Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:46:55 GMT

السیسی: مصر مصمم به اجرای توافق لازم با اتیوپی است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۲۷۴۷

السیسی: مصر مصمم به اجرای توافق لازم با اتیوپی است

به گزارش امروز (چهارشنبه) خبرگزاری «روسیا الیوم»، السیسی در نشستی که با حضور نمایندگان نیروهای مسلح مصر برگزار شد، گفت: رود نیل زندگی ما و برادرانمان در سودان است.

وی افزود: سد رنسانس برای برادران ما در اتیوپی مزیت زیادی دارد و ما آن را رد نمی کنیم ... ما همیشه در این مورد به آرامی سخن گفته ایم و هیچ ادعا و خصومتی وجود ندارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آنچه ما را در مورد نیل متحد می کند، خیلی بیشتر از اختلافات ما در مورد آن است.

رئیس جمهور مصر تأکید کرد: ما اصرار داریم که مذاکرات خود را ادامه دهیم و البته مذاکرات ما تا زمانی ادامه خواهد یافت که در مورد پر کردن و بهره برداری از سد رنسانس به توافق قانونی لازم برسیم و همه از آن سود ببرند.

اتیوپی روند ساخت سد رنسانس بر روی رودخانه نیل را در نزدیکی مرز اتیوپی و سودان از ۲ آوریل ۲۰۱۱ آغاز کرد و این پروژه که هنوز به اتمام نرسیده است، برای مصر و سودان که از آن استفاده می کنند، نگرانی بزرگ ایجاد کرده است. این دو کشور هراس دارند که این اقدام منجر به کاهش دسترسی آنها به مقدار آب جاری از ارتفاعات اتیوپی شود.

اتیوپی با وجود تقاضای مصر و سودان برای دستیابی به توافقنامه لازم در مورد بهره برداری از رود نیل، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ و پس از باران های تابستان گذشته پر کردن مخزن سد رنسانس را آغاز کرد.

رئیس جمهور مصر در تاریخ ۶ مارس از خارطوم خواست توافق لازم الاجرا در مورد بهره برداری از سد رنسانس را اجرا کند، در همین حال او از اتیوپی به دلیل عدم پایبندی به متن توافق به شدت انتقاد کرد.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در طول سال‌های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده، اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر پیش‌تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع اقدامات یکجانبه ای شود که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت‌الشعاع دهد.

برچسب‌ها سودان سد النهضه عبدالفتاح السیسی مصر اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان سد النهضه عبدالفتاح السیسی سودان سد النهضه عبدالفتاح السیسی مصر اتیوپی اخبار کنکور سد رنسانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق ۲ ساله اینتر با طارمی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، بر این اساس طارمی با اینتر قراردادی دو ساله امضا کرده که تا ‏ژوئن ۲۰۲۶ اعتبار دارد و نراتزوری می‌تواند قرارداد ستاره ایرانی را تا تابستان ‏۲۰۲۷ تمدید کند.

رومانو اعلام کرد که توافق اینتر و طارمی نهایی و کامل شده و این ‏موضوع به باشگاه فعلی او پورتو هم اطلاع داده شده است. ‏

دیگر خبرها

  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • توافق ۲ ساله اینتر با طارمی
  • دیدار مدیران کل امور اتباع و فنی و حرفه‌ای استان قزوین
  • پیگیری و اجرای پروژه‌های شهرستان خلخال در اولویت مدیران باشد
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • مخالفت مصر با کوچاندن فلسطینی ها به صحرای سینا
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد