Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:14:53 GMT

حضور آمریکا در برجام مشروط به رفع کامل تحریم‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۶۰۶۹

حضور آمریکا در برجام مشروط به رفع کامل تحریم‌هاست

آمریکایی‌ها بعد از مشاهده مخالفت ایران برای حضور در میز مذاکره با طرف آمریکایی، این بار با وساطت اروپایی ها در پی طرح موضوع مذاکرات غیر رسمی هستند تا از این طریق بتوانند اقدامات خلاف عرف دیپلماتیک دولت آمریکا در پشت پا زدن به توافقات انجام شده در چارچوب برجام را مشروعیت بخشی کنند. اگرچه پیشنهاد گفت و گو و مذاکره آمریکا از طریق رویکرد مسالمت آمیز از سوی بایدن در ظاهر مورد استقبال برخی کشورها قرار گرفته، اما رویدادهایی که پس از تجربه برجام رخ داده است و اهداف راهبردی بایدن و تیم او در کاخ سفید حقایقی را آشکار می‌سازد که می‌تواند دلایل محکمی برای عدم موافقت ایران با حضور آمریکا در جلسه غیررسمی در مورد برجام باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواضع اعلامی و اعمالی بایدن و تیم او به وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها تمایل دارند تا مذاکراتی فراتر از برجام با ایران داشته باشند. این در حالی است که موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر همواره این بوده که برجام را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد؛ چرا که دستورکار مذاکرات برجام از ابتدا مسئله هسته‌ای بوده است.

در حال حاضر هر گونه تلاش برای پیوند زدن آینده برجام به مسائل غیرمرتبط و متفرقه محکوم به شکست است. همانطور که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های متعدد موضع خود را در مورد توانایی‌های دفاعی کشورمان کاملاً روشن ساخته است، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در مورد موضوعات دفاعی و امنیت خود مذاکره نخواهد کرد. زیرا طبق حقوق بین الملل، توسعه برنامه های دفاعی متعارف حق ذاتی هر کشوری بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از این رو، سیاست‌های قلدرمآبانه و زیاده خواهانه اروپا و آمریکا و برخی از نوچه های منطقه ای آن ها، ایران را مرعوب نخواهد کرد تا از وسایل دفاعی مشروع خود دست بردارد.

چنین درخواست های آشکار و غیر آشکار مقامات آمریکایی نافی وجود اراده آن‌ها برای گفت و گوی سازنده در قالب بازگشت به برجام است. بنابراین، وقتی اراده حقیقی در آن دیده نمی شود، رفتن پای میز مذاکره خلاف عقلانیت در دیپلماسی است. برخلاف رویکرد شعاری تیم بایدن، هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار عملی ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.

درخواست آمریکا برای حضور در مذاکرات برجام در حالی مطرح است که در حال حاضر دیگر ۱+۵ وجود ندارد. این واژه با خروج آمریکا از برجام دیگر وجود ندارد. آمریکایی‌ها باید بدانند که در صورتی دوباره می‌توانند به جمع ۱+۴ برگردند، که تحریم‌هایشان را بردارند؛ در غیر این صورت، بازگشت آمریکا به برجام برای ایران معنایی ندارد. آمریکا باید قبل از صحبت کردن درباره پیشنهاد مذاکره در مورد توافق هسته‌ای، تحریم‌ها را به طور کامل لغو کند و آن وقت است که می‌تواند از امتیاز حضور خود در برجام استفاده کند.

 در حال حاضر بازگشت آمریکا به برجام به معنی رفع تحریم‌های بسیار گسترده‌ای است که دولت ترامپ بر اساس قوانین مختلف و فرمان های اجرایی متعددی آنها را برقرار کرده است. مقام های فعلی ایالات متحده ادعا می‌کنند که لغو این تحریم‌ها بسیار پیچیده و نیازمند گفت و گو با ایران بر سر مسائل دیگر خواهد بود. اما دولت آمریکا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران این بار جز با برداشتن کامل تحریم ها و عمل به تعهدات قبلی از طرف آمریکا، در میز مذاکره حاضر نخواهد شد.

باید تاکنون روشن شده باشد که سیاست ارعاب و فشار بر ایران هیچ نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت. سیاست به اصطلاح فشار حداکثری آمریکا علیه ایران با مقاومت حداکثری مردم مواجه شده و نتوانسته است تهران را چنان که رویای مقامات آمریکایی بود، به زانو درآورد. بنابراین همانطور که جمهوری اسلامی ایران مکرراً اعلام کرده است، اقدام را با اقدام پاسخ خواهد داد و متناسب با رفع تحریم‌ها، و بازگشت دیگر اعضا به توافقنامه هسته ای، به همان شکل و صورت به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

علی رغم اقدامات نمایشی اخیر دولت بایدن چون باز پس‌گیری نامه ترامپ که فاقد ارزش حقوقی است یا وعده‌هایی همچون رفع محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی، نمی‌تواند دلایل محکمی برای ایجاد اعتماد مجدد به این کشور باشد. آمریکا در حالی دست به حرکات نمایشی در قبال ایران می‌زند که شدیدترین تحریم‌های تاریخ را بر ملت ایران تحمیل کرده و دامنه این تحریم‌های ضد انسانی را حتی تا دارو و درمان هم گسترش داده است و جان هزاران نفر را به مخاطره انداخته است. از این رو این اقدامات نمایشی تاثیری بر کشاندن ایران به پای میز مذاکره نداشته و آنچه برای جمهوری اسلامی ایران ملاک خواهد بود توقف تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران و رفع کامل تحریم هاست. در واقع تنها معیار، گام‌های عملی دولت آمریکا و جدیت و حسن نیت آن برای بازگشت به توافقنامه برجام و انجام تعهدات اولیه خود مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، که دولت ترامپ برخلاف نص صریح قوانین بین المللی از انجام آن سرباز زده است.

جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکاری از جانب اعضای باقیمانده در برجام برای سوق‌دادن آمریکا به ارائه چنین اطمینانی به جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند اما هرگز تن به بازی بی‌پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم‌هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین‌المللی و نص صریح برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ایران تمدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در عمل حاضر است هرگونه پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنود، اما بیش از آن باید اقداماتی عملی از طرف آمریکا صورت گیرد تا بتواند اندکی از اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند.

زمانی که طرف مقابل با رفع کامل تحریم‌ها به اجرای تعهدات خود بازگشت، آنگاه مذاکراتی صرفاً فنی در چارچوب برجام صورت خواهد گرفت. این مذاکرات برای  تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که به لحاظ اصولی اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد نیازی به مذاکره مجدد ندارد؛ همانطور که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام نیازمند مذاکره مجدد نیست، چرا که مذاکره درباره قانون و مقررات بین‌المللی نوعی بدعت‌گذاری است که پایه‌های ثبات بر اساس قانون را سست می کند.

در پایان باید اشاره شود که تحریم آمریکا علیه دو نفر از مسئولان سپاه و تمدید سالانه تحریم های آمریکا علیه ایران در روزهای اخیر بعنوان شاهدی بر عدم تغییر جدی رویکرد دولت جدید آمریکا است و اینها اقداماتی غیرسازنده بوده و نشانگر عزم دولت آمریکا به حفظ فشار حداکثری با تداوم تحریمهای ظالمانه علیه مردم مظلوم ایران هستند.

کارشناس روابط بین الملل

برچسب‌ها برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی برجام دولت ترامپ شورای عالی امنیت ملی جو بایدن اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران کامل تحریم ها دولت آمریکا میز مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!