Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@08:59:24 GMT

خصوصی سازی باشگاه‌ها؛ ریسک ۲ سر باخت

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۱۹۰۰

خصوصی سازی باشگاه‌ها؛ ریسک ۲ سر باخت

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فوتبال روز دنیا به سمتی حرکت کرده است که تقریبا هیچ باشگاه‌ حرفه‌ای را نمی‌توانیم پیدا کنیم که با هزینه‌های دولتی اداره شود . آخرین نمونه این پروژه در فوتبال ترکیه اجرا شد و اکنون شاهد عملی شدن موفقیت آمیز آن در این کشور هستیم. تیم‌های فوتبال ترکیه طی یک دهه اخیر با توجه به فرآیند حرفه‌ای سازی فوتبال این کشور وارد چرخه‌ای شده‌اند که تقریبا هیچ مشکلی برای تامین هزینه‌های خود ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بحث خصوصی سازی طی سال‌های اخیر در فوتبال ایران  همواره داغ بوده است؛ گرچه نمونه‌های ناموفق خصوصی سازی را طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، اما روی کاغذ حمایت از این موضوع سیاست مدیران کلان کشور شده است. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مورد در این باره، بحث خصوصی سازی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس است که سال‌ها در حد حرف و حدیث باقی ماند.  

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که سرنوشت باشگاه‌های خصوصی در طی سال‌های اخیر انجام چنین پروژه‌ای را غیر ممکن جلوه می‌دهد. اگر به حیات باشگاه‌های خصوصی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که قریب به اتفاق این باشگاه‌ها در نهایت بعد از چند سال به دلیل آن چه که ناتوانی مالک در تامین هزینه‌های باشگاه‌ها عنوان شده است، در عرصه فوتبال نتوانستند حضوری موفق داشته باشند. نمونه حضور ناموفق  در بخش خصوصی را می‌توانیم در  ۴ باشگاه خصوصی فعلی از جمله تراکتور، ماشین سازی، نساجی مازندران و شهرخودرو مشاهده کنیم.  

بررسی وضعیت  باشگاه های خصوصی کشورمان 

علاوه بر این،  هر ۴ باشگاه خصوصی فوتبال ایران در فصل جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و هوادارانشان روز به روز از وضعیت تیمشان نگران‌تر می‌شوند.  

تیم فوتبال تراکتور به عنوان ثروتمندترین باشگاه خصوصی لیگ برتر فوتبال در فصل جاری با مشکلات بسیاری رو به رو بوده است تا حدی که مالک این باشگاه اعلام کرد در صورت دریافت یک پیشنهاد خوب، تراکتور را واگذار خواهد کرد. بعد از این اظهار نظر‌ها بود که شایعاتی مبنی بر ورود چهره‌های متمول تبریزی برای خرید باشگاه تراکتور مطرح شد که عظیم زاده و دبیری شاخص‌ترین چهره‌ها بودند. البته عظیم زاده و دبیری طی اظهار نظری رسمی، سرمایه گذاری در فوتبال را در شرایط فعلی اقدامی غیر عقلانی دانستند.  این شرایط باعث شد که شاهد عملکردی از تراکتور باشیم که  شاید هوادارانش انتظار آن را نداشتند.  

در مورد سایر باشگاه‌های خصوصی هم چنین شرایطی را شاهد هستیم؛ از ماشین سازی که در مشکلات مالی غرق شده است و چهره‌های شاخص خود را یک به یک از دست می‌دهد تا نساجی که راه فرار از بحران را تنها در تغییر سرمربی می‌بیند. تیم شهرخودرو هم یکی از باشگاه‌های خصوصی است که بعد از کش و قوس‌های فراوان و به دلیل آن چه که ناتوانی مالک در تامین هزینه‌ها مطرح شده است در مرحله واگذاری به مالک دیگر قرار دارد.  

در این میان سوال بزرگی پیش می‌آید که مشکل خصوصی سازی چیست؟! البته برای یافتن پاسخ نیازی نیست راه طولانی را طی کنیم. با یک نگاه ساده به شرایط فوتبال کشورمان دلیل ناکامی باشگاه‌های خصوصی را درمی یابیم. محروم بودن از ابتدایی‌ترین حقوق حرفه‌ای باعث شده است که انگیزه چندانی برای باشگاه داری در بخش خصوصی وجود نداشته باشد.  

مشکلات موجود برای سرمایه گذاری در فوتبال 

فوتبال ایران سال های سال درگیر حق پخش تلویزیونی است. این حق مسلم هنوز برای باشگاه‌های لیگ برتری به دلیل مسائل حقوقی محقق نشده است. حقی که احقاق آن می‌تواند کفاف بخش قابل توجهی از هزینه باشگاه‌ها را بدهد. بهره بردن باشگاه‌ها از سود‌های حاصل از تبلیغات محیطی دیگر موردی است که هنوز در فوتبال ایران جایی ندارد.  

این در حالی است که تخصیص و تقسیم منابع حاصل از این تبلیغات نیز می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های یک باشگاه را تامین کند. شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که تنها به ۲ مورد آن اشاره شد، مسائلی هستند که باشگاه داری خصوصی در ایران را به بیراهه سوق داده‌اند و هیچ سرمایه گذاری تمایل به حضور در این حوزه  را ندارند. همچنین دیگر زمان حضور سرمایه دارانی که صرفا به خاطر علاقه به فوتبال مشکلی برای هزینه کردن نداشتند، گذشته؛ چرا که شرایط اقتصادی حاکم در کشور و بالا رفتن هزینه‌های تیم داری سرمایه گذاری در فوتبال را از یک طعم لذت بخش به یک ریسک ۲ سر باخت تبدیل کرده است.  

پس در این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که خصوصی سازی در فوتبال ایران در مسیر درست قرار بگیرد. در حال حاضر سرنوشت باشگاه‌های خصوصی همانند آینه‌ای است که ورود برای حضور سرمایه داران را غیرممکن ساخته است.

  بیشتر بخوانید

خصوصی سازی هنوز راکد است و وزارت ورزش ساکت

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور خصوصی سازی باشگاه های خصوصی فوتبال ایران سرمایه گذاری خصوصی سازی باشگاه ها هزینه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۱۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال ملاثانی به دنبال شگفتی‌سازی دیگری در جام حذفی

ایسنا/خوزستان تیم فوتبال استقلال ملاثانی در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی امشب پذیرای سپاهان است.

استقلال آبی‌پوش ملاثانی از ساعت ۱۹:۳۰ امروز، جمعه، ۷ اردیبهشت در ورزشگاه شهدای فولاد پذیرای سپاهان است. ملاثانی در اولین بازی حذفی خود مقابل نماینده کنگان به برتری رسید و در دومین بازی جام حذفی نیز تیم‌ لیگ‌برتری نفت آبادان را شکست داد و شگفتی ساز شد. 

به گزارش ایسنا، ملاثانی که حالا از انگیزه فراوانی برای شکست سپاهان برخوردار است، در اندیشه حذف سپاهان دیگر تیم لیگ برتری است و اگرچه بین دو تیم خوزستانی و اصفهانی زمین تا آسمان از نظر مهره و امکانات سخت افزاری و مالی تفاوت های زیادی است اما به گفته سیاوش اکبرپور، سرمربی استقلال ملاثانی تیمش فارغ از این موارد به خوبی برای بازی حساس با سپاهان آماده شده است. 

استقلال ملاثانی که متشکل از بازیکنان باتجربه و جوانان اهوازی است و تمامی بازیکنان این‌تیم خوزستانی هستند، از این حیث نیز آمار ویژه دیگری در فوتبال به نام خود ثبت کرده و اگر بتواند سپاهان مدعی را هم شکست دهد، شگفتی بزرگی را رقم زده است. 

اگرچه سپاهان نیز در ابتدای لیگ شرایط بسیار خوبی داشت ولی هر چه از هفته‌های لیگ گذشت، شرایط آن به صورتی پیش رفت که دلخواه هوادارانش نبود اما این تیم همیشه مدعی در فوتبال ایران، مطمئنا امشب در اهواز روز سختی را برای ملاثانی رقم می‌زند، تقابلی که با توجه به انگیزه شاگردان اکبرپور برای رقم زدن شگفتی دیگر می تواند دیدنی و تماشاگرپسند باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • معجزه لورکوزن؛ دهمین فرار از باخت بعداز دقیقه۹۰
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • داور فوتبال ایران: بله از باخت پرسپولیس خوشحال شدم | چرا نمی گذارید ما کری بخوانیم!
  • پرسپولیس چه زیبا باخت/ برد آلومینیوم اراک در تاریخ فوتبال کم‌نظیر بود
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • هزینه ۴۳ میلیارد تومانی پروژه ایمن سازی کندرو شرقی آزادگان
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • استقلال ملاثانی به دنبال شگفتی‌سازی دیگری در جام حذفی