Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- آن طور که مسئولان می‌گویند ۲۰۰ روستا در شمال استان در معرض خطر سیلاب و ۱۱۹ روستا در نوار جنوبی در معرض خطر رانش و لغزش زمین قرار دارند و همچنین بخشی از شرق استان نیز در معرض تهدید فروچاله‌ها قرار دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، وقوع بیشتر از 100 مورد زمین‌لرزه از ابتدای امسال در استان که دو زلزله بالای 5 ریشتر سبب خسارت به واحدهای مسکونی در روستاهای شرق استان شد و همچنین وقوع سیلاب‌های متعدد و همچنین بروز آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی این استان گواه حادثه‌خیزی استان گلستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردیبشت ماه امسال با رانش زمین در مراوه تپه آغاز شد، هنوز چندماهی نگذشته بود که در تیرماه سیلاب شرق گلستان از جمله 4 شهر و حدود 50 روستا را در برگرفت. هنوز اعتبارات بازسازی برای این مناطق ابلاغ نشده بود که زلزله 5.1 ریشتری شهریورماه رامیان را لرزاند. کمی بعد و در مهرماه زلزله 5.2 ریشتری به روستاییان مراوه تپه خسارت زد.

آتش سوزی‌های گسترده در پارک ملی گلستان، عرصه‌های جنگلی توسکستان و دیگر نقاط استان هم از دیگر حوادثی بود که امسال دامن گیر گلستان شد.

در کنار خانه‌های غیرمقاوم، کم دوام و بی دوامی که در روستاها و شهرهای استان وجود دارد، برخی از این سکونتگاه‌ها خود در معرض خطراتی همچون سیل، لغزش و رانش زمین، سنگ افتان، فروچاله و غیره قرار دارند.

در کنار مقاوم سازی خانه‌های روستایی باید ایمن سازی و تثبیت روستاها را هم در دستور کار قرار داد، موضوعی که بنیاد مسکن متولی انجام آن است.

براساس آمارها حدود 47 درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و بیشترین خسارت حوادث طبیعی نیز به این روستاهای بی‌دفاع وارد می‌شود.

فرماندار سمیرم: علت قطعی برق روستای "خفر" رانش زمین است؛ حضور 27 تیم ارزیاب در منطقهاستاندار چهارمحال و بختیاری: رانش زمین و فشار سنگ علت ترکیدگی لوله نفت "سرخون" بودخانوارهای روستای در معرض رانش زمین در آذربایجان شرقی در کانکس‌ اسکان موقت ‌شدند

علاوه براین وجود حدود 110 هزار واحد مسکونی بی دوام و کم دوام در این روستاها همواره خسارت حوادث طبیعی را تشدید کرده است.

سیدمحمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در این باره اظهار داشت: گلستان از جمله استان‌هایی است که هرساله چندین مورد از حوادث طبیعی را تجربه می‌کند. از ابتدای امسال هم 4 حادثه از جمله رانش زمین، سیل و زلزله را در استان شاهد بودیم که در این حوادث به حدود یکهزار واحد مسکونی خسارت وارد شد.

وی گفت: براساس مطالعاتی که انجام شد از 933 روستای بالای 20 خانوار در استان حدود 200 روستا در  ضلع شمالی استان در معرض خطر سیلاب قرار دارند. همچنین 119 روستای کوهستانی در نوار جنوبی استان را خطر رانش، لغزش، سنگ افتان و غیره تهدید می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اضافه کرد: در شرق استان خطر فروچاله‌ها نیز سکونتگاه‌های روستایی را در معرض تهدید قرار داده است.

وی بیان داشت: برای این روستاها که در معرض خطر حوادث طبیعی قرار دارند با کمک مدیریت بحران " شناسنامه" تهیه کردیم تا براساس نوع مخاطره و اعتباراتی که اختصاص پیدا می‌کند، نوع اقدامات را اولویت بندی کنیم.

حسینی با اشاره به آغاز مطالعات زمین شناسی در روستاهای در معرض خطر گفت: این مطالعات در 75 روستا به پایان رسیده و تاکنون 28 روستا هم ایمن سازی و اقدامات مربوط به تثبیت و رفع خطر در آنها انجام شده است.

وی اظهار داشت: در ماه‌های آینده 38 روستای دیگر ایمن سازی می‌شود و 50 روستای دیگر نیز در دست مطالعه قرار دارد که در صورت تخصیص اعتبارات عملیات ایمن سازی آنها را انجام می‌دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بر ضرورت اجرای طرح‌های ایمن سازی روستاها گفت: با بارش‌هایی که داشتیم و با توجه به توپوگرافی و خاک منطقه، در بهار و اوایل تابستان وقوع رانش در برخی نقاط محتمل خواهد بود. برای همین پیش از بروز خسارت باید اعتبار لازم برای ایمن سازی این روستاها تأمین شود.

انتهای پیام/582/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوادث طبیعی معرض خطر بنیاد مسکن قرار دارند ایمن سازی رانش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، کشفی مدیر شهرداری منطقه چهار ضمن تشکر از صبوری مردم در راستای آبگرفتگی کوتاه مدت برخی معابر و مشکلات مربوط به فروچاله‌های ناشی از ریزش برخی چاه‌های جذبی، گفت: تمام همکاران در واحد خدمات شهری و عمران منطقه چهار تمام تلاش خود را در جهت مدیریت و هدایت روان آب‌های ناشی از بارش شدید باران به کار گرفتند و توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات پیش آمده را رفع کنند.    وی افزود: بر اثر بارش پیاپی باران، برخی از چاه‌های فاضلاب، چاه‌های جذبی عمومی و دیوار‌های فرسوده در محلات خیرآباد، عیش آباد و بلوار آزادگان فرو ریخت و یا سبب ایجاد فروچاله شده که با تلاش شبانه روزی همکاران رفع خطر و ایمن سازی شد.    مدیر شهرداری منطقه چهار تصریح کرد: شهروندان در صورت ریزش چاه‌های جذبی یا فروچاله‌های ناشی از بارش باران، با سامانه مردمی ۱۳۷ شهرداری در میان بگذارند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • ایمن‌سازی ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه
  • ایمن سازی ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه
  • ۱۹ درصد فوتی های سال گذشته در گلستان افراد زیر ۱۸ سال بودند
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی