Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@23:46:17 GMT

چگونه متوجه سرقت از «وای فای» شویم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۷۹۴۰

چگونه متوجه سرقت از «وای فای» شویم؟

به گزارش جام جم آنلاین، اگر در این مدت اینترنت خوب و پرسرعتی داشتید خودش شانس بوده‌اید. گاهی پیش می ‌آید بدون اینکه بدانید کسی از وای فای شما استفاده می‌کند.

یعنی در عمل در حال دزدیدن اینترنت شما است اما این مسئله تا چه حد قابل تشخیص دادن است؟ در ادامه علائمی که می‌تواند نشان از دزدیده شدن وای فای شما داشته باشد را بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- سرعت کم اینترنت

نشانه های واضحی وجود دارد که شما یک سارق وای فای دارید، ابتدایی‌ترین آن‌ها کاهش سرعت اینترنت است. کم بودن سرعت اینترنت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما یکی از آن‌ها این است که چند نفر از یک مودم استفاده می‌کنند.

۲- تبلیغات غیرعادی

تبلیغات جزء جدانشدنی اینترنت است. اما تبلیغات تقریباً در همه مرورگرهای شما ظاهر می‌شود و بر اساس فعالیت‌های شما نمایش داده می‌شوند. به همین خاطر بخش زیادی از تبلیغاتی که دریافت می‌کنید تابع جست‌وجوهای شما در اینترنت است اما اگر ناگهان شروع به مشاهده تبلیغاتی کردید که هیچ ربطی به جست‌وجوهای شما در اینترنت ندارد می‌تواند به نشان دهنده این مسئله باشد که کسی غیر از شما هم در حال استفاده از وای فای شما است.

۳- صورت‌حساب‌های عجیب

اگر کسی در حال سرقت وای فای شما باشد، پیامدهای ناخوشایند و آزاردهنده مالی دارد. اگر بسته‌های اینرتنتی شما زودتر از حد معمول به پایان می‌رسند یا هزینۀ اینترنت شما به طور غیر عادی بالا رفته است این یعنی باید شیوه مصرف را بررسی کنید تا ببینید کسی غیر از شما از وای فای استفاده می‌کند یا نه.

۴- دستگاه های ناآشنا

اگر شک کردید که یک غریبه از وای فای شما استفاده می‌کند، نرم‌افزارهایی وجود دارند که مشخص می‌کنند چه دستگاه‌هایی به شبکۀ وای فای شما وصل است. این کار را به صورت مرتب انجام دهید و دستگاه‌های غیر معمول را از طریق ورود به سیستم روتر خود شناسایی کنید.

۵- اعلان‌های هرزنامه

دریافت هرزنامه‌ ها پیامد دیگری است که احتمالاً فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که سارق وای فای شما یک رفتار آنلاین یا غیرقانونی خاص انجام دهد. یعنی به سایت‌هایی غیر مجاز سرک بکشد و یا کارهایی بکند که شبکل وای فای شما را در معرض دریافت هرزنامه‌های زیادی قرار دهد.

یک سارق وای فای می‌تواند باعث شود که آدرس آی پی منزل شما توسط موتورهای هرزنامه مختلف توسط بیشتر سرویس‌های ایمیل و ارائه دهندگان امنیت شبکه نشان‌گذاری شود.

اگر این اتفاق بیفتد ایمیل‌هایی که از شبکه وای فای خانگی ارسال می‌کنید می‌توانند به طور کلی مسدود شوند یا در پوشه‌های هرزنامه فیلتر شوند؛ زیرا سارق وای فای با کارهای غیر قانونی‌اش اعتبار آی پی شما را از بین می‌برد.

اطلاعات شما در خطر است

می‌دانید که دسترسی به کامپیوترهای دیگران از طریق اینترنت چندان سخت نیست. اگر یک سارق وای ‌فای داشته باشید او می‌تواند به کامپیوتر شما نیز رخنه کند.

از تلفن شما گرفته تا لپ‌تاپ، کنسول بازی، چاپگر، حتی دوربین‌های امنیتی و سایر دستگاه‌های متصل به وای‌ فای می‌توانند در معرض نفوذ باشند. بیشتذ سارقان وای ‌فای به دنبال اینترنت رایگان می‌گردند اما این امکان وجود دارد که به اطلاعات شخصی شما هم دسترسی پیدا کنند.

پیامدهای قانونی

اگر کسی که فای وای شما را سرقت می‌کند در اینترنت دست به دزدی، کلاهبرداری یا مزاحمت برای دیگران بزند، ممکن است پای شما هم به ماجرا باز شود و حتی پلیس به درب منزل شما مراجعه کند. چراکه این آدرس آی پی شماست که به این فعالیت غیرقانونی پیوند داده می‌شود و شما متهم خواهید شد. آن وقت ممکن است اثبات اینکه شما این کارها را انجام نداده‌اید کار سختی است.

نحوه جلوگیری از سرقت وای فای

یک راه اصلی برای جلوگیری از سارقان وای فای وجود دارد: یک گذرواژه قوی انتخاب کنید. رمز عبوری را انتخاب کنید که فقط خانواده شما از آن مطلع شوند و بسیار مراقب باشید که با چه کسی آن را به اشتراک می‌گذارید. استفاده از وی پی ان را نیز در نظر بگیرید که علاوه بر امنیت شما در وای فای عمومی، می‌تواند از اطلاعات شما در شبکه شخصی نیز محافظت کند. همچنین یکی از بهترین زاه‌های مخفی کردن اسم وای فای است. در این روش با پنهان کردن نام وای فای خود، امکان هک شدن آن بسیار پایین می‌آید.

چگونه متوجه سرقت از وای فای شویم؟

اولین کاری که باید بکنید بررسی این مسئله است که چه دستگاه‌هایی به وای فای شما متصل هستند. برنامه‌های زیادی برای این کار وجود دارند. از جمله برنامۀ fing که رایگان است. اگر دستگاه ناشناسی پیدا کردید بلافاصله رمزهای خود را تغییر دهید.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: وای فای سرعت کم اینترنت سرقت وای فای هرزنامه ها وای فای شما وای فای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، با فرارسیدن موسم حج ابراهیمی در سال ۱۴۰۳، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، تخفیف‌های ویژه در تعرفه مکالمه، اینترنت و پیامک برای مشترکان خود در نظر گرفته تا زائران بیت‌الله الحرام، از خدمات ارتباطی ایرانسل در کشور عربستان، با تعرفه‌های مقرون به صرفه، بهره‌مند شوند.

مشترکان ایرانسل می‌توانند تا ۳۱ تیر ۱۴۰۳، این خدمات را با تعرفه‌های تخفیفی ذکرشده، در کشور عربستان سعودی استفاده کنند. بدین‌ترتیب مشترکان ایرانسل، علاوه بر اینکه نیاز به خرید سیم‌کارت و تغییر شماره ندارند، در هزینه مکالمه‌، پیامک و اینترنت مصرفی‌شان‌ در طول سفر صرفه‌جویی می‌شود و در مقایسه با تعرفه اپراتورهای کشور عربستان، مبالغ کمتری را بابت بهره‌مندی از خدمات ارتباطی می‌پردازند.

مشترکان ایرانسل می‌توانند در کشور عربستان سعودی، از خدمات اینترنت رومینگ 5G ایرانسل نیز بهره‌مند شوند. ایرانسل، اولین ارائه‌دهنده اینترنت نسل پنج تلفن‌همراه (از اول مرداد ۱۳۹۹) و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، نخستین اپراتوری است که خدمات رومینگ بین‌الملل 5G را از آذر ماه سال ۱۴۰۰ ارائه و امکان استفاده از این خدمت را، علاوه بر عربستان، در کشورهای امارات متحده عربی، چین، تایلند، هنگ‌کنگ، قطر و ویتنام فراهم کرده است.

بسته‌ اینترنت و بسته ترکیبی با تخفیف استثنایی

تعرفه‌ها و بسته‌های تخفیفی ویژه ایرانسل برای استفاده از خدمات رومینگ، از طریق اپراتورهای STC و Mobily در نظر گرفته‌ شده است و زائران ایرانسلی حج امسال، امکان خرید بسته‌های اینترنت ویژه حجاج با تخفیف استثنایی را دارند. این بسته‌های ۶۰ روزه به ترتیب، با حجم ۱.۵ گیگابایت و قیمت ۴۲۵هزار تومان، حجم ۳ گیگابایت و قیمت ۶۰۰هزار تومان و حجم ۷ گیگابایت و قیمت یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان، عرضه شده است.

ایرانسل همچنین بسته ترکیبی مکالمه و پیامک برای مشترکانی که در سفر به سرزمین وحی نیاز به استفاده بیشتر از مکالمه و پیامک را دارند، درنظر گرفته است که شامل ۳۰ دقیقه مکالمه با ایران یا عربستان و ۳۰ پیامک، با اعتبار ۷ روز و با قیمت ۲۰۰هزار تومان است.

خرید و فعال‌سازی تمام بسته‌ها با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۴*۱۱۱۱* و یا مراجعه به سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، امکان‌پذیر است.

حجم (گیگابایت) قیمت اعتبار
۱.۵ گیگابایت ۴۲۵ هزار تومان ۶۰ روز
۳ گیگابایت ۶۰۰ هزار تومان ۶۰ روز
۷ گیگابایت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۶۰ روز
۳۰ دقیقه مکالمه + ۳۰ پیامک ۲۰۰ هزار تومان ۷ روز

تعرفه‌های ارتباطی بدون فعال‌سازی بسته

همچنین هزینه هر دقیقه تماس داخلی در کشور عربستان، هر دقیقه تماس با ایران و نیز هر دقیقه تماس دریافتی در کشور عربستان، ۱۰هزار تومان خواهد بود. هزینه ارسال هر پیامک، ۴۰۰۰ تومان و هزینه هر مگابایت اینترنت همراه مصرفی بدون فعال‌سازی بسته نیز، ۳۰۰۰ تومان است.

خدمات STC Mobily
هزینه هر دقیقه مکالمه با عربستان ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه هر دقیقه مکالمه با ایران ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه هر دقیقه دریافت مکالمه ۱۰۰۰۰ تومان ۱۰۰۰۰ تومان
هزینه ارسال پیامک ۴۰۰۰ تومان ۴۰۰۰ تومان
هزینه هر مگابایت اینترنت ۳۰۰۰ تومان ۳۰۰۰ تومان

دریافت پیامک در مدت سفر رایگان است و هزینه تماس ورودی و خروجی، بر مبنای دقیقه و از زمان شروع مکالمه، محاسبه می‌شود. بنابراین، در صورتی که تماس ورودی، پاسخ داده نشود، هزینه‌ای بابت آن برای مشترک منظور نمی‌شود.

مشترکان ایرانسل در کشور عربستان، می‌توانند علاوه بر استفاده از سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، با شماره‌گیری رایگان کد دستوری #۷* ، سیم‌کارت خود را شارژ کنند. روشن کردن تلفن‌همراه در زمان رومینگ، هیچ هزینه‌ای ندارد.

مشترکان ایرانسل لازم است توجه داشته باشند که با روشن کردن اینترنت رومینگ، دیتای مورد استفاده در اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه، با هزینه رومینگ محاسبه خواهد شد. بنابراین بهتر است از غیرفعال بودن به‌روزرسانی خودکار و موارد مشابه در اپلیکیشن‌های نصب شده خود اطمینان حاصل کنند.

فعال‌سازی خدمت رومینگ

فعال‌سازی خدمت رومینگ حتما باید قبل از سفر و از طریق شماره‌گیری کد #۱*۱۱۱۱* از سیم‌کارت ایرانسلی و یا با استفاده از سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من انجام شود. به این منظور، مشترکان ایرانسل لازم است در سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، ابتدا گزینه «سایر» را انتخاب کنند، سپس در قسمت «پرونده» و پس از آن قسمت «خدمات رومینگ»، رومینگ بین‌الملل خط خود را فعال کنند.

مشترکان ایرانسل باید توجه داشته باشند که بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک فعال در شبکه ایران، هنگام حضور در کشور عربستان سعودی، قابل استفاده نیست و لازم است در صورت تمایل، بسته‌های اینترنت ویژه رومینگ را فعال کنند.

مشترکان ایرانسل باید در نظر داشته باشند برای تماس با شماره‌های ایرانی در خارج از کشور، لازم است پیش از شماره مشترک مدنظر خود، حتماً کد ۰۰۹۸ را شماره‌گیری کنند (مثال:‌ ۰۰۹۸۹۳۵۱۲۳۴۵۶۷ (تلفن همراه) یا ۰۰۹۸۲۱۸۷۶۵۴۳۲۱ (تلفن ثابت)).

پیشنهاد می‌شود مشترکان ایرانسل، پیش از ورود به کشور عربستان سعودی، حداقل ۱۰۰ هزار تومان در سیم‌کارت اعتباری خود شارژ داشته باشند و اگر در طول سفر برای برقراری تماس با مشکلی مواجه شدند، ابتدا از کافی‌بودن میزان اعتبار (شارژ) سیم‌کارت خود مطمئن شوند. پیشنهاد می‌شود که مشترکان دائمی نیز، به میزان مورد نیاز، سقف مصرف مجاز سیم‌کارت خود را افزایش دهند.

کد خبر 6090573

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید