Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگاه آموزشی ارتقای سطح سواد رسانه‌ای با موضوع آسیب‌ها و فرصت‌های فضای مجازی ویژه علما و روحانیون شیعه و سنی در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ جعفر عبدالملکی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در نشست هم اندیشی علما و روحانیون با موضوع سواد رسانه‌ای که به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان در مجتمع فرهنگی نور سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سواد رسانه‌ای دانش و معارف جدید رسانه‌ای است و از حوزه‌های موثر در تعمیق این دانش، بصیرت و مهارت رسانه‌ای ماموستاها و روحانیون هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه، براساس نظرسنجی‌های صدا و سیما، علیرغم شیطنت‌ها و دسیسه‌های دشمنان برای کمرنگ کردن نقش روحانیون اما روحانیون همچنان جزو گروه‌های مرجع جامعه به شمار می‌روند، افزود: روحانیون با منبر و تریبونی که در اختیار دارند می‌توانند برای تبیین دانش رسانه‌ای کمک کنند.

وی یادآور شد: فضای مجازی و رسانه‌های نوظهور خود را به جامعه تحمیل کرده‌اند و تکثر و تعدد شبکه‌های اجتماعی که روز به روز در حال افزایش است قابل احصاء نیست.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان اعلام کرد: ما روزانه در معرض پیام‌های رسانه‌ای هستیم و اینجاست که بحث سواد رسانه‌ای معنی می‌یابد و فرد باید بداند که چگونه در برابر این هجمه رسانه‌ای زندگی کند تا تحت تاثیر القائات و تشویش‌ها قرار نگیرد بنابراین در سواد رسانه ای میزان خوراک رسانه‌ای و شکل و اندازه آن باید مشخص باشد.

عبدالملکی با بیان اینکه همگام با تکامل جامعه، رسانه‌ها نیز سیر تکاملی پیدا کرده‌اند، افزود: از صدر اسلام تاکنون سواد رسانه‌ای وجود داشته اما امروز فضای مجازی معادلات را برهم زده و این فضای توده‌ای و این انبوده قابل رویت و قابل احصا نیست و فضای مجازی بر جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان سیطره یافته است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه جوانان و نوجوانان به لحاظ سواد رسانه‌ای از والدین پیشی گرفته‌اند که این امر باعث دچار فاصله، تاخر و شکاف شده بین والدین و بزرگترها با نوجوانان و جوانان شده است.

وی عنوان کرد: استفاده بالا از فضای مجازی در واقع یک خطر جدی محسوب می‌شود و فرد بدون اینکه خودش متوجه شود ذهنیات، حوزه شناختی و ادراکیش ممکن است در مسیر دشمن قرار گیرد و کنترل آن از دست ما خارج شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان یادآور شد: باید در فضای مجازی فعالیت‌های جدی داشته باشیم و همه دستگاههای فرهنگی باید صدا و سیما را همراهی کنند چراکه فضای مجازی نقطه رخنه و نفوذ دشمن است و باید سیاستگذاری درستی در این راستا انجام گیرد.

عبدالملکی خودآگاهی را عامل موثری در افزایش دانش رسانه‌ای خواند و گفت: با توجه به اینکه بحث قومیت در کردستان وجود دارد و این استان مرزی محل و بهانه سواستفاده دشمنان است بنابراین ابزار دشمن فضای مجازی و ماهواره است تا بتواند اهداف خود برسد و باید با خودآگاهی و افزایش دانش رسانه‌ای مانع رسیدن دشمن به اهداف شد.

وی اضافه کرد: اکنون سواد رسانه‌ای اثرگذار نیست و باید دانش رسانه‌ای مورد توجه باشد چرا که اگر کسی دانش رسانه‌ای نداشته باشد دیگر نمی‌تواند اثرگذار باشد. وی بیان کرد: در جنگ نرم که محصول استعمار فرانو است دگرگونی باورها و ارزش‌ها و سبک زندگی هدف دشمن است که با استفاده از ابزار رسانه ورود و ذائقه و سبک زندگی مردم را دستخوش تغییرات کرده‌اند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان اعلام کرد: بی‌شک ثروت‌های نظام سلطه پشت فضای مجازی محسوس است و باید به جوانان، مردم به ویژه به روحانیون هشدار داد چرا که حرکت دشمن در فضای مجازی برای القای تبعیض ذهن جوانان و نوجوانان، ایجاد احساس محرومیت و ناامنی، بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به حاکمیت و ایجاد ناامیدی بین مردم است و در این راستا باید خود را به روز نگه داریم و دانش رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه متاسفانه در کردستان سیاستگذاری مشخصی در حوزه فضای رسانه نداریم، خاطرنشان کرد: این امر نقطه ضعف ما محسوب می‌شود و باید در این راستا اهتمام ویژه داشته باشیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کردستان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان سواد رسانه ای دانش رسانه ای فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود

ایسنا/کردستان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تاکید بر پرداخت حق سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر، گفت: سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی طی ۳۲ سال گذشته تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی راه و شهرسازی استان پرداخت نشده بود.

 کیومرث حبیبی، امروز پنجشنبه (۱۳اردیبهشت) در نشست اعضای شورای اسلامی شهر با استاندار که با حضور فرماندار و شهردار سنندج و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: طرح جامع شهر سنندج به سال ۸۷ برمی‌گردد و بعد از ۱۵ سال، امسال بازنگری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: فرایند طولانی بودن تدوین و تایید طرح تفصیلی شهرها تنها مشکل استان کردستان نیست و در بسیاری از استان‌های کشور همین منوال حاکم است.

حبیبی در مورد طلب شهرداری از دستگاه های اجرایی به ویژه سهم شهرداری از اراضی الحاقی، گفت: اینکه راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت بیش از ۳۲ سال حق شهرداری را پرداخت نکرده قبول داریم اما از آغاز به کار دولت سیزدهم حتی یک مترمربع تغییر کاربری بدون اینکه حق سهم شهرداری پرداخت شود به شهر سنندج صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با وجهه فرهنگی شهر سنندج هم ۱۴ هزار مترمربع فضای تالار مرکزی سنندج که با باری از مشکلات تحویل این دولت داده شد با پیشرفت خوبی جلو می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در مورد آلایندگی های واحد پتروشیمی هم عنوان کرد: اجازه نمی دهیم سهم شهرداری که حق شهر است در این راستا تضعیف شود هر آنچه در حدود توان و اختیارات باشد انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زبان طنز نیشدار است
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود
  • ۶۰ هکتار به سرانه فضای سبز شهر سنندج افزوده می‌شود
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • ۲۴ اردیبهشت سنندج میزبان جشن بزرگ «روز دختر» است