Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@06:25:20 GMT

یک کاسه شدن سیاست کنگره آمریکا در برابر ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۲۰۱۸

140 نماینده کنگره آمریکا از دو حزب اصلی سیاسی این کشور با امضای نامه ای خطاب به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از او خواستند به دنبال رسیدن به یک توافق فراگیر "فرابرجامی" با ایران باشد.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا، 70 نماینده جمهوریخواه و 70 نماینده دموکرات در این نامه از بایدن خواسته اند با استفاده از مکانیزم‌هایی چون " تحریم" و "دیپلماسی" با دولت ایران تماس گرفته و تلاش کند "رفتارهای مخرب" ایران را مهار کرده و ایران را مجبور به رعایت تعهدات بین المللی خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه 3 هدف عمده از تماس با ایران رسیدگی به پرونده هسته ای، برنامه موشک های بالستیک و آنچه که " فعالیت های بدخیم منطقه ای ایران و حمایت ایران از فعالیت های تروریستی" و تامین مالی آنها اعلام شده، عنوان شده است.

امضاهای این نامه از سوی "  آنتونی براون" از حزب دموکرات و "مایکل والتز" از حزب جمهوری‌ خواه جمع آوری شده است.

مایکل والتز نماینده جمهوریخواه فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا که از نویسندگان این نامه است در این رابطه به ای بی سی نیوز گفت:" بر خلاف آنچه به نظر می رسد، شاهد شکل گیری یک اجماع دوحزبی در واشنگتن هستیم، حتی اگر موضوع این اجماع مساله بحث برانگیزی همچون توافق با ایران (برجام) باشد... ما خوشحالیم از اینکه توانستیم درباره این موضوع یک اجماع دوحزبی شکل دهیم ... دولت (بایدن) را تشویق می كنیم كه همه رفتارهای بدخیم ایران را مورد رسیدگی قرار دهد."

این نامه به "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ارسال شده است.

در ماه دسامبر گذشته و پیش از انتقال قدرت در کاخ سفید هم 150 نماینده دموکرات کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به بایدن از او خواستند پس از استقرار در کاخ سفید سریعا به برجام بازگردد و ایران را نیز ملزم به رعایت تعهدات برجامی خود کند.

نام برخی نمایندگان دموکراتی که نامه ماه دسامبر را امضا کردند در نامه جدید نیز دیده می شود از جمله نام " برد شرمن" نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا که هر دو نامه را امضا کرده است؛ نامه هایی که یکی از آنها خوااهان بازگشت سریع آمریکا به برجام است و دیگری که از موضعی دوحزبی نوشته شده خواستار یک توافق فرابرجامی با ایران است.

در مقابل نامه ماه دسامبر 150 نماینده دموکرات، 120 نماینده جمهوریخواه هم با نوشتن نامه ای از بایدن خواسته بودند به هیچ وجه به برجام بازنگردد و تحریم ها و فشار حداکثری علیه ایران را برندارد. این نمایندگان جمهوریخواه استدلال کرده بودند که کارزار فشار حداکثری ترامپ ایران را تضعیف کرده و بایدن باید از این فرصت برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران استفاده کند.

در میان جمهوریخواهان نیز نمایندگانی هستند که هر 2 نامه را امضا کرده اند از جمله "مایکل والتز" که از نویسندگان اصلی نامه است. او در این باره به شبکه خبری "ای بی سی " آمریکا گفت:" نظراتش با گذشته درباره ایران تفاوت نکرده اما لازم می داند درباره موضوعات مهم امنیتی ملی و سیاست خارجی آمریکا از جمله پرونده ایران یک اجماع دوحزبی در واشنگتن شکل بگیرد.

آنتونی براون از نویسندگان دموکرات این نامه هم در این باره گفته است:" اهمیت این نامه در اعداد امضا کننده آن نیست بلکه در این است که نشان می دهد اجماعی دوحزبی درباره ایران در حال شکل گیری است... این نامه فرصتی واقعی برای دولت فراهم می کند تا ببیند تعداد قابل توجهی از نمایندگان کنگره از یک رویکرد متعادل و دو حزبی (در قبال ایران) حمایت می کنند."

با این نامه جدید به نظر می رسد دموکرات ها از نامه 3 ماه پیش خود درباره ضرورت بازگشت سریع به برجام عدول کرده اند و جمهوریخواهان نیز از موضع سابق خود مبنی بر ضرورت عدم تغییر در سیاست فشار حداکثری علیه ایران، عقب کشیده اند و دو حزب اصلی آمریکا در یک نقطه میانی در حال نزدیک شدن به هم هستند.

بیشتر بخوانید: آمریکا 2 مقام سپاه را تحریم کرد کسینجر: بایدن نباید سیاست فشار بر ایران را رها کند آمریکا: بازگشت به برجام به ایران بستگی دارد احتمال مخالفت کنگره آمریکا با لغو تحریم‌ها علیه ایران لینک کوتاه: asriran.com/003FWs

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نماینده دموکرات کنگره آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۲۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مشغول به کار هستند، با استدلال این که اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مطابق قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی نیست، از رییس جمهور آمریکا خواسته‌اند که کمک‌های نظامی به این رژیم را متوقف کند.

نشریه آمریکایی پالتیکو در این باره گزارش داد: آن‌ها قصد دارند طی روزهای آتی، نامه‌ای به «مریک گارلند» دادستان کل و مشاوران کل در دولت بنویسند و استدلال خود را مطرح کنند. در نامه‌ای که پالتیکو آن را رویت کرده، این وکلا گفته‌اند که اسراییل، احتمالا، قوانین آمریکا، از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات، قانون لیهی، همچنین معاهده‌ ژنو درباره منع حملات نامتناسب علیه جمعیت غیرنظامیان را نقض کرده است.

گروهی که پیش‌نویس این نامه را تهیه کرده‌اند، شامل وکلای فعلی وزارت امنیت کشور و وزارت امور خارجه آمریکا است. این نامه هنوز در مرحله جمع‌آوری امضا است و تا کنون، بیش از ۹۰ وکیل آن را امضا کرده‌اند، از جمله، وکلای وزارت دادگستری، کار و انرژی و وکلای کمیسیون اروپا و بخش خصوصی.

این اقدام، تازه‌ترین نشانه اختلاف نظر در داخل دولت بر سر سیاست خارجی آن در رابطه با رژیم صهیونیستی است. تنظیم این نامه در برهه مهمی انجام شده است، یعنی یک هفته پیش از ضرب‌الاجل ۸ مه انجام شده است؛ کاخ سفید باید تا آن موقع، یک گواهی کتبی به کنگره ارائه کرده و تایید کند که اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی که در آن از تسلیحات عرضه‌شده آمریکا استفاده شده است، ناقض قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی نیست.

تخریب ساختمان‌ها در پناهگاهی برای فلسطینی‌ها در جبالیا در پی حملات رژیم صهیونیستی در غزه

خبرگزاری رویترز در اوایل هفته گزارش داد که برخی از مقامات ارشد آمریکایی در یادداشتی درون‌سازمانی به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفتند که نسبت به موثق بودن تضمین‌های رژیم صهیونیستی درباره استفاده قانونی از تسلیحات‌ عرضه‌شده آمریکا، شبهاتی دارند. در ماه فوریه نیز بیش از ۸۰۰ مقام رسمی در آمریکا و در خارج از کشور نامه سرگشاده‌ای را در مخالفت با حمایت دولتشان از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه امضا کردند.

وکلای یادشده می‌گویند، کارمندان دولت وظیفه دارند بدون جهت‌گیری‌های سیاسی نابجا مشاوره خود را ارائه کرده و نسب به بمباران کورکورانه این منطقه محاصره‌شده که تلفات زیادی را در میان غیرنظامیان به بار آورده است، حملات علیه کاروان‌های امدادی و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها به عنوان موارد تخطی اخطار کنند.

در پیش‌نویس این نامه با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها مطرح شده است که «قانون، واضح و همسو با نظر اکثریت آمریکایی‌هایی است که معتقدند آمریکا باید انتقال تسلیحات به اسراییل را مادامی که از عملیات نظامی خود در غزه دست نکشیده است، متوقف کند.»

خارج کردن جسدی از یک ساختمان در پناهگاهی تخریب‌شده در جبالیا در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی، ۹ اکتبر ۲۰۲۳

این نامه همچنین از وزارت دادگستری آمریکا می‌خواهد که درباره ارتکاب شهروندان آمریکایی عضو ارتش رژیم صهیونیستی به جنایات جنگی تحقیق کند که طبق قوانین آمریکا، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری هنوز پاسخی به درخواست اظهار نظر در این باره نداده‌اند.

موضوع این نامه، چند هفته پس از تصویب لایحه کمک‌های مالی ۶.۳ میلیارد دلاری کنگره به رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

یکی از کارمندان وزارت دادگستری آمریکا که نامه را امضا کرده است، به شرط فاش نشدن نامش در این باره گفت: در لحظه‌ای قرار داریم که دولت آمریکا در حال  نقض قوانین و سیاست خود است. دولت ممکن است با سکوت یا برخی موارد استعفا روبه‌رو شود اما واقعا از حجم نارضایتی و مخالفت نفرات زیرمجموعه بی‌خبر است.»

شمار تلفات جنگ غزه طی حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی که بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها و ساختمان‌های مسکونی از آن مستثنی نبوده‌اند، از ۳۴ هزار نفر فراتر رفته است.

افزون بر این، ۸۵ درصد از جمعیت غزه در شرایطی که ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاطی این منطقه از بین رفته و دسترسی کافی به غذا، آب آشامیدنی و دارو وجود ندارد، از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

مذاکرات آتش‌بس میان گروه حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح
  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی