Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@13:43:15 GMT

همه ما در زنده ماندن هنر مسئول و سهیم هستیم

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۵۴۴۰

همه ما در زنده ماندن هنر مسئول و سهیم هستیم

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، جشنواره «هنر زنده است» در حال برگزاری است و در شاخه موسیقی این جشنواره هنرمندان صاحب نامی حضور دارند که به گرمی و رونق آن افزوده اند.

علیرضا اشرف‌پور نوازنده گیتار و موسیقیدان ایرانی، آهنگساز، مدرس و نوازنده‌ صاحب‌سبک گیتار الکتریک، آکوستیک و فرتلس ایرانی یکی از هنرمندان در این جشنواره است که تاکنون دو آلبوم گل‌کو و شیدایی را منتشر کرده و همکاری‌های متعددی با دیگر موزیسین‌های تاثیرگذار ایرانی از جمله پویا محمودی، امیرحسین تفرشی‌پور و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. داشته است. 

قطعه‌ دستان این هنرمند در بخش نهایی نخستین دوره‌ی جشنواره هنر زنده است پذیرفته شده است و این هنرمند درباره‌ این قطعه توضیح داد: قطعه‌ دستان متعلق به دوره‌ای است که موسیقی غربی درون ذهنم را از موسیقی فولکلور ایرانی جدا نمی‌کردم؛ بنابراین در ساختار این قطعه حضور تعدیل شده‌ دستگاه همایون قابل تشخیص است. عنوان جشنواره‌ هنر زنده است من را ترغیب کرد قطعه‌ای به نام دستان را با مضمون اصلی «وحدت» با شعری از مولانا برای این جشنواره ارسال کنم چون احساس کردم بسیار مناسب است.

اشرف‌پور در باره شعر این قطعه گفت: در این شعر مولانا می‌فرماید «مگر مستی نمی‌دانی که چون زنجیرجنبانی/ ز مجنونان زندانی جهانی را بشورانی.»

  امیدوارم ما به قول مولانا مجانین،  دست به‌دست هم بدهیم و هرکدام سهمی داشته باشیم در زنده نگه داشتن هنر

این آهنگساز و نوزانده‌ گیتار بدون پرده تاکید کرد: قطعه‌ دستان حدود سال‌های ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ روی شعری از حضرت مولانا ساخته شده و متعلق به زمانی است که من خیلی موسیقی غربی درون ذهنم را از موسیقی ایرانی و فولکلور مناطق مختلف ایران جدا نمی‌کردم؛ در ساختار این قطعه به‌جز در بخش اول کروس‌ها که یک همایون تعدیل شده قابل تشخیص است، بقیه‌ قطعه ترکیبی است از موسیقی غربی و ایرانی که درون ذهن من با هم ترکیب شده بودند. اخیرا قطعاتی می‌سازم که این دو کاملا از هم جدا هستند اما آن زمان خیلی علاقه‌ای به جداسازی آن‌ها نداشتم.

شعر همین چند بیت از حضرت مولانا است و از ابیات شعر چیزی حذف نشده است و فقط بیت اول در انتها هم تکرار شده است.

این نوازنده‌ درخصوص تکنیک مورد استفاده در این قطعه تاکید کرد: شاید به لحاظ تکنیکی، کمی تکنیک‌های تار و سه‌تار در نواختن به‌کار رفته باشد اما تکنیک غالب، ریتم پنج‌هشتم غربی است که بسته به موقعیت در جاهایی در کورس‌ها به ده‌شانزدهم تغییر می‌کند و این کار توسط من با گیتار بدون پرده ( فرت‌لس)نواخته شد..

اشرف‌پور در خصوص جنس و رنگ صدای ساز در این قطعه یاداور شد: به‌دلیل صدای انتخاب شده برای گیتار، شاید کمی شما را به‌یاد آلترناتیو راک‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی بیندازد و از این جنبه شاید برای بسیاری از هم‌سن و سال‌های من، نوستالژیک باشد.

وی در پایان تصریح کرد: نکته‌ نهایی درخصوص این قطعه این است که کاملا  زنده ضبط شده است و هیچ‌گونه ادیت نشده، فقط با چند دوربین ضبط انجام شده و صدا به ‌همان صورت، روی ویرایشی از تصاویر قرار گرفته است.

اولین دوره‌ جشنواره هنر زنده است از دهم تا بیست و یکم اسفندماه ۱۳۹۹ در چهار بخش سینما، موسیقی، تئاتر و هنرهای دیجیتال به‌صورت برخط (آنلاین) و حضور محدود در پردیس تئاتر باغ کتاب در حال برگزاری‌ست و داوران بخش موسیقی این جشنواره عبارتند از: احمد پژمان، محمدرضا علیقلی، پیمان یزدانیان و حامد ثابت. دبیر بخش موسیقی جشنواره هنر زنده است، فردین خلعتبری است.

برچسب‌ها مولانا آهنگساز دفتر موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مولانا آهنگساز دفتر موسیقی مولانا آهنگساز دفتر موسیقی اخبار کنکور هنر زنده جشنواره هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری جشنواره سرود فجر

نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیر اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره و حامد جلیلی مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی و دبیر جشنواره در اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3081414 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
  • کمک فوری برای زنده ماندن پدر سرطانی و کمک به دختر یتیم
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • کارل هاینتس رومنیگه: زنده ماندن در برنابئو سخت اما ممکن است
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • آلبوم «عشق ناباور» آماده شد
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • (تصاویر) جشنواره نوازش مارهای زنده!