Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: با پیگیری‌های قوه قضائیه و دادگستری استان ۳ هزار هکتار از اراضی منطقه محمدآباد به منابع طبیعی برگشت و این زمین‌ها در مالکیت دولت قرار گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی در پنجمین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال که ظهر امروز در سالن جلسات شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با پیگیری‌های قوه قضائیه و دادگستری استان 3 هزار هکتار از اراضی منطقه محمدآباد به سازمان منابع طبیعی برگشت و این زمین‌ها در مالکیت دولت قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از بیت‌المال و اموال دولتی در اولویت قوه قضائیه قرار دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث معدن در برخی نقاط استان سبب تخریب و آسیب دیدن آثار و ابنیه تاریخی شده، باید مجوزهای بهره‌برداری از معادن پیش از صدور به تایید سازمان میراث فرهنگی برسد؛ چرا که برخی افراد سودجو از این مجوزها سوء‌استفاده کرده و اقدام به غارت بناها و مناطق تاریخی می‌کنند.

قدرتی ادامه داد: نمونه آن همین دیروز اتفاق افتاد که در جریان عملیات و کاوش‌های باستان‌شناسی در ناحیه تاریخی خله‌کوه تاکستان 10 سکه مسی مربوط به دوران اشکانی کشف شد که از نظر دستگاه قضا جزو بیت‌المال محسوب می‌شود و باید به سرعت به موزه‌های کشور تحویل داده شود.

صمت لیست معادن غیرفعال را به دادگستری بدهد

رئیس کل دادگستری قزوین با تاکید بر لزوم بازشناسی همه معادن و معدن‌داران استان گفت: با توجه به اینکه 81 معدن غیرفعال و متروکه در استان قزوین وجود دارد، سازمان صمت موظف است که در کمترین زمان ممکن فهرست این 81 معدن را در اختیار دادگستری قرار دهد تا مجوزهای آنها مورد بازبینی و بررسی کارشناسان دادگستری قرار گیرد. ضمن اینکه بهره‌برداران این معادن غیرفعال هم به خاطر راکد نگه‌داشتن بیت‌المال به دادگاه احضار خواهند شد.

قدرتی با اشاره به ضرورت واگذاری معادن استان قزوین به معدن‌کاران بومی و مقیم افزود: متاسفانه یکی از بهره‌برداران معادن ما با سوءاستفاده از پروانه فعالیت یا جواز برداشت خود 60 هزار لیتر گازوئیل به نرخ دولتی گرفته؛ در حالی در طی سالیان اخیر هیچ فعالیتی در معدن خود انجام نداده که این فرد به دادستانی معرفی شده و برای او پرونده قضائی تشکیل ‌می‌شود.  

بیشتر پروژه‌های عمرانی استان قزوین بدون استعلام از سازمان منابع طبیعی اجرا می‌شوددستگاه‌های عمرانی استان قزوین 250 میلیارد تومان به طبیعت بدهکار هستندطرح کاداستر در کلیه اراضی طبیعی استان قزوین اجرا شود

ساماندهی پساب صنعتی لیا در دستورکار محیط زیست قرار بگیرد

رئیس کل دادگستری استان قزوین در ادامه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را از دیگر مصادیق حفظ حقوق بیت‌المال دانست و گفت: به طور میانگین هر سال 10 میلیون متر مکعب پساب صنعتی در شهرک صنعتی لیا تولید می‌شود که به محیط زیست مردم و همچنین زمین‌های کشاورز ی منطقه آسیب جدی وارد می‌کند.

قدرتی ادامه داد: ساماندهی پساب شرکت‌های صنعتی و واحدهای تولیدی این شهرک باید در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گیرد و برای بی‌خطرسازی و بازچرخانی این پساب اقدامی عاجل صورت گیرد.

آزادسازی 57 هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزونی هم در این نشست از آزادسازی 57 هکتار از زمین‌های قرارگرفته در حریم بستر رودخانه خبر داد و گفت: با پیگیری‌های جهادی دادستانی قزوین بیشترین میزان آزادسازی اراضی متصرفه را در شهرهای البرز، بویین‌زهرا و قزوین داشتیم.

یدالله ملکی با اشاره به تهیه نقشه کاداستر 101 کیلومتر از بستر رودخانه‌های استان قزوین در سال 1399 اضافه کرد: در همین راستا بستر و حریم رودخانه‌های ابهررود، خررود و داغلام را رفع تصرف کردیم و آب رودخانه شترک در کنار ناحیه شهری مهرگان هم بعد از آزادسازی بستر آن دوباره جاری شده است.  

وی ادامه داد: همچینن در حوزه آزادسازی حریم روخانه‌های استان قزوین هم بخش‌هایی از حریم رودخانه رزجرد و همچنین رودخانه های عبدل‌آباد و امامزاده عباذر شناسایی شده و مالکان ویلاهای غیرمجاز احداث‌شده در حریم آنها اخطار تخریب و برخورد قضائی دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی قوه قضائیه استانداری قزوین کشاورزی قوه قضائیه استانداری قزوین رئیس کل دادگستری دادگستری استان استان قزوین منابع طبیعی بیت المال محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۱۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رضوانشهر
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت