Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@08:27:40 GMT

صادرات زعفران ۴۵۰ میلیون دلار شد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۹۶۳۵

صادرات زعفران ۴۵۰ میلیون دلار شد

یک صادرکننده زعفران با بیان اینکه صادرات زعفران کشور هر ساله ۴۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد، گفت: پیشنهاد داده‌ایم سازمانی برای کشورهای صادرکننده صادرات تشکیل شود.

به گزارش مشرق، سید احسان مصطفوی، صادرکننده زعفران گفت: من پیشنهادی داده‌ام که سازمانی شبیه اوپک باید تشکیل شود که برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران باشد و اسم آن را اوسک (osec) پیشنهاد کرده‌ام که باید این سازمان تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: صادرات فله‌ای زعفران؛ بیماری ۱۰۰ ساله

وی در مورد آیا زعفران ایران با برند و بسته‌بندی ایرانی صادر می‌شود یا این که در بسته‌های چند کیلویی انجام می‌شود، گفت: برای صادرات زعفران ایرانی بسته‌های نیم کیلویی و نیز بسته‌های کوچک‌تر نیم‌گرمی و دو گرمی با برند و نام ایرانی صادر می‌شود. در زمینه برندسازی یا نام تجاری برای صادرات زعفران پیشنهاد کرده‌ایم برند سافارکس safarex که برگرفته از کلمات زعفران، مزرعه و صادرات است و هر کشاورز به عنوان یک صادرکننده در این تعریف شناخته می‌شود و ارزش افزوده صادرات زعفران باید نصیب کشاورز شود.

وی ادامه داد: زعفران ایرانی به ۶۴ کشور جهان صادر می‌شود، حجم صادرات از نظر وزنی ۲۸۰ تن در سال و از نظر ارزشی ۴۵۰ میلیون دلار است و برای نام تجاری برای کشاورزان ایرانی در تلاش هستیم.

مصطفوی گفت: اگر سازمان اوسک تشکیل شود، نخواهد گذاشت زعفران ایرانی از کف ایران خارج شود، همان طور که قبلا زیره، پسته، فرش و خاویار ایرانی از دست ما خارج شد. این محصولات در ایران تولید می‌شدند، اما الان زیره به نام ترکیه، فرش به نام هند، ابریشم به نام چین و پسته به نام آمریکا شناخته شده است، اما اگر اوسک تشکیل شود نخواهد گذاشت اصالت ایرانی طلای سرخ یعنی زعفران از دست برود، چون همه کشاورزان را به عنوان صادرکننده و صاحب برند تبدیل خواهد کرد.

ببینید: فیلم/چرا قیمت زعفران را بیگانگان تعیین می کنند؟

وی گفت: ما الان ۱۱ هزار کشاورز در بانک اطلاعاتی خود داریم، ۲۸۰۰ کشاورز آموزش دیده‌اند و این ۱۱ هزار کشاورز محصولات خود را صادر می‌کنند که به نام آنها خواهد بود و در این سامانه تمامی مشکلات تولید زعفران را می‌گویند و کارشناسان ما آن مشکلات را برطرف می‌کنند.

مصطفوی در پاسخ به این پرسش که زعفران در کجاهای کشور کاشته می‌شود، گفت: الان در همه کشور زعفران کاشته می‌شود؛ یکی از کارهای مدیریت ما کاشت زعفران در کل کشور است.

این صادرکننده زعفران در مورد این که سازمان بسیج چه کمکی به آنها انجام داده است که در نمایشگاه اولین رویداد تا ثریا حضور پیدا کرده‌اند گفت: ما به مسؤولان بسیج پیشنهاد داده‌ایم در برخی از پادگان‌ها و مراکز نظامی که زمین قابل توجهی دارند،‌ زمین و نیروی سرباز به ما بدهند و ما زعفران ارگانیک در آنجاها بکاریم. به سربازان آموزش می‌دهیم و حتی برای آنها گواهی اوسک هم می‌دهیم و سازمان فنی حرفه‌ای هم این گواهی ما را تأیید می‌کند.

مصطفوی در مورد این که آیا ایده تشکیل سازمان اوسک در جایی ثبت شده است گفت: فعلا به عنوان یک سازمان مردم نهاد یا ان جی او در وزارت کشور در حال ثبت است و مرحله بعدی این است که این ایده را به ثبت جهانی هم برسانیم.

به گزارش فارس، کاشت زعفران از حدود ۴۰۰۰ سال پیش در ایران رایج است و زعفران به عنوان طلای سرخ در جهان شناخته می‌شود که عمدتاً در خراسان جنوبی و قائنات به عنوان مرکز تولید زعفران به دست می‌آید. از زعفران علاوه بر استفاده به عنوان رنگ دهنده و طعم‌دهنده غذا، همچنین به عنوان داروی ضد افسردگی و شادی‌آفرین استفاده می‌شود و در صنایع داروسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا سازمان بسیج کشاورز آمریکا ایران زعفران صادرات زعفران طلای سرخ صادرکننده زعفران صادرات زعفران زعفران ایران تشکیل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات، به‌ویژه شهر دوبی است.»

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم