Web Analytics Made Easy - Statcounter

درختان مثمر فراوانی در هرمزگان وجود دارد که می‌توانند جایگزین مناسبی برای درختان آمریکایی باشند؛ علاوه بر اینکه دارای سایه بوده اکسیژن تولید شده در آن همچنین میوه‌های آن بیش از هر نوع درخت غیربومی دیگری مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ فضای سبز به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر جسم و روح به شمار می رود و امروزه که زندگی شهری با دغدغه ها و مشکلات زیست محیطی و آلودگی های تنفسی همراه شده در جوامع مختلف برای جبران این لطمه ها اقدام به گسترش فضاهای سبز شهری و درختکاری در نقاط مختلف شهرها، پارک ها و بوستان ها کرده اند تا هوای پاک همراه با آسایش و آرامش روانی به شهروندان هدیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب و هوای گرم و طاقت فرسای بندرعباس از یک طرف و قرار گرفتن در کنار صنایع مختلف، اسکله های ترانزیتی و پالایشگاه های بزرگ که دارای آلودگی های فراوان زیست محیطی و تنفسی هستند از طرفی دیگر نیاز به فضای سبز در این شهر بیش از سایر شهرها احساس می شود.

سایه درختان در معابر و خیابان ها راهی برای فرار از گرمای طاقت فرسای جنوب به شمار می رود و فضای سبز شهری می تواند نقش بسزایی در آرامش روح و روان انسان ها داشته تا خستگی ها و روزمرگی های زندگی با قدم زدن و نشستن در زیر سایه درختان فراموش شود.

درختانی از جمله کهور، کرت، لور( انجیر معابد)، گل ابریشم، گارم زنگی، شیریشک، درمان عقرب، نخل، کنار، کنار سیبی، جم، گارم زنگی و … درختان همیشه سبز و سایه دار بومی هرمزگان محسوب می شود که کاشت آن در فضای سبز شهری نقش به سزایی در بهبود وضعیت فضای سبز شهر خواهد داشت.

سال ۱۳۸۲ نهال«کنوکارپوس» توسط شهرداری به صورت گسترده در شهر بندرعباس پخش شد و در روز درخت کاری دانش آموزان در مدارس و شهروندان در معابر این درخت را کاشتند و بیش از ۹۰ درصد از فضای سبز شهر بندرعباس را این دختان تشکیل داد.

آلرژی زا بودن درختان آمریکایی در جنوب کشور

این درخت که بومی منطقه فلوریدای آمریکا بوده از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشور ما شده و به خاطر مقاومت در هوای گرم مناطق گرمسیر و زنده ماندن در خاک شور و هم چنین رشد سریع و سایه زیادش مورد توجه مسئولان شهری جنوب کشور قرار گرفت و کم کم این درخت آمریکایی جای درختان بومی را در فضای سبز شهری بندرعباس را گرفت.

در سال های اخیر مراجعاتی به بیمارستان های جنوب کشور از جمله خوزستان با بیماری شبه آسم شد که بعد از پیگیری های مختلف وزیر بهداشت و رییس سازمان محیط زیست دخیل بودن گرده های این گیاه در ایجاد آلرژی در میان شهروندان راتاکید کرد.

هر چند که با اثبات این قضیه مسئولان وعده  دادند که دیگر این درخت کاشت نمی شود؛ اما همچنان نیمی از فضای سبز شهر بندرعباس را این درختان تشکیل داده اند.

درختانی مثمر فراوانی در هرمزگان وجود دارد که می تواند جایگزین مناسبی برای درختان آمریکایی باشد که علاوه بر اینکه دارای سایه بوده اکسیژن تولید شده در آن همچنین میوه های آن بیش از هر نوع درخت غیر بومی دیگری مورد استقبال شهروندان قرار می گیرد.

شهرداری‌ها اقدام به کاشت درختان مثمر کند

حجت الاسلام عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تاکید برلزوم کاشت درختان مثمر و بارده گفت: شهرداری‌ها باید اقدام به کاشت درختان مثمر کنند و این فرهنگ را ترویج دهند.

عبادی زاده با انتقاد از کاشت درختان غیرمثمر در فضای سبز شهری و حاشیه خیابان‌ها یادآورشد: درختان غیرمثمر که کاشت آن بسیار درشهر بندرعباس دیده می‌شود، متاسفانه با ریشه زدن در زیرزمین موجب هدررفت آب، از بین رفتن ساختمان‌ها و همچنین گیرکردن در لوله‌های فاضلاب می‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان کاشت درختان را جایگزین بوی تعفن و آزاردهنده خورهای شهر بندرعباس که مردم و گردشگران را آزار می‌دهد، کرد.

خطیب جمعه بندرعباس خاطر نشان کرد: باید همچون شهر شیراز از درختان مثمر همچون نارنج استفاده کرد و علاوه براینکه جلوه زیبایی را در فصل بهار ایجاد کرده، موجب عطر دل انگیز در فضای شهر و جذب مسافران و گردشگران می‌شود.

علی ای حال که امروزه زندگی شهری و دغدغه های آن باعث ایجاد تنش های فراوانی برای همگان شده کاشت و رواج درختان بومی و مثمر می تواند روح و نشاط و سرزندگی را به جامعه به ارمغان آورد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فضای سبز شهری شهر بندرعباس فضای سبز شهر درختان مثمر کاشت درختان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۲۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: مطالبات زیادی در شورای شهر برای مناسب‌سازی معابر شهری با هدف استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

علی فرمانی در گفت‌وگوی با خبرنگار ایمنا در قزوین در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه شهرداری قزوین مبنی بر صدور مجوز ساخت‌وساز با کاربری ورزشی در ناحیه شهری اسماعیل‌آباد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرانه ورزشی در منطقه مذکور صفر است، ضرورت دارد تا در این راستا اقدامات مؤثری انجام شود و گزارش آن‌ها به شورا ارائه شود.

وی افزود: خواستار برنامه‌ریزی مدیریت شهری قزوین برای افزایش سرانه ورزشی در ناحیه منفصل شهری اسماعیل‌آباد هستیم تا این منطقه از محرومیت زیرساخت‌های ورزشی خارج شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان و توان‌خواهان خاطرنشان کرد: در شورای شهر مطالبات فراوانی برای مناسب‌سازی معابر شهری برای استفاده معلولان داشتیم، اما در عمل از سوی شهرداری قدم از قدم برای تحقق آن‌ها برداشته نشد.‌

فرمانی ادامه داد: انتظار داشتیم یک بوستان ویژه افراد توان‌خواه و معلول در شهر قزوین ساخته شود، اما نگاه جدی به این حوزه در بخش‌های مدیریتی شهرداری قزوین وجود ندارد.

کد خبر 751098

دیگر خبرها

  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • ایمن‌سازی درختان خطرآفرین در اصفهان
  • ایمن‌سازی درختان خطر آفرین در اصفهان
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟