Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@22:40:40 GMT

هنر جواهر سازي ريشه در ايران باستان دارد

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۵۹۸۰

هنر جواهر سازي ريشه در ايران باستان دارد

خبرگزاری آریا-به بهانه 13 مارس روزجهانی نگین و جواهر با تنها دارنده گواهینامه جواهر شناسی استان گفتگویی داشتم که در ادامه می خوانید.

کارمند و کارشناس بانک ملی قزوین به خبرنگار آریا گفت: هر ساله 13مارس برابر با 22اسفند به عنوان روزجهانی نگین و جواهر نامگذاری شده است.و بهانه خوبی است تا جواهرات را کمی بیشترشناخته ودرموردشان صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد پارسی اظهارکرد: در طول تاریخ انسانها جواهرات و نگینهای مختلف و زیورآلات را برای اهداف تزیینی و یا سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داده اند و همواره در فرهنگهای مختلف ازجواهرات به عنوان قدردانی و اهدای تحفه ای گرانبها استفاده می کردند و جواهرات همواره مورد توجه پادشاهان وبزرگان بوده است.

وی درادامه افزود: اگرچه منبع دقیقی از بنیانگذاری روز جواهرات وجود ندارد ولی به یقین می توان گفت که دنیای پررمزو راز جواهرات به حدی جذاب و خیره کننده است که اختصاص یک روز به نام این تحفه های زیبا و خیره کننده کار زیادی نیست و انقدر زیبایی وکاربردهای جواهرات و نگین ها و سنگهای قیمتی زیاد است که محافل علمی مختلف نیز توجه ویژه ای به این مهم دارند.

پارسی گفت: هزاران سال است که انسان سنگهای قیمتی و جواهرات را به دلیل زیبایی خاص و درونی آنها مورد توجه قرار داده است و به دلیل کمیاب بودن و دوام بالایی که این سنگها دارند همواره مورد تحسین قرارگرفته اند وانسان همواره درصدد این بوده است که بتواند جایگزینی برای آن قرار داده و یا روشهایی برای بهبود کیفیت آنها بکار برد. لذا به جهت اهمیت این موضوع از اوایل قرن بیستم دانشمندان به فکر ایجاد یک علم و تخصص جدید در زمینه کارشناسی سنگهای قیمتی و جواهرات افتادند که به آن جمالوژی گفته میشود.

این کارشناس ارشد حقوق و مدیریت در خصوص عشق و علاقه انسانها یه سنگهای قیمتی بیان کرد: عشق و علاقه زیاد انسانها به سنگهای قیمتی ریشه در فطرت انسان دارد و دلیل آن نه تنها به خاطردرخشش و زیبایی ورنگهای جذاب، بلکه به جهت پایداری آنها می باشد.

وی افزود: سنگهای قیمتی و جواهرات بطور کلی باید دارای سه خصوصیت زیبایی دوام و کمیابی باشند ودر غیر اینصورت ازمحدوده گوهر خارج می شود.


تنهادارنده گواهینامه جواهر شناسی از دانشگاه جی- آی -ای – امریکا گفت: دربازار جواهرات سنگهای قیمتی را برمبنای یک تقسیم بندی سنتی به دو گروه قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم می کنند وبطور کلی تمامی گوهرها به جز الماس سنگ رنگی محسوب می شودو جزسنگهای نیمه قیمتی  می باشند.

پارسی افزود:همانطوریکه در بالا عنوان گردید شناخت و استفاده از نگین های رنگی و زیبا قدمتی هفت هزار ساله داشته ونمایانگر ثروت بوده که فرمانروایان قدیم از آنها استفاده میکردند علاوه برارزش مادی، در قدیم الایام این سنگهای زیبا جنبه سحرو جادو داشته و به عنوان طلسم برای صاحبان انها محسوب می گردیده است و برای دور کردن شیاطین و امراض مورد استفاده بوده است وحتی بیشتر دریانوردان برای اینکه راه خود را گم نکنند از انها استفاده می کردند.وطبق یک باور قدیمی مافوق طبیعه بودن سنگها انهارا به ستارگان ربط می دادند وهر جواهر را به یک ستاره نسبت داده و برای هر ماه ستاره ای سنگی را معین می کردند.

این کارشناس رسمی دادگستری درپایان گفت: می وقتی از جواهرات و سنگهای قیمتی صحبت به میان می آید جای خالی طلا این سنگ قیمتی و با ارزش که طرفداران خودش را در سراسر دنیا دارد کاملا مشهود می نماید لذا خالی از لطف نیست که در مورد طلا نیز تعریفی داشته باشیم .طلا فلزی است که از قدیم شناخته شده دارای زنگ زرد بسیار زیبایی  است و فلزی است که به خوبی قابلیت پرداخت کاری و انبساط دارد.دمای ذوب طلا تا آن اندازه است که میتوان حتی با شعله گاز شهری نیز آن را ذوب نمود و اما قابلیت هدایت گرما و الکتریسته آن کمتر از نقره و مس می باشد در مقابل رطوبت و اسیدها پایدار است و فقط در تیزاب سلطانی حل می شود و بصورت آلیاژ با سایر فلزات ازجمله مس و نقره بکار برده می شود.
این کارشناس رسمی دادگستری و جواهر شناس استان درپایان پیشنهاد کرد که حتما از (موزه جواهرات ایران) دیداری داشته باشید.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جواهرات 13مارس قزوین سنگهای قیمتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروزه ریشه های شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران مستحکم تر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل رفیعی ظهر سه‌شنبه در نشست هماهنگی ستاد برگزاری مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام راحل و قیام ۱۵ خرداد در استان، با بیان اینکه امروزه ریشه‌های شجره طیبه انقلاب بیش از گذشته مستحکم شده و شاخ و برگ آن کل عالم را فرا گرفته است، گفت: ارتحال امام فرصت خوبی برای تکریم مقام و شخصیت ایشان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه بدون شک عزت کشور و حتی جهان اسلام مرهون معمار کبیر انقلاب اسلامی است، افزود: امام راحل خدمات بی شائبه‌ای را به جهان اسلام ارائه کردند و ایشان با معرفی درست دین مبین اسلام توانست تحولی را در قرن بیست و یکم ایجاد کند.

رفیعی ادامه داد: تمامی انسان‌های آزاد اندیش، فریاد انزجار از رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند و این موضوع نشان دهنده حقانیت تفکر و آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

معاون استاندار زنجان در ادامه با اشاره به برگزاری آئین‌های گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، گفت: سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در استان و همچنین حضور مردم در حرم امام خمینی (ره) جلوه‌های باشکوه از پایبندی مردم بر سر آرمان‌های انقلاب است و این حضور دارای بازتاب‌های فراوان جهانی است و باید توجه ویژه به این حوزه صورت گیرد.

رفیعی تاکید کرد: حضور مردم در مراسم‌های ارتحال نشان دهنده پیوند ناگسستنی امت با امام و مرجعیت است و نقطه درخشانی در تاریخ انقلاب به شمار می‌رود.

معاون استاندار زنجان با تاکید بر اینکه نظریه ولایت فقیه امام راحل یک نظریه بسیار مترقی است، ادامه داد: با اقدام امام راحل، مسیر تاریخ، تغییر پیدا کرد و هم اکنون نیز شاهد بروز تجلیات اندیشه‌های ناب ایشان در سطح جهانی هستیم.

رفیعی افزود: امام راحل سال‌ها پیش رژیم صهیونیستی را غده سرطانی اعلام کرد و اکنون نیز با وضعیت منطقه و جنایات آنان در غزه، انزجار جهانی از آنها حتی در قلب نظام سلطه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امروزه ریشه‌های شجره طیبه انقلاب بیش از گذشته مستحکم شده و شاخ و برگ آن کل عالم را فرا گرفته است، ادامه داد: انقلاب اسلامی روز به روز هم در حال جهانی شدن است و در ایام ارتحال امام مراسم مختلفی در سطح جهان برگزار می‌شود و برگزاری این مراسم در استان باید به صورت ویژه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: بهره گیری از ظرفیت دانش آموزی «شبکه شاد» و همچنین برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی را در مسیر اعزام زائران در تأثیرگذاری اندیشه‌های امام مهم عنوان کرد.

کد خبر 6099373

دیگر خبرها

  • ۱۰ گنج گمشده بزرگ تاریخ | داستان‌هایی خواندنی از گنج‌های مرموز دنیا
  • امروزه ریشه های شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران مستحکم تر شده است
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان (+عکس)
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان
  • فیلم| سخنرانی باورنکردنی یک دانشجوی آمریکایی درمورد ایران/ایران مثل رگ‌های بدن در کل دنیا ریشه دوانده
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز