروپیلن صورت میگیرد که معادل 40 درصد از کل ارزش واردات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در بررسی علل عدم توسعه کافی زنجیره پروپیلن به مواردی برخوردیم از جمله مشکلات و موانع تولید پروپیلن در کشور، چون می دانیم اگر پروپیلن کافی تولید کنیم زنجیره پایین دست آن دارای جذابیت بوده و توسعه خواهد یافت، در حال حاضر حدود یک میلیون تن پروپیلن در کشور تولید می شود و جهت جبران کمبود آن طرح هایی تعریف کرده ایم که در پایان برنامه هفتم توسعه، سال 1405 ان شالله تولید پروپیلن ما به حدود 4 میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که جهت اجرایی شدن این طرح ها لازم بود مسیر توسعه تسهیل و هموار شود گفت: با آیین نامه های فوق عملا این بستر فراهم شده است و طرح های تولید پروپیلن که در پارک پروپیلن عسلویه طراحی شده و خوشبختانه موافقت نامه اولیه طرح های آن هم از سوی وزارت نفت صادر شده است به سمت اجرایی شدن خواهند رفت.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به لزوم توجه به توسعه متوازن و آمایش سرزمینی در حوزه صنعت پتروشیمی، با صدور این مصوبه از سوی هیئت دولت، طرح های پایین دست پروپیلن در مناطق داخلی کشور قابل توسعه خواهند بود و به بازار هدف که همان بنگاه های کوچک و متوسط هستند نزدیک خواهند شد.

برچسب هابهزاد محمدی تولید پلی پروپیلن طرح های پتروشیمی طرح های پیشران صنعت پتروشیمی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: بهزاد محمدی تولید پلی پروپیلن طرح های پتروشیمی طرح های پیشران صنعت پتروشیمی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو شرکت ملی صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی زنجیره ارزش آیین نامه هیئت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: امروز تأمین خوراک پایدار یکی از مشکلات بزرگ صنایع پتروشیمی است.

او افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت مثمرثمر بوده است،هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی اضافه کرد:حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C2+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از شرکت‌های پتروشیمی درخواست می کنم  به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در ۱۴۰۴
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • زنجیره تولید پتروشیمی‌ها باید تکمیل شود