Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: وقتی صحبت از انتخابات الکترونیک می‌شود معنای آن این است که تمامی فرآیند‌های انتخاباتی به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و این فرآیند‌ها تا زمانی که دستور انتخابات توسط وزیر کشور صادر شده و تا زمانی که صورت جلسه امحا آرا تنظیم می‌شود ادامه دارد که شامل ۲۵ فرآیند خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ۱۴ فرآیند از این ۲۵ فرآیند قبل از روز اخذ رای رخ خواهد داد و ۴ فرآیند در روز اخذ رای و ۳ فرآیند بعد از روز اخذ رای و ۴ فرآیند هم به عنوان فرآیند‌های پشتیبان مطرح خواهد شد.  وزارت کشور چندین دوره هست که تقریبا تمامی فرآیندها را به جز اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد. عملا ما در این دوره دو مساله جدی خواهیم داشت که یکی در زمینه ثبت نام نامزدها خواهد بود که در این دوره به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و دیگری هم اخذ و شمارش آرا هست که در کلان شهرها به جز شهر تهران برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد.

شجاعان در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی اقدام برای ثبت نام شوراهای شهر و روستا افزود: برای ثبت نام ۴ روش پیش‌بینی شده که به ترتیب اولویت خواهم گفت و توصیه ما این است که تا حد ممکن داوطلبان برای مراجعه به فرمانداری اقدام نکنند که فقط به سبب بحث سلامت خودشان خواهد بود و اینکه راحت‌تر بتوانند غیر حضوری ثبت نام کنند.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور تشریح کرد: شیوه اول ما استفاده از یک نرم افزار موبایلی است که داوطبان می‌توانند از سایتentekhabat.moi.ir  که سایت وزارت کشور هست دانلود کنند. تاکید می کنم در هیچ جای دیگری ما این نرم‌افزار را قرار نداده‌ایم و داوطلبان محترم باید دقت کنند که صرفا این سایت برای دانلود این نرم افزار معتبر است. 

او تاکید کرد: برای افرادی که به صورت غیر حضوری ثبت نام می‌کنند دو مرحله احراز هویت را قرار داده‌ایم؛ گام اول این است که شماره تلفن همراه و شماره ملی فرد را کنترل خواهیم کرد که حتما باید با هم همخوانی داشته باشند و اگر فردی شماره تلفن همراهش به نام خودش نباشد قادر به ثبت نام نخواهد بود. در گام دوم برای اینکه اطمینان بیشتری صورت بگیرد که خود فرد در حال ثبت نام است یک شماره کارت معتبر نظیر کارت بانکی از فرد می‌خواهیم که توصیه من این است که داوطلبان حتما یک کارت فعال را انتخاب کنند. مانند خریدهای اینترنتی این اقدام انجام می‌شود و صرفا برای احراز هویت انجام می‌شود. 

شجاعان بیان کرد: پس از این عملیات ثبت نام آغاز خواهد شد و پرسش‌نامه فرد در سیزده صفحه باید تکمیل شود و این پرسشنامه برای ما ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور گفت: روش دوم استفاده از رایانه‌های شخصی است و این روش برای افرادی است که تلفن هوشمند ندارند و یا نسخه اندرویدشان قدیمی بوده و یا به هر صورتی نمی‌توانند از نسخه اندروید استفاده کنند؛ برای این روش هم حتما باید به همان سایت مراجعه شود و نرم افزار مربوط را بر روی رایانه خود نصب ‌کنند و با همان شیوه‌ای که گفته شد مراحل را انجام دهند.

او بیان کرد: شیوه سوم ما استفاده از دفاتر پیشخوان دولت است و افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند با تلفن همراه و یا رایانه ثبت نام کنند می‌توانند به کلیه دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند و بخواهند که مسئولان دفاتر پیشخوان اقدامات را برایشان انجام دهند که در آنجا ما دیگر مراحل کنترل شماره همراه و کارت را نداریم، زیرا فرد به صورت حضوری آمده و مدارک شناسایی فیزیکی را حتما باید به همراه خود داشته باشد و قاعدتا در این روش کنترل فیزیکی انجام خواهد شد و ثبت نام صورت خواهد گرفت.

او درباره شیوه چهارم ثبت نام در انتخابات هم گفت: این شیوه که ما توصیه به انجام آن نداریم حضور در فرمانداری‌هاست (البته درباره انتخابات شورای اسلامی شهرهاست، زیرا تاریخ انتخابات روستا‌ها متفاوت است) البته من توصیه ام این است که داوطلبان به خاطر سلامتی خودشان هم که شده این اقدام را انجام ندهند، ولی اگر فردی اصرار دارد که به فرمانداری‌ها مراجعه کند همکاران ما در آنجا حضور دارند.

شجاعان در پاسخ به این سوال که آیا آموزش خاصی برای این موضوع لازم است؟ گفت: چندان پیچیده نیست، ولی دستورالعملی را در همان سایتی که اعلام کردم قرار داده‌ایم که عزیزان می‌توانند آن را مطالعه و مطابق آن اقدامات لازم را انجام دهند و علاوه بر آن فیلم آموزشی را هم در همان سایت قرار داده‌ایم و من توصیه ام این است که حتما این دستورالعمل‌ها را به صورت دقیق مطالعه کنند.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کلان‌شهر تهران برای این فرآیند انتخاب نشد هم ادامه داد: درباره ثبت نام‌ها کل کشور را مد نظر قرار دادیم، ولی صرفا درباره اخذ رای و شمارش به این دلیل تهران انتخاب نشد که یکی از فرآیند ۲۵ گانه‌ای که گفتم موضوع اخذ و شمارش آراست که به جای اینکه فرد تعرفه کاغذی دریافت کند یک تعرفه الکترونیکی یا کارت الکترونیک دریافت خواهد کرد و رای خود را خواهد داد. چون در تهران ما به صورت هم زمان ۴ انتخابات را داریم، تشخیص ناظران مجلس شورای اسلامی این بوده است که تهران در این فرآیند حضور نداشته باشد، اما وزارت کشور آمادگی کامل را برای این موضوع دارد.

در حال تکمیل...

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور خواهد شد نرم افزار ثبت نام اخذ رای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر شجاعان صبح پنجشنبه در دومین جلسه ستاد امنیت انتخابات استان تهران که با حضور محسن نایبی، رئیس ستاد امنیت انتخابات استان تهران، جلایی، مدیرکل فناوری شورای نگهبان، علوی، قائم مقام شورای نگهبان هیأت نظارت استان تهران و سیدکمال سادات مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران و دیگر اعضا برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از برگزاری دور اول انتخابات اظهار کرد: با توجه به تغییرات اعمال شده در قانون انتخابات، مجبور بودیم با توجه به فرصت کمی که در اختیار داشتیم خود را با شرایط تطبیق دهیم که به یاری موفق بودیم.

وی با اشاره به این مطلب که در مرحله اول انتخابات هم پیش ثبت نام و هم ثبت نام به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شد گفت: با توجه به حذف مهر شناسنامه، مسئولیت احراز هویت رأی دهندگان بر عهده سامانه قرار گرفت، چرا که باید تمهیداتی اندیشیده می‌شد که مانع از اخذ رأی تکراری توسط اشخاص شود.

شجاعان با بیان اینکه هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد، عنوان کرد: اطلاعات شناسنامه‌ای افراد به همراه عکس برای کاربر رایانه در شعب نمایش داده می‌شد و مردم با هر مدرکی امکان رأی دادن داشتند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در دور نخست در چهارحوزه انتخابیه انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شده است بیان کرد: با در نظر گرفتن شرایط انتخابات در تهران و زمان بر بودن فرآیند شمارش، با توجه به اینکه بعد از اتمام زمان رأی گیری دستگاه بلافاصله نتیجه را اعلام می‌کند و دیگری نیازی به تطبیق نیست، حجم کار تا حد بسیار زیادی در شعب کاسته خواهد شد که اتفاق خوبی است.

وی با اشاره به توزیع امکانات و تجهیزات کافی در شعب، بر آموزش دقیق و کاربردی اعضای شعب وکاربران تاکید کرد و افزود: از نظر ما برگزاری انتخابات در دور دوم هیچ تفاوتی با دور اول ندارد و ما با تمام توان در تمامی حوزه‌ها در امر برگزاری انتخابات تلاش خواهیم کرد.

کد خبر 6094595

دیگر خبرها

  • آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک
  • وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه به روایت وزیر کشور
  • ویژگی مهم مرحله دوم انتخابات مجلس برای اولین بار در کشور
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی