Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی, تا کنون حدود 42 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است. آخرین مهلت دریافت تسهیلات کرونایی به سه بخش فرهنگ، ورزش و گردشگری تا نیمه اسفند بود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در دستور کار وزارت کار قرار گرفت و بر این اساس، 14رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند تا مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مرحله نخست پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا، نزدیک به 14هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در کشور پرداخت شده و متقاضیان به 19بانک تعیین شده در این حوزه معرفی شدند که مبلغ مذکور در 14رسته و 858زیر رسته تعریف شده است.
در مرحله دوم پرداخت تسهیلات کرونا نیز رقمی معادل 8000میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است به چهار بخش حمل و نقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش اختصاص یابد.
درحالت کلی تسهیلات کرونایی در چهار بخش خانوار, اشتغال محور, بنگاه محور و وام ودیعه مسکن پرداخت شد. در بخش خانوار سرپرستان خانوار وام‌های یک میلیون تومانی دریافت کردند، در بخش تسهیلات اشتغال محور، کسب‌وکارهای 14گانه با ثبت‌نام در سامانه کارا، وام ارزان قیمت کرونایی گرفتند، در تسهیلات بنگاه‌محور یا بخشی، بنگاه‌های فعال آسیب دیده از کرونا در حوزه‌های «گردشگری»، «فرهنگ و هنر» و «ورزش و جوانان» به تناسب ابعاد و بازار بنگاه‌ها تسهیلات گرفتند و در بخش وام ودیعه مسکن نیز مستاجران، متناسب با شهرهای محل سکونت خود در کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرستان‌ها تسهیلات حمایتی دریافت کردند.
طبق گفته ی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تا کنون حدود 42 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.
شهرزاد دانشمندی, مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت:از 700هزار میلیارد ریال اعتبارات کرونایی تصویب شده تاکنون 421هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است که سهم کسب وکارهای آسیب دیده ازکرونا 66هزار میلیارد ریال، سهم حمل و نقل23 هزار میلیارد ریال، سهم یارانه بگیران و کمک معیشتی خانوارها 285 هزار میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن 46 هزار میلیارد ریال بوده است.
شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا گفت: تسهیلات کرونایی طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغی که شده از 15فروردین 1400متوقف خواهد شد. 
وی افزود: بانک‌ها موظف هستند تا آخر سال تمامی تسهیلات مصوب شده را پرداخت کنند. در رابطه با تسهیلاتی که تاکنون پذیرش نشده‌اند، فعلا مصوبه‌ای نداریم. بنابراین آنچه‌که در این مرحله مطرح است دریافت وثایق و مستندات لازم توسط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است و دلیل کندی روند پرداخت‌ها همین مساله است.
دانشمندی در توضیح روند بازپرداخت تسهیلات هم گفت: در مساله بازپرداخت ها دو بحث وجود دارد،اول بازپرداخت تسهیلات یارانه بگیران و تسهیلات معیشتی خانوارها است که با حمایت و دقت نظام بانکی، تسهیلاتی به میزان 285هزار میلیارد ریال پرداخت شده است اما فقط 2قسط بازپرداخت شده است و 7قسط دیگر معوق مانده‌اند. این در حالی است که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازپرداخت این تسهیلات تاکید داشته‌اند و این بدهی جزو اولویت مطالبات بانکی و از دیون ممتاز دولت است.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: بحث دوم هم در رابطه با تمدید زمان بازپرداخت سایر تسهیلات کرونایی به کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، است که اخیرا بسیاری از استان‌ها خواستار استمهال و تمدید زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی شده‌اند،اما موافقت نشد. بنابراین می‌بایست طبق روال معین شده، بازپرداخت‌ها انجام شوند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان تسهیلات آسیب دیده از کرونا هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت تسهیلات پرداخت شده تسهیلات کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالجلال ایری، با اشاره به گلایه مردم از اقساط بالای وام مسکن، گفـت: یکی از گلایه‌های مردم در سال‌های اخیر که با افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور به ویژه کلانشهر‌ها بالاخص پایتخت مواجه بودیم، بالا بودن اقساط وام مسکن در برابر قدرت خرید پایین وام‌ها است. در کلانشهر تهران، برای خرید خانه به زوجین وام ۹۶۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود که اقساط آن حدود ۱۹ میلیون تومان است. این در حالی است میانگین قیمت هر متر خانه در پایتخت در سال جاری به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده و با وام پرداختی تنها ۱۲ متر خانه می‌‎توان خریداری کرد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اقساط سنگین وام مسکن و دلایل ناتوانی یا عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن با بازه پرداخت طولانی‌تر و اقساط متعادل‌تر و نیز مبلغ بیشتر موضوعی است که حتما باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد. یکی از موضوعاتی که به تصمیم‌گیری بهتر ما در این مورد کمک می‌کند، ارزیابی نحوه پرداخت وام در کشور‌های دیگر با میزان توسعه یافتگی متفاوت است.

وی افزود: با یک جست‌وجو ساده در این مورد متوجه می‌شویم که عمده کشور‌های پیشرفته دنیا برای خرید خانه تسهیلاتی با بازپرداخت ۲۰ الی ۳۰ ساله دارند که مبلغ تسهیلات نیز بخش قابل توجهی از مسکن‌ها را شامل می‌شود البته که متقاضیان از یک فرآیند اعتبارسنجی و رتبه بندی دشوار و سخت‌گیرانه‌ای عبور می‌کنند. اما نکته مثبت این نوع سیستم وام دهی این است که متقاضیان تسهیلات مسکن، بخش عمده‌ای از نرخ خانه را وام دریافت کرده و برای خانه دار شدن به آورده کمتری نیاز دارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در مورد عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات با اقساط بلند مدت، اضافه کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی عدم تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات بلند مدت مانند وام مسکن، بی ثباتی اقتصادی است. چرا که با افزایش تورم و نواسانات اقتصادی در طول سالیان بازپرداخت وام، بانک‌ها دچار ضرر و زیان هنگفتی می‌شوند از این رو عمده بانک‌ها برای عبور از شرایط دشوار اقتصادی به سمت بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سودآوری با بازه زمانی کم دارند.

ایری اضافه کرد: شاید اگر نرخ سود بانک‌ها در حوزه مسکن بر اساس تورم شناور باشد، بانک‌ها اقبال بیشتری برای ورود به این حوزه پیدا کنند. البته که قطعا دلایل دیگری هم دارد که همانگونه که پیشتر بیان کردم، باید مورد بررسی کارشناسان اقتصادی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ۱۳۷۰ نفر در بابل
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • پیشرفت نهضت ملی مسکن در غیبت بانک‌های خصوصی
  • سهم صفر درصدی مشارکت ۱۸ بانک در نهضت ملی مسکن
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • تسهیلات ودیعه مسکن به ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!