Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی آخوند روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سه سال اخیر بیش از ۱۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی  به شهرستان اختصاص یافته است.

وی گفت: امسال عملیات آبخیزداری در ۱۱۰ هزار هکتار از حوضه‌های رودخانه خنج با اعتبار بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال هزینه اجرا شد که با اجرای این طرح‌ها حدود ۶۰ هزار مترمکعب ظرفیت استحصال رواناب های سطحی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون در شهرستان خور و بیابانک ۶۲ طرح آبخیزداری با بیش از  ۲۳ میلیون مترمکعب حجم آبگیری اجرا شد، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش بسزایی در کنترل روان آب‌ها، افزایش آبدهی چشمه و قنوات دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک با اشاره توزیع و غرس نهال در شهرستان گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی ۳۰ هزار اصله نهال رایگان بین شهروندان طبیعت دوست این شهرستان توزیع شده و در حال انجام است

آخوند افزود: نهال‌های رایگان از گونه‌های کاج، سرو، توت، سنجد، زبان گنجشک، زیتون تلخ و اوکالیپتوس و گل محمدی و پسته و زیتون مثمر است.

وی هدف از کاشت نهال را نشان دادن اهمیت و نقش درخت در تقویت آب‌های زیر زمینی حفاظت از خاک و تاثیر در آب و هوا بیان کرد.

وی با بیان اینکه پارسال حدود ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان نهالکاری شده است، افزود: این امر در راستای تثبیت شن‌های روان در محور  فرخی به ابراهیم آباد با کاشت نهال‌هایی از گونه بیابانی تاغ و قره‌داغ اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک خاطرنشان کرد: حفظ منابع طبیعی وظیفه همگان است و بایستی در حفظ درختان و طبیعت تلاش کنیم.

وی در ادامه به اجرای ۲۲۰ هکتار عملیات کُپه‌کاری آنغوزه شیرین در مراتع خنج و بیخ چاه ایراج خور و بیابانک اشاره کرد و گفت: این طرح با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیز خنج و بیخ چاه ایراج اجرا شد.

آخوند تصریح کرد: این طرح با هدف غنی‌سازی پوشش گیاهی مراتع با کشت بذر آنغوزه انجام شده که به حفظ منابع آب و خاک و احیای مراتع و درآمدزایی خانوارهای بهره‌بردار کمک می کند.

وی گفت: آنغوزه, گیاه قیمتی ارزآور بسیار مهم اقتصادی است که علاوه بر بذر، کشته و شیره آن نیز با خواص دارویی، صنعتی و دارای ارزش صادراتی است.

وی مساحت رویشگاه گیاه آنغوزه این شهرستان را یکصد هزار هکتار بیان کرد و افزود: مراتع زیرکشت آنغوزه شهرستان در مناطق جندق، روستاهای ایراج ، بازیاب و عروسان کوره گز است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک با بیان‌اینکه ۶۰۰ هزار هکتار وسعت شهرستان خور و بیابانک را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، گفت: در این شهرستان ۶ کانون بحران فرسایش بادی به وسعت ۱۹۱ هزار و ۳۳۵ هکتار در مناطق گود جگارگ، چاهملک، فرخی، مصر، فرحزاد و جندق وجود دارد.

وی افزود: ۲ هزار هکتار از بیابان‌های غرب خور تا روستای چاهملک در تونل کانون بحران گرد و غبار قرار دارد.

آخوند بیان کرد: امسال با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال، بیابان‌های این منطقه با بیش از ۱۸ هزار اصله گونه‌های تاغ و قره داغ و آتریپلکس نهالکاری شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات منابع طبیعی در مقابله با ریزگردها و بیانزدایی شامل ۱۰ هکتار قلمه‌کاری و بیش از ۱۸ کیلومتر بادشکن غیرزنده در تپه‌های ماسه‌ای، یکصد هکتار مراقبت و آبیاری، ۴۰۰ هکتار مدیریت رواناب و احداث فونداسیون و ساخت و نصب یک دستگاه دکل دیده بانی در عرصه های ملی با اعتبار نزدیک به ۹ میلیارد ریال بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خور و بیابانک ادامه داد: از وسعت یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتاری این شهرستان ۶۰۰ هزار هکتار آن بیابان است که از این مساحت بالغ بر ۶۶ هزار هکتار جنگل دست کاشت و طبیعی، در جهت بیابانزدایی و تثبیت شن‌های روان ایجاد شده است.

خور و بیابانک ۶۰۰ هزار هکتار بیابان، ۱۹۱ هزار و  ۳۳۵  هکتار کانون بحران فرسایش بادی، ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۲۰۰ هزار هکتار مُستعد عملیات آبخیزداری است.

این شهرستان در ۴۲۰ کیلومتری شرق مرکز اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها خور و بیابانک منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خور و بیابانک منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خور و بیابانک منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اخبار کنکور میلیارد ریال هزار هکتار اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۶۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟

 امروز خبری مبنی بر شکستن یک سد خاکی معیشتی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی برخی شد که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار بخش نوبران ساوه (استان مرکزی) در خصوص این اتفاق توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

کامیار گراوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۷۰ توسط جهاد سازندگی احداث شده است تا اینکه در سال گذشته نیز با افزایش ارتفاع حدود ۲ متر و ۸۰ سانتی متری موافقت شد.

وی با بیان اینکه اهالی پارسال زیر نظر کارشناسان فنی این اداره نسبت به افزایش ارتفاع اقدام کردند یادآور شد: این سد قبل از افزایش ارتفاع حدود ۴۵ مترمکعب ظرفیت ذخیره داشت که هم اکنون به ۶۰ مترمکعب رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: ایام عید که بر اثر بارش های بهاری این سد معیشتی سرریز کرد و بررسی های کارشناسی از سوی اداره منابع طبیعی انجام شد اما برخی از بهره برداران پس آن نسبت به مسدود کردن محل سرریز به منظور ذخیره بیشتر آب پست سد اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارتفاع آب باعث افزایش تشدید فشار آب به بخش فوقانی سرریز و موجب ریزش پاشنه و شسته شدن خاک بخشی از پشت سد شده است یادآور شد: هرچند در این اتفاق هیچ آسیبی به بدنه اصلی وارد نشده است اما کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها در محل حاضر و موارد لازم برای ارتقای ایمنی سد را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون محل تخلیه آب این سد بازگشایی و مقرر شده روند تخلیه تا رفع آسیب ها، ایمن سازی کامل پاشنه و رسیدن آب به حجم مناسب ادامه خواهد داشت.

بخشدار نوبران ساوه نیز در این ارتباط با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت سد به همراه کارشناسان منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی روستا، نمایندگان دادگستری در روستای مراغه حاضر و اقدامات اولیه ایمن سازی آن انجام شد.

یوسف حیدری یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدان تاکید شد نظارت بیشتری داشته باشند تا بهره برداران به سلیقه شخصی دخالتی در این امور نداشته باشند.

روستای سنگک در ۷۹ کیلومتری و روستای مراغه نیز در ۷۲ کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

بخش نوبران ساوه داری ۸۰ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده که ۶۷ مورد این آبادی ها بالای ۲۰ خانوار است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها