Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@23:04:07 GMT

بلا‌هایی که کرونا بر سر ریه‌ها می‌آورد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۳۱۸۳

بلا‌هایی که کرونا بر سر ریه‌ها می‌آورد

ایران اکونومیست-یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره آسیب های کرونا به ریه و زمان بهبود فرد پس از ابتلا توضیح داد.

ذاکر فوق تخصص بیماری‌های ریوی اظهار کرد: کرونا بیماران را در سه دسته خفیف، متوسط و شدید گرفتار می‌کند، کسانی که دچار بیماری خفیف می‌شوند به صورت سرپایی درمان را دنبال می‌کنند، اما گروهی که به درجه متوسط یا شدید بیماری دچار می‌شوند اکثراً در بیمارستان و یا در بخش آی سی یو بستری می‌شوند و معمولاً پس از یک یا دو هفته اگر حال عمومی آن‌ها بهبود پیدا کند و مرخص می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه ما به همه بیماران اکسیژن نمی‌دهیم، افزود: بیمارانی که اکسیژن خون آن‌ها کمتر از ۹۰ درصد باشد نیازمند اکسیژن هستند لذا ما با توجه به شرایط اکسیژن را برای بیمار تجویز می‌کنیم.

ذاکر با اشاره به اینکه بیماران پس از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شوند باید ۴ تا ۶ هفته بعد، ویزیت مجدد شوند گفت: معمولاً در این ویزیت تصویربرداری نیاز نیست و با توجه به معاینه، آزمایش و اکسیژن بیمار چک آپ لازم صورت می‌گیرد و پس از آن باید سه ماه بعد از شروع بیماری مجدد به پزشک مراجعه کرد، در این مرحله به یک عکس ساده نیاز داریم.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه تصویربرداری علاوه بر مزایا، معایبی نیز در بر دارد، گفت: خیلی از بیماران متاسفانه وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند، در مرحله اولیه نیاز به یک عکس داریم و اگر در عکس چیزی رویت شد و در معاینه بالینی یافته‌هایی داشته باشیم یک تست تنفس از بیمار می‌گیریم.

او ادامه داد: هنوز نمی‌توانیم به مریض بگوییم که مثلاً پس از یک سال، قطعاً آسیب ریه دائمی است یا نه. زیرا ریه تا دو سال می‌تواند بهبود پیدا کند، در ویزیت ماه سوم با تست تنفس و یک عکس ساده می‌توانیم وضعیت فرد را ارزیابی کنیم، در فاصله ۴ تا ۶ هفته انتظار پاک شدن ریه را مخصوصاً در افراد سالمند نداریم.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: متاسفانه بیمارانی را داریم که در یک فاصله کوتاه سه یا چهار سی تی اسکن انجام داده اند و این موضوع مقداری به ندانم کاری همکاران پزشک و بخشی دیگر به اصرار‌های بی دلیل بیمار برمی گردد، متاسفانه برخی از بیماران اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند و این موضوع اصلا به صلاح نیست، زیرا در خیلی از مواقع به سی تی اسکن نیاز نداریم.

او افزود: در خانم‌های شیرده حساسیت زیادی درخصوص انجام سی تی اسکن داریم به طوری که خانمی که شیرده است بافت پستانش فعال است و اشعه حساس‌تر می‌شود و این موضوع می‌تواند در آینده فرد را به دلیل انجام سی تی اسکن‌های مکرر دچار مشکل کند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: ما هنوز ایمنی این بیماری را نمی‌دانیم که تا چه حد است، کرونا به صورت مجدد می‌تواند در فرد بروز پیدا کند، برخی از افراد ممکن است دوباره دچار بیماری کرونا شوند، کرونا در برزیل دچار جهش جدید شد و فکر می‌کردند که ایمنی دسته جمعی ایجاد شده است، اما ۷۰ درصد جمعیتی که در ابتدای اپیدمی دچار شده بودند مجدداً بیمار شدند.

او اظهار کرد: همه کشور‌ها مانند انگلستان دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند، کسانی که دچار بیماری کرونا شدند ممکن است ۳ تا ۴ ماه ایمنی داشته باشند لذا این عده در اولویت واکسن قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه کادر درمان باشند.

ذاکر بیان کرد: اکثر واکسن‌ها دو نوبته هستند، اما در این بیماری به امید اینکه ایمنی اولیه ایجاد شده واکسن را در کسانی که یکبار دچار بیماری شده‌اند در یک نوبت تزریق می‌کنند، اما باید بدانیم که ایمنی که واکسن می‌دهد بیشتر از ایمنی بیماری است، ایمنی واکسن دوام بیشتری دارد، لذا کسی که بیماری را گرفته در اولویت قرار نمی‌گیرد.

او گفت: پاندمی وقتی تمام شد، ممکن است بیماری به صورت کم در جامعه بماند، اما باز هم هنوز هیچ چیزی به صورت مشخص نیست، واکسن کرونا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، این در حالی است که واکسن آنفلوآنزا ۷۰ درصد ایمنی زایی دارد و برای افراد مسن ۳۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه در واکسن کرونا میزان ایمنی زایی بسیار بالاست.

ذاکر عنوان کرد: همه مردم دنیا در قبال این بیماری مسئول هستند، لذا باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنیم تا پاندمی طولانی‌تر از این نشود، تا زمانی که واکسن بخواهد در دسترس همگان قرار بگیرد باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فوق تخصص بیماری انجام سی تی اسکن دچار بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۳۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود

ایتنا - دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست تا با امضای تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به مبارزه با همه‌گیری‌های آینده موافقت کنند.
تفاهم‌نامه جدید و مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های قوانین موجود در مقابله با همه‌گیری‌ها، به منظور تقویت دفاع جهانی در برابر عوامل بیماری‌زای جدید پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که جان میلیون‌ها تن را گرفت، تدوین شده است.

کشورهای عضو این سازمان قرار است در روز ۲۱ اردیبهشت مذاکرات بر سر این توافق را نهایی کنند تا بتوانند آن را در نشست سالانه سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه به تصویب برسانند، ولی اختلافات بزرگی بر سر متن این تفاهم‌نامه وجود دارد.

تدروس آدهانوم، دبیر‌کل سازمان جهانی بهداشت، در نشست ژنو با اشاره به اهمیت این توافق به کشورهای جهان گفت: «به مردم دنیا، مردم کشورهای تان، و مردمی که نماینده آنها هستید، آینده امنی بدهید.»

یکی از اصلی‌ترین اختلافات میان کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه، موضوع به اشتراک‌گذاری عادلانه داروها و واکسن‌ها برای جلوگیری از تکرار معضلات دوران کرونا است.

دسترسی به پاتوژن‌های شناسایی شده در داخل کشورها، دسترسی به محصولات مبارزه با بیماری همه‌گیر مانند واکسن‌های تولید شده؛ و توزیع عادلانه نه تنها آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسیناسیون‌های ضد همه‌گیر، بلکه ابزار تولید آنها از موضوعات مورد بحث میان کشورها است.

شماری از سیاستمداران در کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا استدلال می‌کنند که این توافق که الزام قانونی دارد، قدرت زیادی را به سازمان بهداشت جهانی می‌دهد.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این استدلال را رد می‌کند و می‌گوید تفاهم‌نامه به کشورها کمک می‌کند تا در برابر شیوع همه‌گیری بهتر از شهروندانشان محافظت کنند.

سازمان بهداشت جهانی در هفته‌های اخیر در مورد رشد تصاعدی آنفولانزای مرغی با نگرانی در مورد اینکه در صورت شروع انتقال آن بین انسان‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد، زنگ‌های خطر را به صدا درآورد و این موضوع، فوریت رسیدن به این توافق را برجسته‌تر کرد.

در تاریخ ۷۵ ساله این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، تنها باری که کشورهای عضو توانستند با یک معاهده قانونی الزام‌آور موافقت کنند، معاهده کنترل دخانیات در سال ۲۰۰۳ میلادی بود.

سازمان بهداشت جهانی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ به دلیل رویکرد خود در پیدا کردن منشاء ویروس آماج انتقادهای فراوان قرار گرفت.

در این ارتباط، این سازمان، یک بازدید به شدت کنترل شده از چین داشت و به این نتیجه رسید که «بسیار بعید» است که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان به انسان منتقل شده باشد.

با این حال سازمان بهداشت جهانی در پی فشارها، گزارش تحقیقی دیگری منتشر کرد و در آن، گروه متخصصان این سازمان گفتند که داده‌های لازم برای توضیح چگونگی شروع همه‌گیری وجود ندارد.

گروه متخصصان سازمان بهداشت جهانی همچنین گفت که نمی توان نظریه «حادثه آزمایشگاهی» را نادیده گرفت اما تأکید کرد که چین اطلاعاتی به این نهاد بین‌المللی ارائه نکرده است که در آن احتمال ابتلا به ویروس کرونا ناشی از نشت آزمایشگاهی ارزیابی شده باشد.

دیگر خبرها

  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد