فروغی: مداحان کار اهل بیت (ع) را فدای دیده شدن خود نکنند
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۲۸۲۰
به گزارش خبرنگار مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، بیستمین جلسه از سلسله نشستهای هیأت پژوهی به همت جامعه ایمانی مشعر با موضوع بازخوانی تحلیلی کتاب «موسیقی و ستایشگری» در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب(سرچشمه) تهران برگزار و به صورت زنده از بسترهای مجازی منعکس شد.
در این نشست مهدی امین فروغی نویسنده کتاب «موسیقی و ستایشگری» مدیحهسرایی، مداحی و ذاکری را همانند یک ضریح دانست و اظهار کرد: همانطور که ضریح در اماکن مقدس نقطه کانونی توجه زائر است و در ساخت ضریح هنرها و صنعتهای مختلف دست به دست یکدیگر دادهاند، مداحی نیز کانون توجه در هیأت است و مداح باید هنرهای بسیاری داشته باشد تا بتواند هنر مداحی را به نمایش گذارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: مداح باید تاریخ به ویژه تاریخ اسلام را بداند، هنر تصویرسازی بیاموزد، جغرافیای عالم اسلام را بشناسد و به متون عربی، قرآن و احادیث آشنا باشد و نسبت به موسیقی معرفت داشته باشد تا بتواند هنر نمایی کند.
این نویسنده و هنرمند آیینی با بیان اینکه موسیقی بهعنوان یک علم باید مورد توجه مداح قرار گیرد، گفت: هنر ترکیب اصوات و لحنها یک موضوع مهم است که در موسیقی اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه کتاب «موسیقی و ستایشگری» سال ۱۳۷۸ با عنوان هنر مرثیهخوانی منتشر شد، تصریح کرد: این منبع نخستین کتابی بود که در رابطه با هنر مرثیهخوانی در دست بود و مورد استفاده افراد قرار گرفت.
تاریخ پیوند موسیقی و مرثیهخوانی به سالهای پس از ۶۱ هجری برمیگردد
امین فروغی با تاکید بر اینکه ما باید مرثیهخوانی را بهعنوان یک هنر بشناسیم، اظهار کرد: سیر تاریخی پیوند موسیقی و مرثیهخوانی و به طور کلی شعائر مذهبی و حسینی به سالهای پس از عاشورای ۶۱ هجری بر میگردد.
وی از نوحهخوانی بهعنوان یک پدیده با تاریخی بیشتر از تاریخ اسلام نام برد و عنوان کرد: نوحهخوانی بایسته بانوان بوده چراکه بانوان هستند که احساسات خود را بروز میدهند و ما در ادبیات عرب و فارسی به ویژه اشعار سعدی و فردوسی بهخوبی میتوانیم این موضوع را اثبات کنیم.
امین فروغی خاطرنشان کرد: نوحهگری در گذشته وجود داشته و از مرثیهخوانی هم جدا بوده است چراکه در نوحهگری لحن خوش و حرکات جمعی وجود داشته و میتوان گفت که در دوران ائمه اطهار (ع) نیز نوحهخوانی یک تخصص خاص بوده است اما بعد از عاشورای ۶۱ هجری در کنار مرثیهخوانی برای اباعبدالله الحسین (ع) نوحهخوانی نیز رواج یافته است.
وی نوحه را یک مرثیه با ساختار موسیقی و ملودی خواند و گفت: یک نوحهسرا ناگریز است که تاریخ و معارف را دقیق شناخته و با آموزههای حوزه ادبیات آشنایی داشته و در عرصه موسیقی متخصص باشد.
نویسنده کتاب «موسیقی و ستایشگری» با بیان اینکه در گذشته اصل در دستگاه امام حسین (ع) بر مستوری و اخلاص بود، مطرح کرد: اساتید عرصه مداحی در گذشته اخلاص و تواضع را به شاگردان خود میآموختند و تأکید میکردند که در این دستگاه فقط امام حسین (ع) باید دیده شود و نباید این دستگاه مطاع دنیا و ابزار افراد شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه اصل دیده شدن، شنیده شدن و جلوه کردن است، عنوان کرد: در گذشته اصل استاد داشتن بود و اگر کسی استادی نداشت به او میگفتند که بیپیر است و این واژه به یک دشنام تبدیل شده بود اما امروزه دغدغه توجه به اساتید در شاخههای مختلف مرثیهخوانی وجود ندارد.
مداح بدون اخلاص و ایمان به هدف نمیرسد
امین فروغی سلوک الیالله و فراموشی خود را یک اصل مورد نیاز برای مداحی دانست و گفت: اگر در همه عرصهها آموزههای مورد نیاز مداحی را فراگیریم اما اخلاص و ایمان لازم را نداشته باشیم به هدف نخواهیم رسید.
این هنرمند پیشکسوت افزود: در گذشته مردم بر یک نوحه توقف میکردند و کمتر میل به تنوعطلبی بوده است و یک نوحه در چندین عصر مستمر خوانده میشد و هیچ تغییری نمیکرد؛ توقف بر یک پدیده معنوی قداست آفرین است و اکنون موسیقی نقارهخانه امام رضا (ع) را در هر جای دنیا بشنوید یک احساس معنوی پیدا میکنید و این موسیقی درحقیقت به یک پدیده و صدای مقدس تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه سرنوشت برخی از افراد را یک نوحه قدیمی تغییر میدهد، ادامه داد: اکنون نیز هر ساله بسیاری از افراد شب عاشورا در هیأتهای مذهبی حضور مییابند و نوحه «مکن ای صبح طلوع» را میخوانند و همچنان برای همه این نوح تازه و جذاب است.
امین فروغی با بیان اینکه اقتضای زندگی جدید و رسانه است که مجال به توقف و زندگی با یک نوحه را نمیدهد، عنوان کرد: متأسفانه رسانه قداستپذیر نیست و یک قالب است که پیوسته باید در آن تغییر شکل داده و متناسب با این قالب باشیم.
وی از برکات و آثار حفظ کردن اشعار دینی یاد کرد و گفت: در روزگار ما نسبت به این موضوع اهتمامی وجود ندارد اما در گذشته افرادی بودند که برای حفظ کردن شعر یک قداست قائل بودند و در دوران ۷۰ سالگی هم از این موضوع مهم غفلت نمیکردند.
امین فروغی تأکید کرد: در گذشته مداحی را یک عبادت بزرگ میدانستند و آنقدر که به خدمت در این دستگاه امیدوار بودند به نماز و روزه خود امیدوار نبودند به همیمن علت مراقب بودند که این عمل را پاکیزه انجام دهند و تقدیم اولیای الهی کنند.
وی ادامه داد: غلامعلی رجبی گاه وارد مجلس میشد و همه نگاهها به او بود که چه ولولهای میخواهد بهپا کند، اما او مشاهده میکرد که مداح قبلی نتوانسته مجلس را به خوبی گرم کند به همین علت اشعار خود را در پنهان به او میداد اما امروزه متأسفانه در روزگار رسانه اصل بر دیده شدن است.
امین فروغی با تاکید بر اینکه اصل مداحی احیای امر اهل بیت (ع) است، گفت: شعر، تاریخ، موسیقی و هر هنر دیگری باید در خدمت احیای امر این بزرگواران باشد و هر جایی که هر یک از این هنرها خدشهای به امر اهل بیت (ع) وارد میکند باید کنار گذاشته شود و امر اهل بیت (ع) نباید فدای دیده شدن امثال بنده شود.
وی با اشاره به اینکه موسیقی نباید موجب وهن اهل بیت (ع) و مذهب شیعه شود، تصریح کرد: شعر و نوحه نباید مستمع را از اعتدال خارج کند و او را به سمت گناه ببرد یا اینکه مخاطب را از واجبات که در شرع مقدس آمده بازبدارد.
امین فروغی تصریح کرد: واژه موسیقی در حوزه ستایشگری موسیقی آوازی است اما در روزگار امروز دیده میشود که کارهای مذهبی با سازهایی نیز همراه میشود که این در گذشته هم مرسوم نبوده مگر در شبیهخوانی و دستهگردانیها اما این در روزگار ما بیشتر استفاده میشود.
نوآوری بدون بهرهمندی از نظرات تخصصی آسیبزاست
وی ادامه داد: هر چند این سنت در گذشته بدینگونه نبوده و یک سنت جدیدی است که میبینیم نوحهای در کنار موسیقی ارائه شده است اما اگر وهن اهل بیت (ع) نباشد و خدشهای به قداست اهل بیت (ع) وارد نکند میتوانیم آن را بپذیریم درحالیکه اگر فقط نوآوری بدون استفاده از نظرات تخصصی اساتید باشد میتواند آسیبهایی به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: نشست ه هیأت پژوهی جامعه ایمانی مشعر مرثیه خوانی امین فروغی نوحه خوانی دیده شدن یک نوحه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام ویژه برنامههای حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
ایسنا/خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق(ع)، ویژه برنامههایی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی در این آستان ملکوتی برگزار میشود.
ویژه برنامههای شهادت امام جعفر صادق(ع) با محوریت رواق بزرگ امام خمینی(ره) از شامگاه جمعه و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امینالله و مرثیهسرایی توسط مداح و ذاکر نامآشنای اهل بیت(ع)، آقای احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء آغاز میشود.
سخنرانی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان توسط حجتالاسلام والمسلمین علی اوسطی، مرثیهسرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت(ع)، آقایان سید محمود علوی و مرتضی اسلامینژاد، از دیگر برنامههای شب شهادت این امام همام خواهد بود.
در شامگاه شهادت امام جعفر صادق(ع) همچنین زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی میهمان محفل شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران آئینی از جمله حجتالاسلاموالمسلمین سیدابوالفضل مبارز، سیدرضا یعقوبی آل، علیرضا خاکساری و علی مقدم خواهند شد.
برنامه صبح شهادت امام صادق(ع) روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امینالله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانیها با صدای کبیر قلندرزاده آغاز میشود و با بیان احکام دینی توسط حجتالاسلاموالمسلمین مصطفی رنجبر ادامه مییابد.
اجرای برنامه سرود و همخوانی توسط گروه گلدستههای حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحهسرای اهل بیت(ع)، آقای مصطفی جلیلیان مصلحی، و مرثیهسرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد(ع) از دیگر برنامههای روز شهادت امام صادق(ع) خواهد بود.
در این مراسم آیتالله سید احمد علمالهدی به ایراد سخنرانی میپردازد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارتنامه امام صادق(ع) که توسط آقای قاسم پناهی قرائت میشود، به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، ویژه برنامههای شهادت امام صادق(ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امینالله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، آقای علی زمانیان، سخنرانی آیتالله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیهسرایی آقایان جعفر ملائکه و امیر عارف همراه خواهد بود.
انتهای پیام