Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدباقر قالیباف ساعت 7 و 35 دقیقه صبح سه‌شنبه از طریق فرودگاه سنندج وارد استان کردستان شد و مورد استقبال استاندار، نمایندگان مجلس، فرماندهان سپاه، انتظامی و مرزبانی و تعدادی از مسوولان استانی قرار گرفت.

کمک به رفع محرومیت کردستان در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه سنندج در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کردستان یکی از مناطق پرظرفیت و هم متاسفانه مناطق محروم کشور به نسبت شاخص‌های توسعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اذعان کرد: براساس برنامه حضور و  نظارت‌های میدانی برای پروژه‌ها خاصتا کمک به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بعد از اتمام برنامه بودجه در مجلس، اولین سفر به کردستان برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: قبل از این سفر هم بررسی‌هایی در استان انجام شده و نظام مسائل کردستان مشخص است و در این بازدید تقریبا به حوزه‌های مختلف شهرستان‌ها سرکشی داریم.

قالیباف تصریح کرد: با استاندار و شورای برنامه‌ریزی استان هم جلساتی خواهیم داشت که ان‌شاءالله بتوانیم به تکمیل پروژه‌هایی که سالیان زیادی است کند پیش می‌رود، کمک کنیم.

وی عنوان کرد: در بحث محرومیت‌زدایی که در بودجه ۱۴۰۰ هم دیده شده است نگاه ویژه‌ای به کردستان داریم.

وی همچنین افزود: در این سفر سه نفر از روسای کمیسیون‌ها از جمله رئیس کمیسیون صنایع مجلس حضور دارند تا در کردستان بتوانیم به حوزه صنایع بخصوص صنایع تبدیلی و مسائل کشاورزی کمک کنیم.

قالیباف بررسی مشکل آب شرب و کشاورزی کردستان را یکی دیگر از برنامه‌های سفر به این استان عنوان کرد و گفت: یک بخش دیگر برنامه مربوط به موضوعات و مسائل مرز و کولبری است که از زخم‌های کهنه مرزی ما هم در شمالغرب و هم در جنوب شرق است.

وی گفت: امیدواریم با کارشناسی و نظرات استان و صحبت‌هایی که با وزرا و سازمان برنامه و بودجه داشتیم در سال ۱۴۰۰ تحرکی در کردستان داشته باشیم.

بازدید هوایی از شهرستان مریوان و مرز سیرانبند بانه

رئیس مجلس بعد از مصاحبه خبری در فرودگاه سنندج بصورت هوایی از شهرستان مریوان و مرز سیرانبند بانه بازدید کرد و در جریان مسائل مربوط به این دو شهرستان قرار گرفت.

 تبادلات مرزی باید ضابطه‌مند شود/نفع مبادلات مرزی به مرزنشینان برسد

قالیباف همچنین در جمع فعالان اقتصادی و کولبران در بانه اظهار کرد: بحث کولبران از بحث های قدیمی کشور است که در سمت جنوب شرق و در کردستان شمال غرب کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبادلات مرزی برای مرز نشینان است لذا مرزنشینی و  جامعه مرزنشینی که معیشت اش از این راه است باید تعریف و ضابطه مند شود و بتواند این کار را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید هر کسی از هرجای کشور برای منفعت بیشتر خود کالا را به صورت غیرقانونی وارد کند و نفع آن به جای مرزنشین به افراد دیگر برسد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند با پولشان منفعت زیادی ببرند یعنی می‌خواهند مرزنشینان بار آن‌ها را بیاورند و آن‌ها منفعتش را ببرند، خاطرنشان کرد: این مهم در حالیست که چنین افرادی کالا را وارد می کنند در نتیجه تولید آسیب می‌بیند و اقتصاد دچار مشکل می‌شود و  نهایتا منفعتش در جیب دلال‌ها می رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای رفتار کنیم که مرزنشین منفعت اقتصادی خودش را ببرد، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند کولبری را قاچاق نمی‌دانم، اما این مهم باید برای افراد مرزنشین باشد نه اینکه کالاهای مجاز و کالاهای غیرمجاز با همدیگر تلفیق شود.

قالیباف اظهار کرد: البته موضوع مربوط به سامان دادن و رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه آزاد می‌تواند به این بحث کمک کند.

مرزنشینان باید منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند

وی افزود: باید کاری کنیم که مرزنشینان منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند، همانطور که رهبری فرمودند ما هم موضوع کولبران برای مرز نشیینان را قاچاق نمیدانیم، لذا با رسمی کردن بازارچه ها و ایجاد منطقه اقتصادی این بحث حل می شود.

فرصتی که برای کولبران و فعالان اقتصادی بانه پیش آمد

یکی از فعالان اقتصادی در مرز بانه هم در گفت‌وگو با قالیباف اظهار کرد: مشکلات عدیده ای وجود داشته تا حالا تصمیم و برنامه ای مناسبی در حوزه ساماندهی مسئله کولبری در این استان انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: کارت مرزنشینی برای مرزنشینان بیش از سه سال است صادر شده اما در زمینه گمرک نتوانستیم اقداماتی انجام دهیم امیدواریم راهکار مناسب و درستی برای بازگشایی معابر کولبری اندیشده و به مرحله اجرایی برسد.

وی تصریح کرد: امیدواریم سفر شما باب فتحی برای رفع این مشکلات باشد و در این جنگ اقتصادی زمینه رفع مشکلات مردم مرزنشین فراهم شود.

این فعال اقتصادی در مرز سیرانبند بانه اضافه کرد: این فرصت زمینه ای برای تنفس بازار ایران اسلامی و ایجاد درآمد برای مرزنشینان باشد.

وی افزود: در 6 ماهی که مرز سیرانبند فعال شده با وجود پیگیری‌های مختلف هنوز مشکلات عدیده‌ای داریم و نتوانسته‌ایم روستاهای زیادی را زیرپوشش قرار دهیم.

قالیباف: منفعت اقتصادی مرز باید به مرزنشینان برسد

حین نظارت میدانی محمدباقر قالیباف از شهر سقز هم، یکی از اهالی این شهر خطاب به وی گفت: مردم را مجبور کرده‌اند که کولبر باشند. درخواست ما این است که کاری کنید که ما بتوانیم مخارج زندگی را تامین کنیم.

این شهروند سقزی افزود: با وجود 4 برابر شدن قیمت روغن اما مردم تحمل کرده‌اند و شما هم باید این مردم را درک کنید.

وی تصریح کرد: همه ما سقزی‌ها و بوکانی‌ها و همه ما کردها ایرانی هستیم و انتظار توجه داریم.

این شهروند سقزی گفت: یک جایی را برای ما باز کنید که دنبال دزدی و فروش مواد نرویم.

قالیباف هم گفت: باید کاری کنیم که مرزنشینان منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند ما هم موضوع کولبران برای مرزنشینان را قاچاق نمی‌دانیم.

وی افزود: مبادلات مرزی مال مرزنشین است لذا باید مرزنشینان تفکیک  شوند و ابتدا باید همه ضابطه‌مندی را بپذیریم و جامعه مرزنشینی که باید اینجا تامین معیشت کند هم مشخص شود و آنها براساس این ضابطه کار کنند.

رئیس مجلس اذعان کرد: بنا نیست هر کسی از هر جایی اینجا بیاید کارهای غیرقانونی را در قالب یک پوششی انجام کند بلکه منفعت مرز باید برای خود مرزنشینان باشد.

رئیس مجلس از طرح زنجیره فولاد بیجار بازدید کرد

محمدباقر قالیباف همچنین در ادامه سفر نظارتی خود در استان کردستان وارد منطقه کُرانی شهرستان بیجار شد و از چرخه تولید زنجیره فولاد بازدید کرد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی در نظارت میدانی خود از بخش‌های مختلف مربوط به زنجیره فولاد بازدید به عمل آورد و با کارگران این مجموعه از نزدیک گفت‌وگو کرد تا در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گیرد.

 

قالیباف: خام‌فروشی یکی از اشکالات حوزه معدن است‌/طلای قروه یکی از فرصت‌های مناسب برای کردستان است

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی خود از معدن طلای زرکوه شهرستان قروه برنامه پایانی روز اول سفر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معادن یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب کشور بوده و اقدامات خوبی در زمینه کانی‌ها و فولاد صورت گرفته و رشد خوبی داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از درصد کمی از ظرفیت معادن کشور استفاده کرده‌ایم و یکی دیگر از اشکالات موجود در حوزه معاون خام‌فروشی است، ادامه داد: در زمینه فراوری مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور در حال تلاش هستیم و اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است.

وی با بین اینکه در استان کردستان در زمینه سنگ آهن و فولاد اقدامات و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و معدن طلای شهرستان قروه نیز یکی از فرصت‌های مناسب استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: براساس گزارش‌های دریافتی معدن طلای کردستان پس از دو دهه غیرفعال بودن، اکنون فعال شده و در شرایط خوبی قرار دارد و یکی از بهترین معادن از نظر حجم استخراج و کیفیت است.

قالیباف خاطرنشان کرد: اهالی استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاهای قرار گرفته در اطراف معادن اعتراضاتی دارند که باید از امکانات اشتغالزایی، اجتماعی و خدمات زیرساختی برخوردار باشند و این موضوع حق بجایی است که در مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دولت از سهم 15 درصدی معادن که به خزانه واریز می‌شود، در استان و منطقه هزینه کند.

انتهای پیام/2330/70

منبع: فارس

کلیدواژه: قالیباف کردستان سنندج سفر رئیس مجلس محرومیت کردستان توسعه یافتگی مجلس شورای اسلامی مرز سیرانبند بانه منفعت اقتصادی معدن طلای رئیس مجلس برای مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۸۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان

  روابط عمومی بنیادشهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان،  مجتبی میرحسینی در سفره یک روزه خود به سیستان با حضور در کارخانه سنگ نرم بر جنوب شرق کشور، تصفیه آب دیجیتال، مجتمع تجاری راه ابریشم و خوراک دام از این مراکز اقتصادی که متعلق به ایثارگران استان سیستان و بلوچستان می باشد بازدید و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کرد. 

 بازدید از مسقف کردن گلزار شهدای شهرستان زابل، زیباسازی بقعه شهید آیت الله سید محمد تقی حسینی طباطبایی از دیگر برنامه های این سفر بود.

 در پایان با حضور در منزل شهید مدافع امنیت محمد امین آب درشکر که در ناآرامی های مهرماه ۱۴۰۱ زاهدان به شهادت رسیده بودباخانواده این شهید معظم دیدار و گفتگو کردند .
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پلمب سه شرکت حمل و نقل بار و مسافر در قروه
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • بازدید مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران از طرح های اقتصادی ایثارگران در سیستان