Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از افسران و سربازان نظامی در میانمار به خاطر سرپیچی از دستور شلیک به معترضان علیه کودتای نظامی این کشور فرار کرده و به هند پناهنده شدند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، "تا پنگ" افسر جوان میانماری در 9 اسفند (27 فوریه) از دستور شلیک با اسلحه خودرو به سمت معترضان در شهر "خامپات" سرپیچی کرد.

یک روز پس از این ماجرا، یک افسر مافوق دیگر از "تا پنگ" پرسید که آیا او به سمت معترضان شلیک می‌کند؟ او به عنوان افسر 27 ساله میانماری بار دیگر از این فرمان سرپیچی و استعفای خود را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"پنگ" در تاریخ 11 اسفند (1 مارس) خانه و همسر و دو دختر خود در شهر "خامپات" را رها و بیش از سه شبانه روز به سمت ایالت مرزی "میزورام" هند حرکت کرد. او بیشتر در شب‌ها حرکت می‌کرد تا شناسایی نشود.

"پنگ" که تنها بخشی از نام خود را برای محافظت از هویتش اعلام کرد به رویترز گفت: "من چاره‌ای نداشتم".

نمایی از منطقه مرزی "چمپای" در ایالت "میزورام" در شمال شرقی هند و مرز میانمار 9 مارس 2021/ عکس: رویترز

رویترز کارت شناسایی ملی و مدارک پلیسی پنگ را مشاهده و تائید کرده است.

"تا پنگ" و 6 همکارش از تمام دستورات افسر مافوق در تاریخ 27 فوریه سرپیچی کردند اما پلیس جوان نامی از افسر مافوق خود نیاورد.

براساس اسناد طبقه‌بندی پلیس داخلی میزورام که رویترز موفق به مشاهده آن شده، این ماجرا شبیه شرح وقایعی است که 3 نفر دیگر در حوالی 11 اسفند و پس از عبور از مرز میزورام هند برای افسران محلی هندی تعریف کرده‌‌اند.

این اسناد از سوی پلیس منطقه مرزی میزورام هند نوشته شده و شامل اطلاعات و بیوگرافی چهار نفر از افسران نیروی پلیس میانمار و چرایی فرار آنها می‌شود.

افسران پلیس فراری در میزورام هند در بیانیه مشترکی گفتند: در حالیکه که مخالفان کودتا در میانمار  در شهرها و مناطق مختلف اعتراض می‌کنند و جنبش‌های نافرمانی‌ مدنی علیه کودتاگران شتاب می‌گیرد، به ما دستور داده‌ شد تا به معترضان شلیک کنیم.

آنها گفتند: ما حق شلیک به مردم‌مان به عنوان تظاهرکنندگانی صلح طلب را نداشتیم.

حکومت نظامی میانمار که در تاریخ 13 بهمن (1 فوریه) با کودتا رهبران غیر نظامی این کشور را برکنار کرد؛ گفته است که با نهایت خویشتن‌داری با تظاهرات "معترضان آشوبگر" برخورد کرده می‌کند. مقامات حکومت نظامی میانمار معترضان آشوبگر را به حمله به پلیس، آسیب به امنیت ملی و بر هم زدن ثبات متهم کردند.

رسانه‌ها از "تا پنگ" 27 ساله به عنوان یکی از اولین پلیس‌های فراری میانمار به دلیل نافرمانی از دستورات نیروهای امنیتی می‌گویند.

اعتراضات سراسری و روزانه به کودتای نظامی در بسیاری از شهرهای این کشور در حال برگزاری است و نیروهای امنیتی به سرکوب معترضان پرداخته‌اند. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی و گروه‌های مدافع بشری می‌گویند: در اعتراضات ماه‌های اخیر این کشور بیش از 60 معترض میانماری کشته و بیش از 1800 نفر بازداشت شده‌اند.

"آنگ سان سو چی" برنده جایزه صلح نوبل در سال 1991 و رهبر دولت غیرنظامی قبل از کودتا در میان بازداشت شدگان قرار دارد.

"تا پنگ" جوان میانماری عکس خود را با لباس پلیس میانمار در تلفن همراهش نشان می‌دهد. او اخیرا به دلیل نافرمانی از دستور افسران مافوق در شلیک به "معترضان به کودتای نظامی" به شهر مرزی "چمپای" در ایالت میزورام هند فرار کرده است. این شهر در منطقه مرزی هند و میانمار قرار دارد- 9 مارس 2021/ عکس: رویترز

به گفته یک مقام ارشد هندی تا کنون بیش از 100 نفر میانماری از مرزهای بین دو کشور به هند رفته‌اند. بیشتر این افراد پلیس و خانواده‌های آنها هستند.

"تا پنگ" کارت‌های شناسایی و عکسی بی تاریخ از خود را با لباس پلیس میانمار به عنوان اسناد کاری‌اش نشان می‌دهد و می‌گوید 9 سال پیش به پلیس میانمار پیوسته است.

براساس سخنان "تا پنگ" پلیس برای توقف معترضان باید از گلوله‌های پلاستیکی یا شلیک به زیر زانو استفاده کند. رویترز قادر به تائید این صحبت‌ها به عنوان سیاست‌های پلیس میانمار نیست.

او گفت مافوقش به او دستور داده که "به قصد مرگ به آنها شلیک کند".

"انگون هلی" که به عنوان یک نیروی پلیس در شهر "ماندالای" منصوب شده بود نیز گفت که دستور تیراندازی را دریافت کرده است. او تاریخی برای دریافت دستورش ارائه نداد و نگفت که آیا دستور تیراندازی برای کشتن بوده است یا خیر. او از میزان تلفات یا آسیب‌ها نیز صحبت نکرد.

این جوان 23 ساله نیز تنها بخشی از نام کامل خود را برای حفاظت از هویت خود آورد و کارت ملی به همراه داشت.

پلیس‌های فراری به مرز هند بر این باورند که پلیس میانمار براساس دستورات ارتش این کشور عمل می‌کنند.

آنها گفتند: ارتش نیروهای پلیس را که اغلب افسران رده بالا و از نزدیکان ارتشیان هستند، برای روبه‌رویی با مردم تحت فشار قرار می‌دهند.

نمایی از شهر " چمپای" در ایالت "میزورام" در شمال شرقی کشور هند و نزدیکی مرزهای میانمار/ عکس: رویترز

"انگون هلی" می‌گوید به دلیل سرپیچی از دستورات،توبیخ و به جایی دیگر منتقل شد. پس از آن او به صورت آنلاین از فعالان دموکراسی خواه کمک خواست و سر از روستاهای "میزورام" هند دراورد.

این سفر برای این جوان 23 ساله بیش از 200 هزار کیات میانمار (143 دلار آمریکا) هزینه داشت.

اگرچه مرزهای هند و میانمار از سوی نیروهای شبه نظامی هند تحت حفاظت قرار دارد اما دارای "رژیم حرکت آزاد" است که به ساکنان مرزی اجازه می‌دهد بدون مجوز تا چندین کبلومتر وارد خاک کشور دیگر شوند.

خانم "دال" 24 ساله به عنوان یک افسر پلیس در شهر "فلام" در دامنه کوه‌های شمال غربی میانمار کار کرده است.

او می‌گوید کارش بیشتر اداری بوده و لیست افراد بازداشت شده از سوی پلیس را می‌نوشته است. اما پس از بزرگتر شدن اعتراضات از او خواستند تا زنان را معترض را بازداشت کند. موضوعی که او نپذیرفته است.

کمی بعد او به دلیل ترس از اتهام  همدستی با معترضان و نافرمانی مدنی تصمیم به فرار از میانمار گرفت.

یکی از مقامات ارشد میانمار در منطقه فلام در هفته گذشته خطاب به یکی از مقامات ارشد "چمپای" هند نوشت که "به منظور حفظ روابط دوستانه بین دو کشور همسایه" 8 پلیس فراری را به میانمار بازگرداند.

مقامات میزورام هند به رویترز گفتند: به کسانی که از میانمار هند فرار کرده‌اند غذا و سرپناه موقت می‌دهند اما بازگرداندن آنها بر عهده تصمیمات دولت فدرال هند است.

تاپنگ که خانوادهاش را در میانمار رها کرده و از دلتنگی برای می‌گوید، اعلام کرد: "نمی‌خواهم برگردم".

بیشتر بخوانید: تظاهرات میانمار؛ مقابله با ارتش با استفاده از دامن زنانه / تعطیلی مغازه و کارخانه‌ها (+عکس) میانمار؛ 38 کشته در سرکوب اعتراضات علیه کودتاگران (+عکس) فیس‌بوک علیه کودتای میانمار/ همه صفحات ارتش بسته شد لینک کوتاه: asriran.com/003FXO

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پلیس میانمار تا پنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴متهم اصلی در پی مفقود شدن یسنا دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد میردوستی اظهار کرد: درپی مفقودی دختر بچه چهارساله کلاله‌ای کار جست وجو در دستور کار پلیس و دستگاه قضا قرار گرفت که تا کنون توانستیم چهار نفر را به عنوان متهم اصلی دستگیر کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از متهمان پس از بازجویی با صدور قرار بازداشت موقت، راهی زندان شد، افزود: سه متهم دیگر این پرونده فعلاً در پلیس آگاهی برای بازجویی تحت نظر هستند و پس از تکمیل تحقیقات در مورد آنها تصمیم قانونی اتخاذ خواهد شد.

دادستان کلاله‌ای گفت: بعضی از افراد بازداشتی جز افرادی هستند که پیش از پیدا شدن یسنا، با دستور بازپرس پرونده به عنوان مظنون به پلیس آگاهی احضار شده بودند.

وی یادآور شد: انگیزه متهمان از ربودن این کودک پس از تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی خواهد شد.

یسنا کودک کلاله‌ای بود که یکشنبه هفته گذشته مفقود شد و پس از ۵ روز جست و جو روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در سلامت کامل پیدا شد.

کد خبر 6096528

دیگر خبرها

  • ربایندگان یسنا اعتراف کردند / دستگیری 4 متهم اصلی در حال فرار
  • ۴متهم اصلی در پی مفقود شدن یسنا دستگیر شدند
  • بازداشت ۲ هزار نفر از معترضان حامی فلسطین در آمریکا
  • افزایش آمار بازداشت معترضان به ۲هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا
  • زد و خورد میان معترضان صهیونیست و عناصر پلیس در اراضی اشغالی
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه
  • حمله معترضان گرجستانی به پارلمان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»
  • از تصاویر دستگیری دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی در آمریکا تا تصاویر دردناک از مردم غزه
  • اعتراضات ضد جنگ؛ خط و نشان پلیس آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت